Avatar billede .jonez Nybegynder
09. september 2004 - 17:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Har bug for hjælp virus + Hijack log + andet

Halløj

Jeg har lige fået ny harddisk, som jeg fik til at virke fint nok, sammentidig fjernede jeg min gamle. Jeg installerede der efter Windows XP.

Problem 1: Når jeg tændre min pc og windows har startet op, kommer følgende besked. http://www.mr-fister.dk/files/start%20problem-.JPG  den besked får jeg også når jeg prøver at åbne spywareblaster.

Problem 2: Tror det er blaster, men er ikke sikker. Jeg kan ikke få blaster downlod'en fra microsoft til at virke(altså åbne den)
se her: http://www.mr-fister.dk/files/lukning-.JPG

Problem 3: jeg modtager den popup, selvom jeg ikke har nogen browser eller ligende åben (jeg har adsl)
Se her: http://www.mr-fister.dk/files/Unavngivet.JPG[5]

Problem 4: Mit internet er blevet MEGET langsomere, nogle virker det slet ikke. før jeg skiftede harddisk virkede det perfekt. Jeg har 512/128 (siger tdc)

Jeg har scanet med Spybot S&D.
Jeg har følgende Hijackthis log (efter loggen er der ikke noget, så hvis du ikke har forstand på hijack this, behøver du ikke at læse mere)

-Tak hvis i kan hjælpe mig

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 17:09:48, on 09-09-2004
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2600.0000)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\WINDOWS\System32\muamgrd.exe
C:\WINDOWS\System32\recall.exe
C:\WINDOWS\System32\Systmesy.exe
C:\WINDOWS\System32\AntiVirus.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashDisp.exe
C:\PROGRA~2\ALWILS~1\Avast4\ashmaisv.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\System32\Microsoftx.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\setup\avast02.setup
C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
C:\Documents and Settings\Lars Dithmer\Dokumenter\Marcus\Antivirus Firewall + div\PAkKEN\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: SpywareGuard Download Protection - {4A368E80-174F-4872-96B5-0B27DDD11DB2} - C:\Programmer\SpywareGuard\dlprotect.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [Systmesy] Systmesy.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Update] muamgrd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [avserve2.exe] C:\WINDOWS\avserve2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [netservices] recall.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AntiVirus Update] AntiVirus.exe
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ashMaiSv] C:\PROGRA~2\ALWILS~1\Avast4\ashmaisv.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Systmesy] Systmesy.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Microsoft Update] muamgrd.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [netservices] recall.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [AntiVirus Update] AntiVirus.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Microsoft Update] Microsoftx.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Systmesy] Systmesy.exe
O4 - HKCU\..\Run: [netservices] recall.exe
O4 - HKCU\..\Run: [AntiVirus Update] AntiVirus.exe
O4 - HKLM\..\RunOnce: [netservices] recall.exe
O4 - HKCU\..\RunOnce: [netservices] recall.exe
O4 - Startup: SpywareGuard.lnk = C:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1094739086575
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
Avatar billede .jonez Nybegynder
09. september 2004 - 18:38 #1
det skal lige tilføjes til min HijackThis Log; at jeg ikke kender "antivirus.exe" det eneste av program jeg har installeret er Avast Antivirus
Avatar billede fromsej Praktikant
09. september 2004 - 19:39 #2
Nu skal jeg tjekke den.
Avatar billede fromsej Praktikant
09. september 2004 - 19:52 #3
Flyt Hijackthis til en mappe oprettet til formålet.

Hent denne scanner, den skal du bruge senere.
http://www.mwti.net/antivirus/free_utilities.asp - Virusscanner.

Kør Hijackthis, scan, sæt flueben ved linierne listet her, luk alle vinduer undtaget Hijackthis, klik på fix checked, genstart i fejlsikret (tryk på <F8> under opstarten), slet mapper og filer listet længere nede.

O4 - HKLM\..\Run: [Systmesy] Systmesy.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Update] muamgrd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [avserve2.exe] C:\WINDOWS\avserve2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [netservices] recall.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AntiVirus Update] AntiVirus.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Systmesy] Systmesy.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Microsoft Update] muamgrd.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [netservices] recall.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [AntiVirus Update] AntiVirus.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Microsoft Update] Microsoftx.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Systmesy] Systmesy.exe
O4 - HKCU\..\Run: [netservices] recall.exe
O4 - HKCU\..\Run: [AntiVirus Update] AntiVirus.exe
O4 - HKLM\..\RunOnce: [netservices] recall.exe
O4 - HKCU\..\RunOnce: [netservices] recall.exe
---------------------------------------
Sletning af filer og mapper:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Filer:
C:\WINDOWS\System32\muamgrd.exe
C:\WINDOWS\System32\recall.exe
C:\WINDOWS\System32\Systmesy.exe
C:\WINDOWS\System32\AntiVirus.exe
C:\WINDOWS\System32\Microsoftx.exe
---------------------------------------
Så kører du engangsskanneren du hentede i starten - Aktiver det hele i opsætningen derinde, så den kan skanne alt igennem.

---------------------------------------
Du skal også lige hente og installere programmet Ad-aware hvis du da ikke har det i forvejen. Opdater det straks efter installationen, og inden du kører en scanning med denne. Fjern alt hvad den finder. Programmet samt brugervejledning på dansk finder du her: http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#adaware
Følg også vejledningen her til udvidet søgning: http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#adaware
---------------------------------------
Hent og installer Servicepack 1 og Hotfixpakken her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/ servicepacks + IE
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da - Hotfixes efter SP1 til XP.

Opdater så online hos Microsoft.
---------------------------------------
Genstart og kom med en ny logfil, så jeg kan se om alt er med.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2004 - 23:05 #4
Første fejl:
Klik start | kør, skriv
REGSVR32 MSCOMCTL.OCX
og tryk enter

Anden fejl:
Opdater systemet med servicepack og alle kritiske updates som Fromsej også skriver.
Du kan evt sætte firewall på imens du downloader, så du blokerer angrebene.
klik start | indstillinger | netværksforbindelser | lanforbindelse, klik egenskaber, fanebladet Avanceret, og sæt en vinge i "Beskyt denne computer .."

Resten er Fromsej allerede igang med :)
Avatar billede .jonez Nybegynder
10. september 2004 - 14:24 #5
Okay jeg er ved at download Windows XP service pack 1 nu. Skal jeg også download service pack 2?

Jeg tænkte over, er det mere sikkert at bruge mozilla browser? for hvis det er det, gider jeg da ikke at bruge IE.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2004 - 14:27 #6
Faktisk bør du blot downloade og installere sp2. Jeg har lige lagt den på i forgårs og jeg har ikke fundet nogen fejl i den, men derimod nogle ret gode ting mht pop up stopper og firewall.
Det er ikek nødvendigt at installere sp1 først.

Jeg kender ikke Mozilla browseren så der kan jeg ikke være behjælpelig.
Avatar billede .jonez Nybegynder
10. september 2004 - 15:05 #7
okay. Jeg har også et andet problem. Jeg kan ikke downloade/hente opdateringer fra windows update. Der kommer en fejl [Fejlnummer: 0x80072EE2] - og jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor.
Avatar billede .jonez Nybegynder
10. september 2004 - 15:08 #8
Er det dig der står for dien fra sdu? I så fald, den virker ikke, altså ftp downloadsne.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2004 - 15:55 #9
Her er en side om windowsupdate fejlen.
http://support.microsoft.com/?kbid=836941

Nj, jeg har intet med sdu at gøre og på min computer virker download fra sdu fint. Sammenholdt med windowsupdate fejlen tyder det på at du har nogle netværksproblemer.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. september 2004 - 18:16 #10
Hvis du har slået automatiske opdateringer fra i windows får du den fejl, har Magictouch hvisket mig i øret.
Dit første problem med spywareblaster løser du ved at hente og installere de to filer her:
Missingfiles: http://danborg.org/spy/Spyblaster_Guard/missingfilesetup.exe
Vbrun: http://danborg.org/spy/Spyblaster_Guard/vbrun60sp5.exe
Avatar billede .jonez Nybegynder
10. september 2004 - 18:37 #11
Hmm, jeg har fået Windows Update til at virke, men ikke det fra SDU. Hvor kan man ellers downloade ServicePack 2 på dansk? skal jeg bare downloade den fra Microsoft, som er til "it-ansvarlige-i-firma"?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. september 2004 - 18:45 #12
Ja, det er den jeg har brugt. Husk at få den på det rigtige sprog, så du ikke downloader 260 mb forgæves.
Avatar billede .jonez Nybegynder
11. september 2004 - 10:54 #13
Jeg har ikke downloadet SP2 endnu (eller sp1) men det gør jeg senere idag, men min log ser således ud:

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 10:52:09, on 11-09-2004
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2600.0000)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Sygate\SPF\smc.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashDisp.exe
C:\PROGRA~2\ALWILS~1\Avast4\ashmaisv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_05\bin\jusched.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Programmer\Samurize\Client.exe
C:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
C:\Programmer\SpywareGuard\sgbhp.exe
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
C:\Documents and Settings\Lars Dithmer\Dokumenter\Marcus\Antivirus Firewall + div\PAkKEN\HJT\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: SpywareGuard Download Protection - {4A368E80-174F-4872-96B5-0B27DDD11DB2} - C:\Programmer\SpywareGuard\dlprotect.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\Programmer\Alwil Software\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ashMaiSv] C:\PROGRA~2\ALWILS~1\Avast4\ashmaisv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SmcService] C:\PROGRA~2\Sygate\SPF\smc.exe -startgui
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\j2re1.4.2_05\bin\jusched.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - Startup: Genvej til Client.lnk = C:\Programmer\Samurize\Client.exe
O4 - Startup: SpywareGuard.lnk = C:\Programmer\SpywareGuard\sgmain.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~2\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console (HKLM)
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O16 - DPF: {19E28AFC-EAE3-4CE5-AC83-2407B42F57C9} (MSSecurityAdvisor Class) - http://protect.microsoft.com/security/protect/wsa/shared/CAB/x86/msSecAdv.cab?1094825977483
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.microsoft.com/v5consumer/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1094739086575
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab

Hvordan ser det ud? Jeg har, som i nok kan se installerede et par ny programmer.
Avatar billede fromsej Praktikant
11. september 2004 - 11:13 #14
Loggen er ren, jeg kan se Spywareguard i den, men ikke de andre prg. jeg lister længere nede, så hvis du har dem så bare ignorer det.*S*
Du skal lige deaktivere systemgendannelse, genstarte og genaktivere den samt sætte filvisning til normal.
http://spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle - Systemgendannelse
Vi har skrevet et par artikler om sikkerhed på nettet.
http://www.eksperten.dk/artikler/144
http://www.eksperten.dk/artikler/254
Som minimum anbefaler jeg Spywareguard, Spywareblaster, IE-Spyad og IE Privacy Keeper.
Mvh:
Fromsej/Team Spywarefri.
Avatar billede .jonez Nybegynder
11. september 2004 - 16:16 #15
Men Fromsej, hvordan ved du hvad der må/ikke må være i sådan en log? kan man selv lære det, så man kan tjekke sig selv + hjælpe andre?
Avatar billede fromsej Praktikant
11. september 2004 - 17:32 #16
Det er svært at svare på, mit yndlingssvar er at jeg printer loggen ud og kaster med dartpile efter den.*G*
Det rigtige er rutine, øvelse og en masse tålmodighed.
Efterhånden kan man sortere skidt fra kanel i hovedet, er der så noget man er i tvivl om, så er det ud at søge i andre fora.
Læse alt det man kan komme i nærheden af om spyware og Hijackere, lave sin egen database over de forskellige gode og dårlige ting.
Lidt at starte på:
http://www.doxdesk.com/parasite/
http://hjt.wizardsofwebsites.com/
http://www.richardthelionhearted.com/~merijn/cwschronicles.html
http://www.spywarefri.dk/links.htm

Tak for point.*S*