Avatar billede alsingeren Nybegynder
28. juli 2004 - 08:41 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Fat 32 og NTFS

Jeg kører med Fat 32, har nu købt en ekstern harddisk.
Har det noget at sige hvis den interne harddisk er Fat 32 og den eksterne harddisk er formateret i NTFS, (Den eksterne harddisk skal bruges som "backup harddisk af data")
Kan det give nogle "problemer"?
Avatar billede riversen Nybegynder
28. juli 2004 - 08:43 #1
Nej.
Avatar billede tubber Juniormester
28. juli 2004 - 08:51 #2
Den kører fint uanset om det er NTFS, FAT32 eller FAT16 selv om du har en FAT32 disk.

Der er dog forskellige fordele ved FAT32 og NTFS, FAT16 skal du holde dig fra.

NTFS har en del sikkerheds funktioner som ikke er i FAT32 og FAT16, hvis din disk skal bruges til lagerplads så kan du med fordel bruge komprimering på drevet også, denne funktion kan du slå til når du formatere det inde i windows.

FAT32 er en smule hurtigere end de andre, men der er ingen sikkerheds funktioner, det kan med fordel bruges hvis det er en spillemaskine.

FAT16 er langsommere end FAT32 og har ikke NTFS's sikkerhed samt det er limiteret til 2gb pr. partition så det kan ikke rigtigt bruges.......

Kører du webserver eller anden form for server på din makine så vil jeg helt klart foreslå du installere windows igen og lader den lave din gamle HD til NTFS......

/Tubber
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2004 - 08:52 #3
Alt kan give problemer. Det starter fra man trykker på tænd knappen. :-)

Men det kan sagtens virke. Der er ikke noget principielt problem med den
config.

NTFS supporterer rigtig sikkerhed i fil systemet og hvis man (hvad ikke er
kotyme på Windows) kører uden administrator privs, så kan man få protection
problemer.
Avatar billede alsingeren Nybegynder
28. juli 2004 - 09:26 #4
Takker for svarene, Hmmm hvordan fordeler jeg de point? I kom jo alle 3 med brugbare svar :-)
Avatar billede tubber Juniormester
28. juli 2004 - 09:39 #5
Så skal alle ligge svar først mit kommer her

derefter markere du alle tre navne i den liste der kommer i bunden hvor der står accepter og afvis der vælger du så accepter når alle tre navne er blå :)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. juli 2004 - 10:09 #6
Citat: "installere windows igen og lader den lave din gamle HD til NTFS......" - du kan godt convertere fra FAT32 -> NTFS under at skulle instalere (om) igen.
Brug kommandoer [convert]

convert /?
Konverterer FAT-diskenheder til NTFS.

CONVERT diskenhed /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filnavn] [/NoSecurity] [/X]

  diskenhed  Angiver drevbogstav (efterfulgt af kolon),
              tilslutningspunkt eller diskenhedsnavn.
  /FS:NTFS    Angiver, at diskenheden skal konverteres til NTFS.
  /V          Angiver, at Convert skal udføres i kontroltilstand.
  /CvtArea:filnavn
              Angiver en sammenhængende fil i rodmappen, der skal
              være pladsholder for NTFS-systemfiler.
  /NoSecurity Angiver, at sikkerhedsindstillingerne for de konverterede
              filer og mapper skal være tilgængelige for alle.
  /X          Tvinger diskenheden til først at afbryde forbindelsen,
              hvis det er nødvendigt.
              Alle åbne handles for diskenheden bliver ugyldige.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2004 - 10:18 #7
ok (selvom mit bidrag må kaldes beskedent)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. juli 2004 - 10:20 #8
convert /?
Konverterer FAT-diskenheder til NTFS.
Avatar billede alsingeren Nybegynder
28. juli 2004 - 10:45 #9
Takker
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2004 - 16:28 #10
En rettelse, FAT16/32 understøtter ikke filer over 2GB det er kun NTFS der gør dette.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2004 - 16:39 #11
FAT16 - max 2 GB på 95/98/ME, max 4 GB på NT/2000/XP
FAT32 - max 8 TB (men nyere Windows versioner vil ikke lave dem større end 32 GB)
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2004 - 16:50 #12
Ja disk størrelse, ikke filer (som var det jeg skrev)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2004 - 16:53 #13
max file size er 4 GB på FAT16 og FAT32
Avatar billede tubber Juniormester
28. juli 2004 - 19:01 #14
FAT32 - max 8 TB (men nyere Windows versioner vil ikke lave dem større end 32 GB)

Jo vil den godt hvis det gøres i dosprompten med fdisk, der skal man bare angive i procenter istedet for kb.....
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2004 - 22:32 #15
arne_v mente bare det var 2GB, men vi er vist ret enige alligevel ;)