Avatar billede ds-zim Nybegynder
20. juli 2004 - 23:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Død Forsyning? MoBoard? Im Lost!

OK .... Jeg er bange for jeg allerede har svaret på mit spm., men har brug for lidt
moralsk støtte og overbevisning :-S

Q-Tec PSU 550w Dual Fan Gold
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=21276&Guide=true

Ovenstående link fører til den strømforsyning, som jeg er bange for jeg har "fried",
allerede inden POST var overstået.. Mit hovedspm er; er en forsyning så nem at nakke?
Er der en sikring? Dør MB+CPU ik som det første?

Til at starte med; powerswitch-kablet fra kabinettet var tilsluttet forkert, DOH!
Kun 1 ben sad rigtigt, kan dette alene nakke forsyningen? Da jeg tændte for at teste,
var det første (og eneste) der blev vist, stats på GForce2 kortet, derefter sort skærm
(ik engang POST) og en velkendt kedelig stank fra kabinet.

Flux!, at slukke og lede efter evt. fejl, hvorefter den forkerte tilslutning opdages.
Herfra reagerer systemet slet ikke før jeg skifter strømforsyning, dvs. forsynings blæser
starter ikke, ingen reaktion/POST fra MB (før efter forsyningsskift, nu ingen GFXstats/POST).

Jeg er nu gået ganske i panik og tør dårligt gå videre før jeg har en bedre idé om hvad jeg
laver.. MB manufactor er stadig ukendt, jeg har kigget efter et FCC ID but no cigar, dette
finder jeg nok først ud af når jeg kontakter den, jeg købte det af (brugt).

Gældende (kendte) faktorer;

CPU = AMD Athlon 1000 Mhz i Socket462(?) MotherBoard / PowMax ATX Computer Casing

NB: Uanset hvor jeg kigger, siges at en PSU "kun" kan købes for lille .. Jeg har en 300W
ukendt sag, som det lader til, kan få liv i MB'et men jeg tør dårligt; er en Athlon 1Ghz
ikke 350W ? Er det helt galt afmarcheret ?

Er ganske stresset, få en god griner og/eller smid nogen kommentarer der hjælper

Zim
Avatar billede tubber Juniormester
20. juli 2004 - 23:45 #1
For mig kan der umiddelbart være sket 2 ting.....

1: Sikringen i PSU er røget, der sidder sådan en lille glas en hvor man kan kigge igennem normalt, er den hvid eller sort så er den røget, en ny koster en 5 kr. vil jeg skyde på......

2: Motherboardet er ristet

Du kan roligt smide din 300Watt's CPU i......
Er du bange for den yder for lidt, så smidder du bundkort, cpu/køler og ram og grafikkort og 1 hd i og ikke mere så er det langt nok......
Kører selv med en Barton 1,83 GHz 2x hd, dvd drev og cd brænder og diverse andet hardware uden problemer med en 300Watt.....

Du kan evt åbne begge PSU'er og bytte sikringer hvis det er den der er røget....

/Tubber
Avatar billede ds-zim Nybegynder
21. juli 2004 - 00:05 #2
Takker for hurtigt svar, men venter til dagslys med at checke sikring :-S
More to come ...
Avatar billede mr.malmros Juniormester
21. juli 2004 - 01:23 #3
Ehhhmmmm.... nu ER jeg ikke ligefrem elektriker, men hvis du smidder sikringen fra en 300W PSU i en 350W kan du vel roligt regne med at du har to ristede sikringer frem for én, eller er jeg helt galt afmarcheret?
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 01:53 #4
Jeg mener nu de sikringer er ens, de sidder der for fejlstrøm, mener der sidder noget modstandsværk der også.....

Vil dog ikke garantere det......men hvis en sikring koster ca. en 5'er så er det vel værd at prøve, hvis det er han er nervøs for at en 300 watts ikke er nok, mener jeg dog nu det er :)
Avatar billede tubber Juniormester
21. juli 2004 - 02:12 #5
Avatar billede mr.malmros Juniormester
21. juli 2004 - 04:19 #6
Ok... som sagt... jeg er ikke elektriker... jeg ved bare at hvis man nu sætter en 10A sikring til sit HFI på en gruppe med en vaskesøjle og et køleskab, får man aldrig rent tøj eller kold øl! :D Derfor er min matematik 16A=Rent tøj+kolde øl+musik=Øl, fisse og hornmusik! Nå... Meeeeen... en sikring til 5 kr. skulle vel ikke være så slem at skifte et par gange hvis den springer.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
27. juli 2004 - 14:48 #7
Hey drengene, takker for interressen!

Har faldet og slået ryggen og ligget i stræk, så jeg har ik lige været foran boxen :S
Shit mand, korsetter er da en ting fra helvede ...

Når jeg tænder op under den nye forsyning, lyser en rød diode på MB op og forsyningen
"klikker", hvilket jeg gætter på er sikringen der protesterer? Indtil videre lader det
til at være den nye forsyning der er problemet, har dog ikke lige overskud til at rode
videre med det i den nærmeste fremtid :(

More to come, soon i hope !!

Zim
Avatar billede ds-zim Nybegynder
26. august 2004 - 10:00 #8
Jeg har efter check med andre dele vurderet at CPU blev fried mesterligt,
MB lader til delvist stadig at fungere efter at have fået skiftet sikring.

Slutteligt må siges, at det har været dyre lærepenge, men at jeg da blev
klogere, omend bare lidt :-S
Avatar billede ds-zim Nybegynder
26. august 2004 - 10:02 #9
Svar behøves for point uddeling! (venter lige en lille uge med at lukke spm)
Avatar billede tubber Juniormester
26. august 2004 - 11:56 #10
Der kommer et her fra mig :)