Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 04:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Endnu et fildelings-spørgsmål

Jeg skal have delt nogle filer i et lokalt netværk.

Jeg har to XP computere (lad os kalde dem A og B) hvor jeg på computer A, har "shared" den folder som jeg vil have computer B skal have adgang til.
Begge computere har samme workgroup navn.

Når jeg på computer B søger efter computer A finder den fint nok frem til navnet, men når jeg klikker for at få access, så siger den noget med at jeg ikke har permission etc.

Nu er mit spm. så hvad jeg mangler at gøre for at kunne få adgang ?

Jeg har hørt noget med at man skal ind i "ms computer management" og under noget "local users and groups" skal lave visse ting der, men jeg har ingen anelse om HVAD :D

På forhånd tak.

Morten
Avatar billede themyggekiller Nybegynder
12. juni 2004 - 05:06 #1
Er lidt halvberuset så undskyld evt. taste- eller stavefejl :-)
Prøv flg. på computer A:
Åben en kommandoprompt. (windowstast+r, skriv cmd, tryk ok)
skriv skriv der i: "net user guest"
find linjn "account active"
hvis der ud for den linje står "no" så skriv "net user guest /active:yes"
Nu har du aktiveret gæste kontoen. prøv at se om det hjalp. hvis ikke så kom lige med den specifikke fejlmeddelelse.
Avatar billede themyggekiller Nybegynder
12. juni 2004 - 05:08 #2
Ov du kan selvklart også gøre det under local users and groups. bare højreklik på guest kontoen, vælg properties, og clear "account is disabled"
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 05:34 #3
ok, tak for hjælpen - specielt imponerende når nu du samtidig er fuld :-)

men altså jo - der er det ved det at guest allerede er aktiv,  - hvordan sikrer jeg mig at jeg nu også LOGGER MIG IND som guest? (måske det er det som er problemet eller?)
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 06:59 #4
Den præcise fejlmeddelse er som følger:
""computernavn" is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have the access permissions.

The network path was not found."
Avatar billede terib Nybegynder
12. juni 2004 - 09:03 #5
Hej,
Har du installeret IPX protokollen(på begge) - den kunne godt hjælpe på dit problem !
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 09:47 #6
Er faktisk ikke sikker på at den er det!! :-) - tjekker jeg lige (vender tilbage med svar om en 6 timers tid)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. juni 2004 - 10:40 #7
Der skal (måske) NETBEUI protokollen til ?
Gemmer sig på din (original) XP CD under
X:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI - læs i NETBEUI.TXT hvordan man gør...

Sådan har jeg gjort nogle gange.

De XP instalationer jeg bygger lægger jeg altid NETBEUI ind; så kan den enables/disables efter behov...
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 17:41 #8
ok, glad for endnu et godt forslag, men undskyld mig: vil det sige at man faktisk IKKE kan lave fildeling så længe man udelukkende kører med tcp/ip protokollen?
Eller det kan man måske ikke sådan uden videre svare på da det afhænger meget af ens øvrige set up m.m. - eller?

(Men jo - jeg skal nok få installeret de par protokoller i nævner :D)
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 18:01 #9
øhm - jeg kommer lige i tanke om at jeg måske slet ikke logger ind som guest ... som "themyggekiller" starter med at skrive skal jeg lave en "guest account". Det gjorde jeg så, men skal jeg også logge ind SOM guest? (hvordan gør jeg så det?)
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 18:46 #10
Ok, nu fik jeg slået IPX protokollen til, og nu virker det hele! :)

Tak til alle for indsatsen :)

p.s. man SKAL dog have guest account (lige meget hvad) aktiveret eller hvad?

p.p.s. til jer alle i tråden: aflæg venligst alle "svar", så i alle kan få lidt point.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. juni 2004 - 18:58 #11
Skip - fortsat gooooood weekend...

(Nu er det jo ret let i XP at enable/disable diverse protokoller; så prøv forskellige kombinationer af IPX / NETBEUI / TCP / ... / samt delningsrettigheder og se hvad der sker...)
Avatar billede terib Nybegynder
12. juni 2004 - 20:02 #12
Hej
Nej - du behøver ikke guest accounten aktiveret.
Godt det virker
mvh
Avatar billede mmmmn Nybegynder
12. juni 2004 - 22:25 #13
Godt, okay - nu får terib så alle point (ok, det var trods alt også ham som kom med det endelige svar der gjorde jeg fik det løst) - men under alle omstændigheder tak til jer alle sammen for hjælpen.