Avatar billede demolai Nybegynder
21. august 2004 - 11:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

system 32 mangler (til Arlet)

når jeg stater xp op siger den at system 32 mangler
Jeg tror det er norton anti virus der har slettet den
kan du hjælpe?
Avatar billede kenp Novice
21. august 2004 - 11:44 #1
har du prøvet en repair af dit system? eller starter den op efter du ahr sagt ok til fejlen!

(og man må ikke stille spørgsmål kun rettet til en person)
Avatar billede peet-49 Novice
21. august 2004 - 11:49 #2
Tryk F8 under opstart, vælg sidste kendte kunfiguration, hvor systemet virkede, ellers kør en repair, som kenp foreslog.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. august 2004 - 12:41 #3
Følg vejledningen her:
Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker du Hijackthis og smider filen i en mappe, oprettet kun til den. Kør filen, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den. Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.

Begrundelse: Der er ingen filer i en normal XP installation, der hedder noget med system32, så du må have fået noget snavs ind på computeren.
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. august 2004 - 12:46 #4
Avatar billede demolai Nybegynder
22. august 2004 - 15:13 #5
Den skriver dette

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 11:24:59, on 21-08-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\WINDOWS\system32\pctspk.exe
C:\WINDOWS\Explorer.exe
C:\WINDOWS\htpatch.exe
C:\WINDOWS\System32\RunDll32.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Totem Shared\Uninstall0001\upd.exe
C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
C:\WINDOWS\System32\sistray.EXE
C:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Lars Ole\Skrivebord\Ny mappe\hjt.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.eksperten.dk/spm/475502?Esession=f88398e33f6b51a958acfc5d068a47d7
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.msn.dk
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\WINDOWS\SYSTEM\blank.htm
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
F2 - REG:system.ini: Shell=Explorer.exe C:\WINDOWS\System32\System32.exe
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SystemTray] SysTray.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\System32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HTpatch] C:\WINDOWS\htpatch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Cmaudio] RunDll32 cmicnfg.cpl,CMICtrlWnd
O4 - HKLM\..\Run: [Winexec] C:\WINDOWS\Winexec.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Uninstall0001] "C:\Programmer\Fælles filer\Totem Shared\Uninstall0001\upd.exe" LASTCALL!adverts.virtuagirl.com!StatsVirtuaGirl
O4 - HKLM\..\Run: [NAV Agent] C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SiS Tray] C:\WINDOWS\System32\sistray.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [SiS KHooker] C:\WINDOWS\System32\khooker.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [TVWatch] C:\WINDOWS\System32\TVWatch.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O12 - Plugin for .mpeg: C:\Programmer\Internet Explorer\PLUGINS\npqtplugin3.dll
O16 - DPF: {00B71CFB-6864-4346-A978-C0A14556272C} (Checkers Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/msgrchkr.cab
O16 - DPF: {53B3ABEA-4445-44D9-A01E-088144CAABD9} (FileSharingCtrl Class) - http://appdirectory.messenger.msn.com/AppDirectory/P4Apps/FileSharing/da/filesharingctrl.cab
O16 - DPF: {8E0D4DE5-3180-4024-A327-4DFAD1796A8D} (MessengerStatsClient Class) - http://messenger.zone.msn.com/binary/MessengerStatsClient.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{1F949AE8-2A16-478C-A42C-247DBDD624BE}: NameServer = 195.82.195.101 129.142.7.101
O17 - HKLM\System\CS1\Services\Tcpip\..\{1F949AE8-2A16-478C-A42C-247DBDD624BE}: NameServer = 195.82.195.101 129.142.7.101
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2004 - 15:15 #6
jeg kigger på den ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. august 2004 - 15:32 #7
Først slår du systemgendannelse fra. Klik start | indstillinger | Kontrolpanel | system, fanebladet systemgendannelse.

Du skal genstarte pc'en i fejlsikret tilstand. Klik F8 under opstart.

Så scanner du med HiJackThis og fixer disse:
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\WINDOWS\SYSTEM\blank.htm
F2 - REG:system.ini: Shell=Explorer.exe C:\WINDOWS\System32\System32.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Winexec] C:\WINDOWS\Winexec.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Uninstall0001] "C:\Programmer\Fælles filer\Totem Shared\Uninstall0001\upd.exe" LASTCALL!adverts.virtuagirl.com!StatsVirtuaGirl
O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINDOWS\web\related.htm

Denne er speciel idet den normalt ikke findes i logs fra XP'ere, og da du har en XP skal den ikke være der.
O4 - HKLM\..\Run: [SystemTray] SysTray.Exe

Jeg vil dog foretrække at deaktivere den i msconfig istedet ifald jeg nu tager fejl:
Så klik startknappen | kør, skriv msconfig og tryk enter. På fanebladet start finder du systray og fjerner hakket i den.
Sig nej til at genstarte.

Så åbner du en stifinder og sletter disse filer:
C:\WINDOWS\System32\System32.exe
C:\WINDOWS\Winexec.exe

og disse mapper:
C:\Programmer\Fælles filer\Totem Shared

Genstart normalt og kom med en ny log til kontrol

Læg mærke til om det ser normalt ud, nede ved uret i nederste højre hjørne.
Avatar billede demolai Nybegynder
23. august 2004 - 20:27 #8
Hey tony
total sejt nu virker det normalt igen
mange tak
jeg syntes det er vildt at du kan se ud fra sådan en log hvad der skal til for at det bliver normalt igen.
hvor dan giver jeg dig point?
(det er første gang jeg er her inde og få hjælp)
Avatar billede demolai Nybegynder
23. august 2004 - 20:36 #9
Hey igen
jeg slog jo systemgendannelse fra skal jeg slå den til igen?
På forhånd tak.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2004 - 20:47 #10
Hejsa, ja du må gerne slå systemgendannelse til igen.

Fint at dit system nu er kørende igen. Din log var faktisk ikke særligt slem. Der er mange der har meget mere snavs inde.

Jeg lægger nu et svar og du kan lukke spørgsmålet ved at markere mit navn nede til venstre og klikke på accepter ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 20:52 #11
Takker for point :)
Avatar billede demolai Nybegynder
24. august 2004 - 20:54 #12
hey tony

så skulle du have fået point
hvad er systemgendannelse egentlig? og hvad kigger du efter i så dan en log er det noget du er uddannet i.
Jeg spørger bare fordi jeg er nysgerrig
Hilsen DeMolai

ps. mange tak for hjælpen
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 21:17 #13
Systemgendannelse er en teknik som findes i windows millenium og xp.
Hver gang der sker noget lidt større ting i windows, som en driveropdatering eller en program installation, laver systemet et systemgendannelsespunkt som man kan gå tilbage til hvis nu pc'en gå i smadder af det man foretog sig.
Jeg har prøvet at gå næsten et år tilbage i en pc, der var meget hærget af fejl og det løste alle problemer på en gang. Men man mister så de programmer man har installeret i mellemtiden.

Mht HiJackThis logs, så er det egentligt ret nemt, hvis man ved hvad der er systemprocesser og hvad der ikke er. Så kan man direkte se hvad der ikke skal være der. Men mht fjernelse af det snavs der er der, er det ikke spor let. Der er mange forskellige former for snavs, og nogle af dem er utroligt avancerede og kræver flere forskellige værktøjer og en helt bestemt teknik for at fjerne.
Din log var let, der var ikke noget særligt i den *s*

Mht mig selv, så er jeg systemadministrator, og rimeligt velbevandret på eksperten, og derfor er jeg og et par stykker mere herfra, blevet bedt om at være Supportere på Spywarefri, hvor vi er under oplæring under vingerne af eksperterne, samtidig med at vi bidrager med hver vores felt, når der kommer spørgsmål der passer til vore kvalifikationer.

Besvarer det dit spørgsmål ?

Og velbekomme :)
Avatar billede demolai Nybegynder
24. august 2004 - 21:28 #14
ja det var svar nok.
tak for det hele.