Avatar billede dj Nybegynder
05. september 2004 - 00:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Strømforbrug ?

Hejsa

Jeg forventer at købe en maskine i nærmeste fremtid der består af følgende komponenter:

Bundkort: Tyan K8W
2 x Opteron 244
4 x 200 GB Sata (2 x RAID-0)
1 x Geforce 6800GT 256 (kræver 2 powerstik)
og lidt diverse tingeltangel såsom dvdbrænder, ekstra dvd-drev og den slags.

Jeg er ikke interesseret i en diskussion om indmaden, det som jeg derimod er i tvivl om er strømforbruget for sådan en maskine. Jeg overvejer at købe en 550W strømforsyning, men jeg er faktisk lidt i tvivl om den vil kunne trække det, især fordi jeg mindes at have hørt rygter om at man anbefalede en 500W til en single CPU maskine med ovennævnte grafikkort.
Nogen der har lidt styr på den slags og kan fortælle mig om 550W vil række eller om jeg skal op i noget vildere ?

Et lille sidste spørgsmål på falderebet er at hvis man nu køber en 550W strømforsyning, betyder det så at maskinen står og bruger 550W konstant .. eller vil den kun trække det igennem som maskinen har brug for og 550W så bare er max output kapacitet?
Avatar billede screem_brille Novice
05. september 2004 - 00:41 #1
jeg tvivler stærk på at en 550W vil være nok, det er et særdeles strømslugende monstrom du er ved at købe dig ;) men nej de 550W er hvad den maksimalt kan give, er der kun brug for 100W så bruger den kun 100W (og det er så ikke helt rigtigt, for det ville kræve at den havde en virkningsgrad på 100%)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2004 - 01:59 #2
giver screem_brillen ret i at PSU'en levere kun hvad der er brug for, og det watt tal som står på PSU'en er MAX, men igen så er Watt ikke alt, afhænigt af hvor den skal brug meste strøm..
jeg har en AMD64 og den vil eks. ikke køre med nogen PSU under 340Watt, selvom den kun bruger ca 140watt incl skærm. Så det kommer også an på hvor mange Ampere du kan trække på de forskellige 5v, 12v, 3.3v

ud fra http://www.apc.com/template/size/apc/index.cfm -> Servers, Telecom., Storage Arrays -> Configure by devices -> Server -> Not Listed -> manufacture og model,bare skrive noget ->  valgte 2 Opteron og 4 inernal Hard Drives -> alt andet stod som det står.. -> ifl. den ligger dit forbrug omkring 320 -> 400watt (prøvede mig lidt frem)

Så om en 550Watt er nok kommer nok an på om den kan levere nok ampere på 5v,12v,3.3v og hvormange ampere din konfig kræver på de forskellige strøm udtag har jeg ikke nogen ide om :(
Avatar billede screem_brille Novice
05. september 2004 - 02:11 #3
Er helt enig med det der lige er blevet tilføjet, men alene dit grafikkort er særdeles strømkrævende, og dual setups trækker også en hel del strøm, jeg ville ihvertfald køre de optiske drev og Hd på en seperat PSU, også selvom den måske ville kunne trække det inden for de 550W.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2004 - 02:26 #4
ud fra manualen til Tyan K8W så kræver dit nye bundkort 24Pins ATX og 8Pins 12v stik
ftp://ftp.tyan.com/manuals/m_s2885_101.pdf -> det er side 2.12/26 af63

måske kan dette bruges: http://tweak.dk/tests2.php?id=308 men som skrevet at det på EGET ANSVAR!!!!!
"Det skal dog bemærkes at alt under 550W ikke anbefales, da EPS/12V bundkort ofte er meget strømkrævende på grund af muligheden for to processorer. Og så bruger high-end chipset normalt 3.2volt hvor 1.5 eller 1.6 ellers er normalt."
Avatar billede screem_brille Novice
05. september 2004 - 02:34 #5
Jeg har lige læst den artikel du linker til, og kommer så til at tænke på, hvem vil dog gå ud og bruge SÅ mange penge som på ovenstående setup (f.eks), og så vil spare på strømforsyningen, som er en af de mest kritiske komponenter i en computer(hvis ikke den mest kritiske), under mig bare lidt over det *S*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2004 - 02:39 #6
screem => det vil nok undre de fleste, men et sted skal man jo spare *om det er et godt sted at spare, tjaaa* ;o)
Avatar billede screem_brille Novice
05. september 2004 - 02:45 #7
ja jeg ville ihvertfald ikke gøre det, men nu er en psu jo også at sammenligne med fundamentet til et hus, er det ikke i orden, vælter huset før eller siden ;)
Avatar billede shamanic Nybegynder
05. september 2004 - 12:35 #8
Til sådan et setup du har der ville jeg nok vælge en Tagan TG480-U01 480W ATX, den oser af kvalitet, + at den også understøtter de stik som du skal bruge til det bundkort.

test:
http://www.ocprices.com/?rev_id=210

en anden test:
http://www.bit-tech.net/review/299/5
Avatar billede shamanic Nybegynder
05. september 2004 - 12:48 #9
her er en god test, antec 480W vs. tagan 480W
http://www.hardwarezoom.com/viewcontent.jsp?ReviewID=186&PageNo=1
Avatar billede john_doe_dk Nybegynder
05. september 2004 - 13:26 #10
rkhdk--> synes nu lige du skal revudere din udtalelse en smule. jeg sidder med en amd 64 3200+ på en barebone med kun 250w psu.

så din påstand med at alt under 340 watt psu ikke fungere holder ikke.

besøg www.pcr-data.dk og kig under barebone til amd64.

til emnet hold da op en server du er ved at lave. held og lykke. 6800 kræver kun 2 strømstik ved overcloking. http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/08/24/7826039 læs her om effekt forbrug på graffikkort.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2004 - 13:34 #11
john => Skal indrømme at den udtalelse ikke holder 100%, da det er mit grafikkort der krævere det ekstra, da jeg har et All-in-Wonder kort som min SN85G4 ikke kan trække med sin 240Watt PSU.

Dj => ignorer venligts de 2 linjer om min AMD64 ;o)
Avatar billede dark_one Nybegynder
07. oktober 2004 - 00:37 #12
det lyder som en maskine der ville have glæde af en reel serverpower ( redundant og masser af watter ) :::)))
Avatar billede dj Nybegynder
27. februar 2005 - 23:08 #13
Jeg opdagede lige at jeg havde glemt at lukke spørgsmålet, hermed done omend en anelse sent - jeg endte med en 550W strømforsyning til oplysning og den kører problemfrit ;)