Avatar billede bohbs Nybegynder
21. februar 2001 - 17:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vægstik

Jeg står for at skulle trække nogle netværkskabler (rj45), men jeg har ingen crimptang. Jeg har dog hørt at vægstik (dem med to udtag) kan monteres og samles uden crimptangen. Er dette rigtigt? Kan jeg i så fald blot købe en 100 m. rulle og et par vægstik ved min elektriker, samle lortet og det kører? Jeg gider ikke bruge færdige kabler, da jeg skal gennem flere vægge og det giver sådan nogle grimme huller...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
21. februar 2001 - 18:02 #1
jeps, det kan du godt... Hverdog opmærksom på at en elektriker, tager ca. 100 for disse Rj45 stik...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
21. februar 2001 - 18:02 #2
Er Kommukation elektriker, så jeg må jo kende til det..
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
21. februar 2001 - 18:03 #3
Æhh... Hvis du spørger din lokale elektriker efter en crimptang. Så er jeg 99% sikker på at du kan få lov til at låne / leje, en sådan.
Avatar billede bohbs Nybegynder
21. februar 2001 - 18:10 #4
men er det ikke en fordel at have faste vægstik? specielt når prisen ikke har den helt store betydning
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
21. februar 2001 - 18:21 #5
Jeg vil da klart anbefale fast stik... Det se mere prof ud....

Og så er der heller ikke noget med hvis du flytter computeren rundt, på væresel, at ledningen ikke er langt nok... Det er blot ind i det fast stik, med en patch kable. og så hen i computeren
Avatar billede bohbs Nybegynder
21. februar 2001 - 21:49 #6
Tak for svaret, så vil jeg ned og hente kabel og stik....
Avatar billede bohbs Nybegynder
23. februar 2001 - 17:51 #7
Til dalbjerg.

Er kommet i tvilv om noget. Er disse løse rj45 ledningsender (han-stik) svære at montere, hvis jeg låner tangen af dem og køber de stik der passer til? Eller er jeg nød til at købe færdiglavede kabler, klippen den ene ende af, også trække dem frem på den måde?

Jeg har arbejdet med mekanik og finelektronik i mange år og har taget ekstra timer i det på aftenskole. Men jeg har aldrig arbejdet med montering af rj45 stik.
Avatar billede k_la Nybegynder
23. februar 2001 - 18:03 #8
Det kan godt være en smule svært at montere stik igen - spec hvis man ikke har en tester der kan måle kablet igennem (jeg har efterhånden monteret en hel del - og man kan godt komme ud for at skulle lave det om et par gange, selv om man er meget omhyggelig - og det er et nyt stik hvergang)
Avatar billede bohbs Nybegynder
23. februar 2001 - 18:13 #9
Men sker der noget hvis det skulle gå galt? Jeg mener spændingen er så lav... Det er vel også kun 8 ledere man skal holde styre på, hvilket burde være overkommeligt for mig.
Avatar billede k_la Nybegynder
23. februar 2001 - 18:30 #10
Ja - der sker intet spændingen er såvidt jeg husker max +/- 12V, men det er normalt forbindelsen der ikke er iorden, imellem leding og \"clips\" i stik og det kan man ikke lave om når det først er \"klemt\" - så er det et nyt stik
Avatar billede klaastad Nybegynder
26. april 2002 - 22:32 #11
hej.
Det er kun kablerne i stik 1-2-3-6 der druges så hvis du skal trække flere kabler samme vej kan du trække to computer på et kabel eller internet den ene vej og nætværk den anden vej.