Avatar billede seby Nybegynder
26. august 2004 - 15:41 Der er 5 kommentarer

PDA-telefoner: sammenligninger

Hallo - kunne nogen
1. påpege de vigtigste forskelle mellem nedenstående PDA/tel. (evt. set i forhold til pris)
2. angive et website der tillader sammenligning.

- SonyEricsson P900 (evt. 910)
- Qtek 2020
- Everex E500

Cheers, SEBY
Avatar billede jensb Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:51 #1
Vigtigste forskelle på P900 og Qtek 2020, må være at P900 har Symbian UIQ styresystem, mens Qtek 2020 har Microsoft Windows Mobile 2003 for Pocket PC Phone Edition.

Endvidere vil jeg betegne Qtek 2020 som en PDA med telefon, hvorimod jeg betegner P900 som en smartphone. Hvis man er ude efter en telefon, med PDA funktioner, så er P900 genial. Hvis man går efter en PDA med telefonmulighed, så er Qtek 2020 fin. Jeg ved godt at det lyder som ordkløveri, men jeg mener der er en væsentlig forskel, alt efter hvordan den skal bruges.

Personligt har jeg P910, da jeg foretrækker at den kan fungere som en helt normal telefon. Dvs. jeg gider at ikke at skulle have stylus'en frem, for at taste et telefonnummer, skrive en hurtig SMS osv.

Jeg har lige lagt en anmeldelse af P910 på http://www.p800.dk
Så hvis du ikke kender til Symbian styresystemet, så læs eventuelt anmeldelsen, og se om den kan leve op til dine krav.

Everex E500 kender jeg ikke.
Avatar billede jensb Nybegynder
05. oktober 2004 - 21:55 #2
Angående sammenligning, så vil man nok ikke få det store ud af at sammenligne dem. Da de bruger forskellige styresystemer, er der helt forskellige hardwarekrav. Så Selvom processor størrelser, RAM osv. er meget forskellige, siger det ikke nødvendigvis noget om ydelsen.
Avatar billede seby Nybegynder
06. oktober 2004 - 07:30 #3
Tak for beskivelsen! Det var en fin bekræftelse af de fornemmelser jeg havde. I dag (noget tid efter jeg stillede spørgsmålet og hvor jeg faktisk har en Qtek) kan jeg kun give dig ret. Jeg havde en P800 og stod faktisk med valget mellem en P900 (P910 var lige nøjagtigt ikke kommet hos Sonofon hvor vi køber ind) og Qtek'en. Qtek'en er indlysende klodset som telefon og jeg har endnu ikke mit dataabbonoment på plads og ved derfor ikke vurdere hor smart internet forbindelsen er. P800 var en del nemmere at synkronisere med PC'eren og en del mere intuitiv end Microsoft som kan drive en til vanvid med "dead ends". Jeg vil med fornøjelse læse din anmeldelse og forsøge med P910 en gang i det nye år. Tastaturer på telefonerne er meget anvendelige modsat stylus, men den nye Qtek9090 skulle være udstyret med et sådant. Desværre blev modellen afvist af Sonofons kvalitetskontrol pga problemer med DK bogstaver mm.

Tak for hjælpen! S.
Avatar billede jensb Nybegynder
06. oktober 2004 - 10:52 #4
Ja jeg opdagede godt bagefter at indlægget var lidt gammelt, så bare selv tag point'ne.

Faktisk fandt jeg ud af at indlægget var ekstremt gammelt. Se her: http://www.eksperten.dk/spm/547240 :-)
Avatar billede seby Nybegynder
06. oktober 2004 - 11:08 #5
absolut ikke! dit svar er meget brugbart. en ting er min egen fornemmelse, noget andet at se det bekræftet fra andre personer med andre pointer og kompetancer.

S