Avatar billede hubs Nybegynder
10. september 2004 - 13:23 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Brainteaser VI

Så er der en ny fredagsteaser på banen...

Denne opgave går i al sin simpelthed ud på at definere en tidsperiode på 45min ved hjælp af 2 tændsnore på hver 1 meters længde.

Den ene tændsnor kan brænde i 1 time, og den anden kan brænde i 2 timer. Nu er det imidlertid sådan at de 2 tændsnore desværre ikke brænder med konstant hastighed, hvilket vil sige at et stykke tændsnor på fx. 10cm kan tage 2min eller måske 20min at brænde.

Så hvordan kan man v.h.a. af disse 2 tændsnore og en lighter finde ud af, hvornår der er gået 45min?

God fornøjelse c",)
Avatar billede exp Juniormester
10. september 2004 - 13:36 #1
Tænd den på en time på midten, sluk den ene med det samme, så snart den anden er brændt ud, tændes den halve meter på midten. Når den er brændt ud, er der gået 45 min

Og brug så de to meter nytårsaften (eller brug dem når du skal sprænge en bro i luften, men lige skal bruge en times tid til at komme væk ;-)
Avatar billede draco999 Nybegynder
10. september 2004 - 13:42 #2
Okay jer er dum jeg fatter den ikke.

tænd den ene og sluk den med det same?

eller er det forklaringen som er forvirende??
Avatar billede hubs Nybegynder
10. september 2004 - 13:46 #3
Meget originalt bud, men tændsnoren brænder jo desværre ikke med konstant hastighed, så løsningen dutter ikke helt c",)

Som ex. kan den ene halvdel være 20min om at brænde, mens den sidste halvdel er 40min om det. I dit tilfælde vil det jo, så kun give en samlet brændtid på 40min c",)
Avatar billede vejmand Juniormester
10. september 2004 - 13:58 #4
Tænd snor nr. 1 i hver ende, samt på midten. Hvis den ene ende er væk før den anden, tændes den anden igen på midten. Sådan fortsætter man til snoren er væk. Når snoren er væk er der gået 15 min.
Tænd derefter snor nr. 2 i hver ende, samt på midten. Samme fremgangsmåde som ved første snor. Når snoren er væk er der gået 30 min.
c",)
Avatar billede overchord Nybegynder
10. september 2004 - 14:11 #5
"klip" to-timers snoren i to halvdele med din lighter

Braend den der tager en time fra begge ender - naar den er udbraendt er det gaaet en halv time.
Samtidigt med at du taender 1-times ssnoren i begge ender taender du den ene halvdel af to-timers snoren i en ende.
Naar Den snor der taendtes i begge ender er udbraendt (en halv time) taender du den anden ende af din halve snor og naar den er braendt ud er der gaaet yderligere 15 minutter nu.
Du har halvdelen af 2-timers snoren tilovers.
Avatar billede hubs Nybegynder
10. september 2004 - 14:18 #6
vejmand >> ja det er i hvert fald en korrekt løsning, om end noget alternativ og måske også en smule besværlig men absolut korrekt c",)

Overchord >> du var også tæt på, men som ved exp's forslag, så kan du ikke regne med at snoren brænder konstant, det vil jo fx. sige at den halve 2-timers snor jo sagtens kan være brændt ud i løbet af 2 min c",)

En lidt lettere metode ville måske være, at sætte ild i begge ender af 1-times snoren, samt den ene ende af 2-timers snoren. Når 1 times snoren er udbrændt, er der gået 30 min, hvilket vil sige, at der er 90 min tilbage af 2-timers snoren. Tænder vi den så også i den anden ende, vil det jo tage 45 min for den at brænde ud c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
10. september 2004 - 14:19 #7
Exp smid et svar, så deler jeg lidt weekendpoint ud c",)
Avatar billede overchord Nybegynder
10. september 2004 - 14:25 #8
arh ja selvf - jeg taenkte jo hele tiden at eksperimenten kun maate tage 45 minutter - men det stod der jo ikke noget om :-)
Avatar billede hubs Nybegynder
10. september 2004 - 14:34 #9
Havde selv samme tankegang og mega problemer med at løse den. Men det lykkedes jo faktisk for Vejmand at udføre hele eksperimentet på 45 min, så det er sku skiiie flot klaret c",)

Du var jo også på rette vej, du skulle bare ikke have delt 2-timers snoren c",)
Avatar billede overchord Nybegynder
10. september 2004 - 15:11 #10
Jeps - der var lige den nitte - til gengaeld skal vejmand fise rundt og taende snore hele tiden mens vi saetter os tilbage venter venter til "Ca. 45 minutter eller deromkring" er  gaaet :-)
hehe det afspejler maaske noget om ens arbedsjmetode *G*
Avatar billede hubs Nybegynder
10. september 2004 - 15:25 #11
LOL!! Det er der jo nok noget om! Længe leve dovenskaben c",)

Kan ikke lade være med at danne et mentalt billede af den stakkels mand, der render stresset rundt og forsøger at holde gang i ilden - kææænon griner c",)

Rigtig god weekend til jer allesammen
Jacob
Avatar billede hubs Nybegynder
10. september 2004 - 15:26 #12
exp >> Du har 5 point til gode til næste Brainteaser c",)
Avatar billede vejmand Juniormester
10. september 2004 - 17:23 #13
Hej igen.

Tak for point. c",)
Mit udgangspunkt var også at det hele kun måtte tage 45 min.
Det er det der med at læse spørgsmålet igennem et par gange, men det giver man sig jo ikke tid til.  ;-(
Jeg har vist også godt af at fise lidt rundt, man blir sgu lidt småfed når man sidder ved tasterne hele tiden.  ;-)

Det er ellers hammer sjovt, det her, godt initiativ, men spar bare lidt på pointene, det sjove er at løse opgaven.  c",)

Også go weekend hefra.  Vejmand