Avatar billede danielfrost Nybegynder
22. juni 2004 - 15:13 Der er 13 kommentarer

127gb på en 200gb harddisk?

Hejsa!

Jeg har en helt ny maskine hvor jeg har sat en 200gb Maxtor HD i.

I bios'en siger den at den er 200gb, men i windows er den kun 127gb.

Hvorfor det?
Avatar billede deadmez Nybegynder
22. juni 2004 - 15:18 #1
opdater din winxp med sp1.... det skulle kunne løse problemet...
Det er simpelthen fordi microsoft ikke har lavet support på større diske før service pack 1 udkom...
Avatar billede deadmez Nybegynder
22. juni 2004 - 15:45 #3
det ville jo være lidt dumt.... da han jo nok alligevel skal opdatere med service pack 1... og 2... (når den engang kommer)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
22. juni 2004 - 15:46 #4
nå ja, hvis han nu kørte windows 2000 (det er der jeg har brugt den)
Avatar billede deadmez Nybegynder
22. juni 2004 - 15:49 #5
Kiggede lige på noget inde på siden du linkede til...

----------------------------------------------------------------
Note: Failure to install the required service packs and install the Enable Big LBA patch can result in data loss when accessing the hard disk beyond 137 Gigabytes. For more information regarding Windows limitations and the 137 Gigabyte barrier please read Maxtor Knowledge Base Answer ID 960 and Microsoft Knowledge Base Article 303013.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
22. juni 2004 - 15:49 #6
Som sagt kommer det an på, hvilket styresystem du kører med.

I win2k skal man, så vidt jeg ved, ind og rode i reg.db.

I XP gælder der vist det samme, plus at man skal aktivere LBA i bios.
Avatar billede deadmez Nybegynder
22. juni 2004 - 15:50 #7
og læs nu bare hele hans spørgsmål i stedet for at antage ting..... det kommer der jo ikke noget godt ud af.. ;-P
Avatar billede bundgaard Nybegynder
22. juni 2004 - 15:53 #8
Ved ikke om den var til mig den der, men han skriver jo intet om, hvilket styresystem han bruger.
Avatar billede deadmez Nybegynder
22. juni 2004 - 15:57 #9
ups... det må du meget undskylde bundgaard.... det er sq mig der har læst forkert.... LOL  :-P *flaw*
Avatar billede bundgaard Nybegynder
22. juni 2004 - 15:57 #10
Hehe, det kan jo ske for selv den bedste :)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
22. juni 2004 - 15:59 #11
lad mig fortælle hvad jeg selv har oplevet:
på en pc med windows 2000 SP4, var det nødvendigt at installere nævnte Maxtor software.
ok, det var en ældre pc'er (Pentium 3'er) men altså med SP4.

jeg aner intet om XP
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juni 2004 - 01:07 #12
Det eneste Maxtors Big Drive Enabler gør, er at fritage for selv at "rode" med ændringer i registreringsdatabasen. Det er altså ikke et vidunderprogram - det laver blot ændringerne i reg.databasen for dig. Disse ændringer bliver ellers tilføjet med SP 3/4 til Win2000 og SP 1 til Win XP. De slår såmænd kun understøttelse til for 48-bit LBA.

Ud over dette kræves at ens BIOS, reelt ATA/IDE-controleren, understøtter 48-bit LBA for at bruge diske over 137GB, eller 128GB i binært format.

Læs evt. denne artikel, hvor der også er henvisning til Microsoft om 48-bit LBA i både 2000 og XP. Ældre versioner understøtter ikke så store diske.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juni 2004 - 01:08 #13