Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:44 Der er 5 kommentarer

omdøb af ark inden import

Jeg kæmper med en import i access fra et ecxel ark som bliver spyttet ud fra et stort system som jeg ingen indflydelse har på - desværre navngiver dette system det første ark i regnearket på en måde så jeg ikke kan importere det førend det er blevet omdøbt (ved at åbne arket manuelt i excel, lade excel reparere navnet og gemme igen)
Jeg har forsøgt med nedenstående funktion til omdøbning, men den vil ikke fungere - hjælp udbedes til omdøbning af excel arket inden importen

Jeg har tidligere haft oprettet spørgsmålet under Access gruppen, men har ikke haft held med en løsning der, da det jo nok snarere er et excel issue.

på forhånd tak
Michael

Function RenameFirstSheet(Filnavn As String, NytNavn As String)
  Dim ExcelObj As Object
  Set ExcelObj = CreateObject("Excel.Application")

  With ExcelObj
    .Workbooks.Open FileName:=Filnavn
    .Sheets(1).Name = NytNavn
    .ActiveWorkbook.Save
    .Quit
  End With

  Set ExcelObj = Nothing
End Function
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:45 #1
Jeg har ikke det ugyldige navn på arket - men excel (både excel og access er xp versioner) reparerer automatisk arket og omdøber det - den udspytter denne rep/log-fil:
Microsoft Excel File Repair Log

Errors were detected in file 'C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\sale0407.xls'
The following is a list of repairs:

Renamed invalid sheet name.
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:45 #2
Hvis jeg kører omdøb eller import funktionen uden at lade excel reparere først kommer fejlmedd:
Run-time error '1004' - Open method of Workbooks class failed
Avatar billede kabbak Professor
04. august 2004 - 16:52 #3
Public Sub OmdøbExelArk()
Dim Filnavn As String
Dim nytnavn As String
Dim ExcelObj As Object
  Set ExcelObj = CreateObject("Excel.Application")
Filnavn = "C:\data.xls"
nytnavn = "Side1"
With ExcelObj
    .Workbooks.Open FileName:=Filnavn
    .Sheets(1).Select
    .Sheets(1).Name = nytnavn
    .ActiveWorkbook.Save
    .Application.Quit
  End With
  Set ExcelObj = Nothing
End Sub
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 17:06 #4
Jeg har prøvet med din kode, men resultatet er desværre stadig samme fejlmeddelelse
Avatar billede kabbak Professor
04. august 2004 - 21:51 #5
virker fint i min access2000