Avatar billede rossonero Nybegynder
16. juni 2004 - 19:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsætning Lan

Iøjeblikket har en kunde(i DK) en direkte forbindelse op til "hovedkontoret" i Sverige. Linien er købt via TDC og der bliver betalt i dyre domme for denne.

Der ønskes en billigere løsning og dette kunne være en 2mb Internet linie til kontoret, hvor personalet så kunne koble på via VPN(er kun 4 personer på kontor).

Der står en Windows 2000 server, med dns og Dhcp opsat - PT bliver der altså uddelt automatisk ip adresse (af virksomhedens IP range).

Dertil er der 2 printere, som også har en fast ip - det skal være muligt fra "hovedkontoret" at kunne sende print ned til disse printere.

Omkring en evt. ny løsning vil der efter min mening ikke være noget problem i at få pc klienterne på kontoret op at køre, da det jo stort set bare vil fungerer som en hjemmearbjdsplads.

Det jeg ikke rigtig kan gennemskue er printerne - de kan jo ikke kalde op via Vpn, så hovedkontoret kan jo ikke "se" dem ?. Printene er installeret på serveren, så vil en VPN opkobling på serveren ikke være en mulighed (som shared printer) ?

I en "normal" ADSL forbindelse vil der som standard følge en router med, hvor der kan tilsluttes 4 pc`ere. Men nu er der jo flere pc`ere(+ 2 printere), kan der kobles en switch på routeren så den kan uddele ydeligere Ip adresser ?.
Avatar billede gf Nybegynder
16. juni 2004 - 19:45 #1
Hej

Kan i ikke bare sætte en terminalserver op, så er det jo muligt, at printe.

Mvh Gf
Avatar billede rossonero Nybegynder
16. juni 2004 - 20:12 #2
Terminal server - forklar nærmere ? - der er en windows 2000 server .. det er hvad der er af servere .. og flere skal der helst heller ikke sættes op
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
17. juni 2004 - 00:44 #3
Man kan få almindelige adsl routere, der har indbygget VPN. Hvis man har en sådan i hver sin ende, kan netforbindelsen laves fuldstændigt transparent, og du behøver ikke skulle ændre opsætning. Det eneste der ændres, er nemlig hvordan pakkerne routes.

Man kan også få fat i et par billige maskiner, installere linux på dem, og lade dem stå og holde en krypteret tunnel til hovedkontoret, men det er lidt mere omstændigt.

Mht. til at forbinde en ekstra switch, så kan det sagtens lade sig gøre. Det eneste du skal sørge for, er at switchen har en uplink port, der så skal forbindes til routeren. Men en uplink port har de fleste switche i dag...
Avatar billede rossonero Nybegynder
17. juni 2004 - 08:04 #4
OK - hvad jeg så ikke fik nævnt er at det ikke er muligt at lave egne løsninger, dvs som f.eks. routere med VPN i begge ender. Det skal foregå via opkobling via VPN software - og som nævnt giver dette ikke et problem med klienterne, men mere med printerne som jo ikke vil kunne "ses"

Hvad med en public IP adresse til printerne - på den måde burde de da kunne ses ...

Ja .. det med routeren og switchen kan lade sig gøre .. enten med uplink .. eller krydset kabel :)
Avatar billede rossonero Nybegynder
30. juni 2004 - 16:17 #5
:(