Avatar billede amoelle Nybegynder
17. juni 2004 - 08:57 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

performance af rename column

Er der nogen der har et bud på performance af en rename ?
Jeg er ikke klar over, om rename faktisk FLYTTER data...
(der er 3,5 mill records i tabellen)

Eks
Alter table t rename column c11 to c21;
Alter table t rename column c12 to c22;
Alter table t rename column c13 to c23;

fremfor

create table t1 (c21 integer,c22 integer,c23 integer) as
  select c11,cc12,c13 from t;
drop t;
rename t to t1;

.. og betyder antallet af kolonner, der skal renames noget ?...
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2004 - 09:09 #1
1) Det betyder intet - det er kun tabel definitionen du ændrer.

2) Kræver at du udlæser alle data og insætter dem i en ny tabel. Meget langsommere...
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juni 2004 - 09:10 #2
Antallet af kolonner har naturligvis noget at sige, men vi taler millisekunder. Som jeg skrev i 1) - det er kun i tabel definitionen at du ændrer noget.
Avatar billede amoelle Nybegynder
17. juni 2004 - 09:12 #3
tak for det !
Der er jo ikke grund til at bruge ens barnelærdom, når Oracle fra og med 8 faktisk har fået denne skønne facilitet :-)