Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
08. juli 2004 - 16:13 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

if sætning i sql forespørgsel - dato inden for 1 måned = true

Kan jeg i et udtræk fra en tabel hvor jeg har et datofelt; modifieddate få trukket ud:

SELECT felt1, felt2, if modifiedate > date-7 true ... value = true FROM documentTable
hvor 7 er antal dage tilbage i tiden

Så jeg kunne skrive mine documenter ud som var nye, med fed skrift eller teksten foran NYT DOKUMENT??
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
08. juli 2004 - 17:23 #1
Denne virker på en SQL server:

SELECT felt1, felt2 FROM documentTable WHERE modifieddate >= getdate()-7
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2004 - 17:25 #2
Det nemmeste er at lave det i to:

select felt1, gelt2, 'NYT DOKUMENT ' || dokumentnavn dokumentnavn
from documentTable
where modifieddate > sysdate - 7
union all
select felt1, gelt2, 'GAMMELT DOKUMENT ' || dokumentnavn dokumentnavn
from documentTable
where modifieddate <= sysdate - 7;
Avatar billede teepee Nybegynder
09. juli 2004 - 09:57 #3
select felt1, fel2, case
  when modifiedate > sysdate-7 then 'NYT'
  else 'GAMMELT' end
from documentTable;
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
09. juli 2004 - 10:07 #4
Nårh...getdate hedder sysdate i PL/SQL...så lærte jeg det..:-)
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
09. juli 2004 - 10:08 #5
sorry dårligt formuleret af mig!

Jeg har 3 tabeller:
hovedkapitler
underkapitler (id nøgle til hovedkapitel)
tekster (som ud fra id ref. til henholdsvis hovedkapitler og underkapitler

Det jeg ønsker at jeg kan skrive en liste med mine hovedkapitler ud, og ud for hver skrive hvis de ændret inden for de sidste 7 dage, dvs. der er et dokument i "tekster" som enten er linket op på id i "hovedkapitler" eller id i "underkapitler"
- er dette muligt?
Avatar billede teepee Nybegynder
09. juli 2004 - 12:51 #6
Bare lav din almindelige join sammen med case sætningen

Select a.felt1, b.felt2, case ....
from hovedkapitelTbl a, tekstTbl b
where a.teskt_id = b.tekst.id;
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
09. juli 2004 - 14:00 #7
teepee: så er mit problem jo at jeg har x antal underkapitler og x antal tekster, så jeg får hvert kapitel ud mange gange.

Så jeg lavede bare en group by (ahh uden case selvfølgelig)
- prøver lige