Avatar billede annedalsgaard Nybegynder
20. august 2004 - 09:31 Der er 9 kommentarer

Sortering på dato

Jeg har et regneark med en kolonne med datofelter for et år fx.:

mit problem er, at når jeg sorterer på denne kolonne (og jeg har sat formatet rigtigt:) så bliver resultatet:

og det dur' jo ikke rigtigt at den sorterer på DD først - datoerne i 2003 skal jo gerne komme før dem i 2004;) - er der nogen der kan hjælpe? det må være noget med at sætte den til at sortere fra højre til venstre i stedet for?
Avatar billede eagleeye Praktikant
20. august 2004 - 09:46 #1
Jeg har haft samme problem og det er fordi excel ikke tolker det som en dato men som tekst også selvom man har formateret cellerne til dato.

Jeg skiftede . ud med - i datoen 01-08-2003  / virker også 01/08/2003
Avatar billede tobler Nybegynder
20. august 2004 - 10:50 #2
Prøv at gøre som eagleeye siger.

Marker dine datoer, vælg funktionen søg/erstat, hvor du siger søg er "." og erstat med "-". Så bliver dine punktumer erstattet med bindestreg.

Derefter skal du checke at dine datoer er formateret som datoer med bindestreg.

Nu skulle sorteringen virke.
Avatar billede sjap Praktikant
20. august 2004 - 10:58 #3
Problemet skyldes at datoerne ikke opfattes af Excel som datoer. I kan formatere dem så meget i vil - Excel vil stadig opfatte det som en tekststreng (formateringen ændrer IKKE på indholdet, kun på hvordan det vises).
Du kan fremover med fordel indlæse dine datoer med bindestreg - så vil Excel opfatte det som datoer, og automatisk konvertere til Excels datoformat.
Avatar billede tobler Nybegynder
20. august 2004 - 11:01 #4
Ændring fra . til -, og derefter ændring til datoformat 01-01-2001, og derefter sortering virker på min Excel 2002 Engelsk version!
Avatar billede sjap Praktikant
20. august 2004 - 11:06 #5
Tobler -> Min kommentar var ikke en afvisning af EAGLEEYE's svar - det var blot en forklaring på hvorfor det oprindelige ikke kunne sorteres ordentligt.
Jeg er enig i at EAGLEEYE's svar burde virke og derfor bør pointene gå til EAGLEEYE. Jeg forsøger blot - ud fra mit begrænsede kendskab til Excel - at forklare årsagen til problemet, så det måske lettere kan undgås i fremtiden.
Avatar billede bak Seniormester
20. august 2004 - 11:54 #6
Enig med de andre :-)
Marker kolonnen og lav en søg og erstat på . med -
alternativ lav en ekstra kolonne med denne formel
=DATOVÆRDI(UDSKIFT(A1;".";"-"))
og formater som dd-mm-åååå
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. august 2004 - 00:00 #7
Fik du det til at virke?  Det kunne være rart med lidt feedback :)
Avatar billede sjap Praktikant
02. september 2004 - 19:13 #8
annedalsgaard -> Har du fået løst dit problem? Hvis ja, så skulle du måske få givet eagleeye nogen point for hans indsats, eller fortælle hvad problemet er.
Avatar billede tobler Nybegynder
14. februar 2005 - 22:51 #9
Lukketid?