Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 12:53 Der er 38 kommentarer og
12 løsninger

Min computer yder ikke hvad den burde

Hej. Jeg har en Celeron 2,5ghz, 512mb RAM, og et Geforce 4 ti4200 AGP 8x..Den lagger næsten altid i spil, GTA vicecity, Krigsspil, Bilspil, CS er blandt de spil jeg spiller mest. Men det mærkelige er bare at jeg ofte ser nogle af mine venner, køre spillene mere flydende med halvt så stor processoer og grafikkort som mig. Hvordan kan det være? Skulle jeg opgradere, og i så fald, hvad skal opgraderes? Grafikkortet?? Hjælp Mig!!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. juli 2004 - 12:59 #1
Din harddisk, den nævner du ikke, men den kunne jo være en flaskehals!
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 13:07 #2
Jeg har to harddiske.. En på 80 gb og en på 120. Windows ligger på 80'eren. 120'eren er helt fuldt ud mens der er ca. 25gb ledig plads på 80'eren.
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 13:08 #3
Som start ville det være rart at vide hvad bundkort du har, derefter hvad type ram.....og som james skriver så HD....

Hvad styresystem har du?
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 13:14 #4
1. Prøv denne driver
http://www.nvidia.com/page/search.html?keywords=40.72
Fjern dena nden med tiføj/fjern

2. Tjek for spyware
http://www.nvidia.com/page/search.html?keywords=40.72
http://spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot
Hent dem>installere dem>opdatere dem online og kør dem.
Afhjælp de problemer de finder
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 13:16 #5
Dit grafikkort ynder optimalt og er et kanon godt grafikkort.

CPU'en er noget hø :-)

Understøtter dit bundkort overhovedet 8x?
Understøtter det KUN 4x kan der være en hæmsko der. Du kan godt bruge et 8x AGP på et bundkort der bare understøtter 4x AGP da de bruger samme volt - men opnår ikke 100% ydelse.

Jeg ser ikke grund til at opgradere - da dit grafikkort kan forarbejde de fleste ting i dag.
Har du alle updates til dit styresystem?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 13:18 #6
En ting som kan være galt, er at du i bios ikke har kørt Load Setup defaults, men istedet den der loader failsafe data. Jeg har selv prøvet at troubleshoote en maskine i 4 timer, hvor det var fejlen.
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 13:19 #7
:-) ubehageligt
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 13:28 #8
Freehelp's bud rammer lige i øjet, men det er nu nemmere at hjælpe når man ved lidt mere om den hardware du har :)

Den med AGPx4 hvis det er fejlen er det muligt det bare skal ændres i bios, når mobo kan tage en 2,5 GHz CPU er der sandsynligvis AGPx8 på.....

Det kan også være FSB står forkert, men jeg vil gi Freehelp ret den CPU er noget HØ!
Der er for lidt Cache på Celeron CPU'er........
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 13:29 #9
Du kan evt. hente Everest Home Edition på http://www.lavalys.com det kan fortælle dig alt du har brug for om din hardware.....
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 14:01 #10
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 14:03 #11
Tubber->Den med AGPx4 hvis det er fejlen er det muligt det bare skal ændres i bios, når mobo kan tage en 2,5 GHz CPU er der sandsynligvis AGPx8 på.....

Supports 1.5V AGP 4x with up to 1066MB/sec. bandwidth
for 3D graphics applications
--> *G*

Sådan hænger tingene ikke altid sammen :-)

ut-zone har du gjort det jeg foreslå dig??
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 14:04 #12
freehelp ramte plet det er kun AGPx4, det er der den ligger samt CPU.....
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 14:05 #13
fandt jeg ud af *GG*
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 14:06 #14
men det er det der med manglende oplysninger :)

Så et godt bud vil være opgrader dit mobo til et der kan tage AGPx8 og se om det løser problemet, hvis det ikke løser det helt så en CPU med en ordentlig cache på :)

Altså en Alm. P4 med 1 MB L2 Cache
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 14:08 #15
tubber >> Sorry, men jeg er ikke enig. Test har vist at der er meget lille forskel om et kort kører 4* eller 8* agp, og min søns celeron 2.0 m. 256 mb ram og gf3 ti200 kort kører CS og BF1942. Fejlen skal findes i biosopsætningen, bundkortsdrivere eller grafikkortdriveren efter min mening. Den pc skal kunne køre de spil flydende !
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 14:08 #16
.....kører CS og BF1942 flydende.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. juli 2004 - 14:09 #17
Er AGP bussen ikke bagud kompatibel? Så burde det ikke gøre nogen forskel om grafik kort eller motherboard under støtter *4 eller *8. Det er den samme sag, da den ene tilpasser sig den anden!
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 14:11 #18
ok - bare ikke helt det jeg oplever på ungernes maskiner......
men ok det er så ældre kort endnu......

sorry hvis jeg har givet fejl info :)
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 14:14 #19
Kommentar: james_t_dk
21/07-2004 14:09:42-->korrekt James :-)

tonnybrandt

Tonnybrandt>Enig :-)

Det er et problem der er begravet et andet sted end hardware spec's :-)
Men en deltagende opretter ville være rart?

Tubber>Altså en Alm. P4 med 1 MB L2 Cache
Du mener ikke Prescotten vel :-)
Den er spild af penge
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 14:15 #20
nej en helt almindelig P4
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 14:17 #21
Pyha troede du mente Prescotten siger du skriver 1MB cache :-)

For at underbygge Tonny her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20434 har selv dette er og mega tilfreds med det.
Yder stadig som 10 vilde heste :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 14:22 #22
Hmm skal love for min deltagelse i denne tråd udløste dårlig karma :)

Hygge til jer
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 14:24 #23
vil det så være en god idé hvis jeg så købte en ny processor? hva med bundkortet? er det godt nok?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 14:32 #24
ut-zone >> Før jeg gik ud og købte nye dele ville jeg nok lige prøve at måle ydeevne på din computer for i det hele taget at have noget at gå ud fra. Prøv at lave en test i 3dmark2001se med standard indstillinger og skriv resultatet her. Så har vi lidt at se på. Prog. kan downloades her. http://www.futuremark.com/download/?3dmark2001.shtml

Jeg har målt alle mine og har en rimelig god ide om hvad din skal ligge på for at den kører rigtigt.
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 17:14 #25
Ok. jeg har kørt 3dmark2001se. Jeg fik 4744 point..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 17:47 #26
Det er alt for lidt !

Min søns får omkring 7000 og jeg regnede med at din skulle ligge på mellem 8000 og 10000.

Så der er helt sikkert noget galt.

1.Gå først ind i bios og kør "load setup defaults".
Kør igen en 3dmark2001se test og se om det hjalp på scoren.

2. Så finder du din cdrom til bundkortet og kører drivere ind igen.
Kør igen en 3dmark2001se test og se om det hjalp på scoren.

3. Dernæst går du på windows update og henter alle kritiske updates.
Kør igen en 3dmark2001se test og se om det hjalp på scoren.

4. Gå på www.nvidia.com og hent den nyeste driver.
Gå i tilføj fjern programmer og afinstaller din nuv. grafikdriver.
Genstart og installer den nye driver du lige har downloadet.
Kør igen en 3dmark2001se test og se om det hjalp på scoren.

Skriv igen hvad du scorede i 3dmark efter punkt 1, 2, 3 og 4, så vi kan se om noget af det har hjulpet.
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 17:49 #27
Du skal bruge en af disse to

http://www.nvidia.com/page/search.html?keywords=40.72

http://www.nvidia.com/page/search.html?page=1&keywords=44.03&booleanMode=1

Jeg har testet alle de drivers de har frigivet til G4 ti 4200 og på mine egne maskiner og mange andre. De to drivers er de mest ydende performance mæssigt og de mest stabile
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 17:56 #28
Når jeg går ind i BIOS står der ikke noget med "load setup defaults"..
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 17:58 #29
Jeg har også ins. driver til bundkort og hentet opdateringer til Windowsxp før jeg kørte 3dmark2001se..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 18:00 #30
Den hedder vist "Load Optimized Defaults" i din bios..
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 18:02 #31
Men den er nærmest skjult.. jeg kan ikke gå ind på den. jeg kan se den, men ikke flytte markeringen han på den..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 18:22 #32
Det forstår jeg ikke. Det kan man da i alle bios'er.

Hvilke menupunkter har du på den side og hvilke kan du ikke komme ind i.
Avatar billede freehelp Praktikant
21. juli 2004 - 18:37 #33
:-) ja noget må du gør forkert så opretter

Ellers kan du gøre det ved at fjerne batteriet på bundkortet i 30min
Avatar billede ut-zone Nybegynder
21. juli 2004 - 20:12 #34
Ok..prøver engang i morgen..har ikke tid nu her..
Avatar billede ut-zone Nybegynder
22. juli 2004 - 20:26 #35
Okay..har lige kørt Load Optimized Defaults"..hjalp ikke. lidt underligt efter min mening.
Avatar billede freehelp Praktikant
22. juli 2004 - 20:29 #36
Husker ikke hele tråden ligenu men er dit styresystem fuldt opgraderet herfra

http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp  ??????
Avatar billede ut-zone Nybegynder
22. juli 2004 - 20:51 #37
Ja. jeg har de nyeste opdateringer fra windows..
Avatar billede freehelp Praktikant
23. juli 2004 - 09:31 #38
Har du prøvet at skifte driver til grafikkortet

Fjern den gamle og installere denne http://www.nvidia.com/page/search.html?keywords=40.72
Avatar billede ut-zone Nybegynder
23. juli 2004 - 16:30 #39
Den har jeg kørt med før, men ins. den nyeste driver, da Tonnybrandt foreslo det. men jeg prøver lige igen.
Avatar billede rasm Nybegynder
23. juli 2004 - 16:36 #40
jeg sidder på en celeron 1.7 lige nu og det kører fint i de nævnte spil, men alligevel skal jeg ud for at købe en 3.0 ghz p4;)

så jeg tror ikke at det er processoren, det er heller ikke det med agp x4 da jeg også har det med et ringere skærmkort, så jeg tror på at det er fordi du kører failsafe mode;)
Avatar billede ut-zone Nybegynder
23. juli 2004 - 16:58 #41
failsafe mode? hvordan kan jeg slå det fra?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. august 2004 - 09:40 #42
Kunne være rart at høre hvordan tingene skred frem??????
Avatar billede ut-zone Nybegynder
13. august 2004 - 22:30 #43
Jeg har formateret.. det hjalp lidt på det. har i mellem tiden købt en bærbar der sparker røv.. tak for hjælpen!!
Avatar billede freehelp Praktikant
14. august 2004 - 08:27 #44
Hvorfor giver du ikke folk point når de hjælper dig???
Avatar billede ut-zone Nybegynder
16. august 2004 - 18:41 #45
giver man ikk point når man trykker accepter??
Avatar billede freehelp Praktikant
16. august 2004 - 19:08 #46
jo men du tog selv point!
Avatar billede ut-zone Nybegynder
16. august 2004 - 21:35 #47
og hvordan laver jeg det om??
Avatar billede tubber Juniormester
16. august 2004 - 22:16 #48
Du laver et nyt spg. med de points du har tildelt her, og skriver link i teksten her til......

Du kalder spg. for : Points til og så de navne der skal ligge svar.....

når det er gjort smidder du linket til det nye spg ind her.....

Når alle har svaret markere du alle navnene i boxen ned ved siden af skrive feltet og trykker accepter, skal folk ha forskelliget vælger du advanceret så kan du skrive hvor mange hver enkelt skal ha :)
Avatar billede ut-zone Nybegynder
24. august 2004 - 16:16 #49
http://eksperten.dk/spm/532575

der er 20 points hver til tubber, tonnybrandt og freehelp..
Avatar billede ut-zone Nybegynder
24. august 2004 - 16:17 #50
sorry den lange ventetid