Avatar billede mj86dk Nybegynder
24. juli 2004 - 05:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en random seed

Jeg er ved at lave en skov i det nye 3dsmax 6. Det er meget let at lave træerne. Jeg har lavet et træ, som jeg scatter ud over en plane. Problemet er bare at alle har samme seed, hvilket ikke ser for godt ud. Hvordan giver man hvert træ, hver deres seed???
Avatar billede osborne Nybegynder
25. juli 2004 - 16:51 #1
Når du har scattet dine træer kan du ikke sådan ændre seed, højde osv. på det individuelle træ .. Det gode er dog at de kan vende hver deres vej osv. For at få en god skov vil jeg anbefale dig at du:
1. Defineer en række forskellige træer, og planter i forskellig størrelse og seed.
2. Selecter dele af din plane .. og scatter ud over med det første træ.
3. Derefter selecter du andre dele af din plane .. og scatter ud med det andet træ.
ovs.

En helt anden måde er at programmere det vha. Max Script (dvs. faktisk lave din egen scatter og ikke bruge den indbyggede scatter). Det kræver noget erfaring med kodning af MaxScript men giver dig samtidig fuld kontrol over det enkelte træ.

Håber det hjælper
Avatar billede mj86dk Nybegynder
26. juli 2004 - 02:12 #2
Tak for svaret. Kender du nogle steder, hvor man kan læse noget om maxscript???
Avatar billede osborne Nybegynder
26. juli 2004 - 18:15 #3
Det bedste sted at finde færdiglavede scripts er efter min mening: www.scriptspot.com
Hvis du kikker på den site ude til højre under Tutorials så er det er rigtig godt sted at starte.

John Wainwright (opfinderen af Maxscript) har for nylig lavet en DVD hvor han fortæller om scripting helt fra bunden ... OG der er faktisk et eksempel hvor han planter træer ned af en ski-bakke vha. scripting :-) Jeg har haft stor glæde af hans eksempler: http://www.lyric.com/maxscript101/

Der findes ikke mange bøger om emnet, og jeg har selv kun en (som hedder Mastering MaxScript & then SDK for 3D Studio Max". Det er en ældre bog (for Max 3), og flere af scriptene virker ikke i f.eks. Max 6, men jeg synes den har mange gode eksempler og ideer alligevel. Kan evt. købes billigt brugt via Amazon?

Discreet er også netop kommet med kursusbogen til deres nye MaxScript kursus (som jeg har fået i kraft af at jeg underviser i Max nogle gange - men jeg tror også godt at man kan købe den uden at deltage på kurset).

Endelig er der en række forums hvor man kan spørge .. f.eks. under www.cgtalk.com under Max under MaxScripting (så vidt jeg husker)

Håber det hjælper