Avatar billede knudx Nybegynder
17. juni 2004 - 15:06 Der er 11 kommentarer

Fedora Core 2 - Shutdown problem

Jeg har installeret FC2 på en lidt ældre Compaq Pressario. Det virker godt, men jeg har to irriterende ting jeg ikke kan finde ud af. Er der nogen som ved hvordan man:
1.    bruger kdm i stedet for gdm som log ind/log ud skærm... Når jeg logger ud fra KDE skal jeg klikke to gange på hver sin 'log ud', vente lidt, trykke 'luk ned', og så klikke en ekstra gang for at være helt sikker (do you really want to quit-agtigt,) det er lige i overkanten.
2.    får computeren til at slukke for strømmen når man lukker? Lige nu står der bare "power down," men så sker der ikke mere...
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juni 2004 - 15:09 #1
sker der det samme når du prøver at lukke den ned med "shutdown -h now"?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2004 - 15:22 #2
Nu kommer jeg med et superdumt spørgsmål, du skriver "på en lidt ældre Compaq Pressario" Det er vel ATX ??
Avatar billede knudx Nybegynder
17. juni 2004 - 15:35 #3
jo, shutdown -h gør det samme... lukker styresyst. men slukker ikke for strømmen.
helgec -> jo, så gammel er den heller ikke... Det er en Athlon 600 Mhz.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juni 2004 - 15:36 #4
Kig i bios om du har APM eller ACPI slået til. Det er dem som sørger for at tage strømmen når der lukkes ned så vidt jeg ved.
Avatar billede knudx Nybegynder
17. juni 2004 - 15:45 #5
Der er ikke så mange muligheder i den BIOS - man kan fx heller ikke se om der er en processor.
Jeg har prøvet at tilføje "apm=off acpi=on" til bootlinien i grub.conf... Jeg synes jeg har set et sted at man ikke kan bruge begge dele samtidig.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juni 2004 - 15:50 #6
Det er slet ikke sikkert at det kan virke... Måske du skulle kigge på nettet om der er andre der har haft held med linux på Presario.

Laptops er stadig og ofte en problematisk ting med Linux. Det er hardware producentens skyld...
Avatar billede knudx Nybegynder
17. juni 2004 - 16:27 #7
hmm, det er ikke en laptop, men en alm. box pc...
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 00:18 #8
Angående at skifte fra gdm til kdm, så burde det være nok at afinstallere gdm og sørge for at kdm er installeret.

Hvis det ikke var nok, skal der lidt mere arbejde til.

Jeg ved ikke lige hvad Fedoras værktøj til at styre runlevels hedder, men led efter gdm og kdm der, og se om du kan sætte den til at lade være med at starte gdm og istedet starte kdm.

Ellers kan du gøre det manuelt:

Fjern genvejen til gdm i /etc/rc5.d/  Selve filen hedder S..gdm, hvor .. er 2 cifre.
Lav en ny genvej til kdm i samme mappe. Den skal hedde S..kdm, hvor de to cifre skal være de samme. Den skal pege på kdm-opstartsscriptet i /etc/init.d/
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 00:19 #9
Og angående shutdown, så prøv at sætte de options til apm=on acpi=off istedet.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2004 - 17:20 #10
noget held med det knudx?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
03. juli 2004 - 00:45 #11
Jeg har selv installeret Fedora Core 2, og i installeringen skal du fravælge gdm, det var jeg nødt til for at få lov til at boote i kdm.

Og undskyld jeg siger det, men Compaq kendt for deres besværligheder.

/Sweet1