Avatar billede paaskeland Nybegynder
26. juni 2004 - 18:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mobil og diode blink

Man kan få sådan nogle små klistermærker, man sætter på sin telefon. Når man så får en sms eller fortager et telefonopkald, blinker en lille diode. Har også set det som noget man har lagt under sine taster, og en lille stol der blinkede helt vildt når der sker noget på antennen.

Men hvordan laver jeg sådan noget elektronik, der reager og får en diode til at blinke, når der kommer en sms eller et telefonopkald?

Søger gerne et diagram, men gode ideer er også velkommen.
Avatar billede kaew Nybegynder
26. juni 2004 - 18:37 #1
Har ingen forstand på sådan noget, men ved at der kommer en lyd i højtalere, fordi den opfanger signalet. Det kan du måske bruge til at tænke videre over det :S?

Robin
Avatar billede aner-intet Nybegynder
26. juni 2004 - 18:38 #2
Der har været en indlæg af denne slags herinde før, kan ikke lige finde det, men det er en chip, som modtager radioaktiviteten eller sådan noget, også begynder den så at lyse..
Avatar billede scb Praktikant
26. juni 2004 - 19:13 #3
Det er bare en spole, en diode, og en kondensator som tapper signalet som sendes ud fra antennen.
Da det tager en god del af signalet, forringes sendeeffekten, hvilket giver dårliger dækning, dårliger talekvalitet osv.
Så det er faktisk rigtig skidt, at monterer en sådan dims, set ud fra et teknisk synspunkt.
-SCB
Avatar billede paaskeland Nybegynder
26. juni 2004 - 19:25 #4
scb - Kunne du udbyde dit svar lidt, og evt. fremvise et diagram over det kredsløb du beskriver?
Avatar billede scb Praktikant
26. juni 2004 - 20:21 #5
Her er et diagram på en flasher, som ikke belaster antennesignalet, da det indeholder sit eget batteri:
http://users.pandora.be/microcontroller/gsmdetector.htm
IC'en er en 555 til ca 10 kr.
-SCB
PS: Opstillinger hvor alt energien til at få lysdioden til at lyse, tages fra antennen skal du ikke bruge, da det som sagt ødelægger signalet.
Avatar billede paaskeland Nybegynder
27. juni 2004 - 14:49 #6
Tak for det scb. Nu vil jeg få skaffet det nødvendig komponenter og se at få det lavet.