Avatar billede ogt Nybegynder
06. juli 2004 - 16:59 Der er 12 kommentarer

oprettelse af printer på novell ver 3.31 server

for nogle år siden fik vi installeret en novellserver
fra et firma der ikke eksisterer mere og jeg kan ikke finde manualerne. Jeg skal have installeret en printer til den paralelle port (kører også dos)på serveren - er dette noget jeg kan gøre fra en clientmaskine ?
clientmaskinerne kører win 98
ved at capture printer ser jeg adressen:
\\ogt-2001\p-pagepro.ogt
men denne adresse kan jeg ikke finde på drev f: !!
jeg havde forestillet mig at man bare gik i win98 og add netværksprinter og lagde printerdriver ud hos \\ogt-2001\nytnavn.ogt...
*******
Avatar billede gak Nybegynder
06. juli 2004 - 17:19 #1
Den server må vist være henved 10 år gammel. Jeg kender dog ikke til Novell Netware før Netware 4.x, hvor NDS kom frem - det er ca. omkring 1995. NDS er et forbillede for Active Directory hos Microsoft!

På en Netware 4.x eller nyere kan du dog ikke bare installere printere fra en klientmaskine.....nej, nej, nej.
Der er meget avancerede muligheder for printning på en Netware 6 og 6.5 (ikke helt så avanceret i 4.x og 5.x versionerne!)....du kan f.eks.nemt printe på en printer på den anden side af kloden.......og endda vælge lige nøjagtigt den du vil; hvis f.eks. du foretrækker en i et specielt rum som du kender til - på den anden side af kloden.
Novell servere er de fineste fil- og printservere man overhovedet kan opdrive.

Men der er nok adskillige gode mennesker herinde som har erfaring med de gamle versioner.
Du burde overveje at få en nyere Novell server med NDS på. Brugt eller spritny.
Held og lykke.
Avatar billede ogt Nybegynder
06. juli 2004 - 17:40 #2
Uha er den så gammel.. når jeg nævner ver 3.31 bør jeg måske nævne at det clientversion 3.31.. men det rokker jo nok ikke noget - jeg kan bare huske at vi fortsatte med den novellserver idet den havde ubegrænsede brugere
Avatar billede gak Nybegynder
06. juli 2004 - 18:57 #3
Undrede mig også over dit versionsnummer. Der findes f.eks en 3.12 (og også endnu tidligere) som var meget udbredt og stadig ses rundt omkring.

Netware klient 3.31 er ikke mere end 2 år ca.
Du må hen på serveren og se hvilken version den har.
Så er det sandsynligvis en server med NDS og det er en helt, helt anden sag. Men der er store forskelle alligevel mellem Netware 4, 5 og 6, hvad print angår!
Avatar billede ogt Nybegynder
06. juli 2004 - 19:16 #4
serveren siger version 4.15.00  (sorry)
og printservername er pagepro20.ogt
Avatar billede gak Nybegynder
06. juli 2004 - 19:56 #5
Så prøv at gå ind her http://www.novell.com/documentation/nw42/index.html

Du er nødt til at sætte dig ind i det fra grunden af. Afsnittet hedder Printservices. Du kan downloade det som et PDF-dokument.
Avatar billede ogt Nybegynder
06. juli 2004 - 20:45 #6
hej igen,

fik lige  et stykke mad...  jeg læser det nu igennem og mit sidste spørgsmål er:
kan jeg installere ny printer uden de origanel cd ér.. (det er ikke et piratkøb..kun dårlig opfølgning hos forhandler og mig selv - og vel også en del rod omkring datadiciplin !!) og foriøvrigt tak for hjælpen.
hilsen  henrik
Avatar billede ogt Nybegynder
06. juli 2004 - 21:06 #7
hej gak,

så lige manualen - 310 sider !!!!
er godt klar over jeg ikke behøver at læse allesammen... men er det virkeligt ikke muligt at specificere det lidt mere ? jeg mener -  det er jo kun at installere en printer på den paralelle port via serveren stående i samme rum...
Avatar billede gak Nybegynder
06. juli 2004 - 21:09 #8
Jeg er sikker på, at når du efter nogle timer har tygget dig igennem dokumentationen fra Novell kan du selv besvare dit sidste spørgsmål du stiller.
Hvis serveren ellers fungerer i øjeblikket er der ikke noeget i vejen med at få print til at fungere som det skal.

Der er oprettet et andet spørgsmål her i Novell Netware: "Brug af printere".
Som du kan se er besvarelsen der tilsvarende som min her - læs dokumentationen. Der er nemlig mange sider at sætte sig ind i for at ende med at få printning til at fungere i praksis.
Avatar billede ogt Nybegynder
06. juli 2004 - 21:22 #9
ja ja,
bor du i nærheden af hillerød - betaler jeg gerne 2-3 timer plus kørsel ( hvis du altså ikke bor i skagen og tager 5000 i timen..)
men, hvis interesseret - så send mail til ogt@tdcadsl.dk

mvh

henrik
(al for travl direktør.. desværre)
Avatar billede gak Nybegynder
06. juli 2004 - 21:23 #10
Hej
Din og min sidste kommentar krydsede lige hinanden.
Prøv så småt at starte at læse lidt i dokumentationen. Du er nødt til det for at kunne gennemskue, hvordan serveren allerede er sat op - hvis den er det mht. printning.
Der er meget stor forskel på opsætningen afhængig af hvor printeren fysisk er tilsluttet. Men det vil du hurtigt kunne se i dokumentationen.
Avatar billede gak Nybegynder
06. juli 2004 - 21:33 #11
Kære Henrik ........skulle direktør nu være en hindring.......... :-)

Ville ønske jeg kunne honorere dit gavmilde forslag.....
Avatar billede fasfan Nybegynder
29. juli 2004 - 12:18 #12
Til Direktøren,

Den opgave du ønsker løst er uhyggelig simpel. Den kræver blot:

1) Kendskab til Netware
2) Administrator Password

Har du ikke det sidste, kan kassen selvfølgelig 'Hackes'

I Hillerød, ligger et Novell ekspertcenter. Lucky You. Ring til Boris, og han vil give dig en pris.

/Fas

Kontakt info

Telefon 4822 7000
Telefax 4822 7009
Adresse Carlsbergvej 32
3400 Hillerød

E-mail Adm. direktør  Bent Clausen
Marketing koordinator Gitte Madsen
Teknisk chef Boris Philipsen
Generel information BCP Data ApS