Avatar billede creationzone Nybegynder
11. juni 2004 - 13:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problem med mcrypt

Hej eksperter

Jeg har et problem. Jeg har lige installeret apache, php og mysql på min nye bærbare, og det virker fint. Men jeg har et problem når jeg vil bruge mcrpyt extension til php, for når jeg sætter den ind i php.ini og starter serveren igen får jeg bare en fejl.

Apache.exe - Indgangspuntet blev ikke fundet
Procedureindgangspunktet _ecalloc blev ikke fundet i DLL-biblioteket php4ts.dll.

Når jeg så trykker OK får jeg en ny fejl med at den ikke kunne loade php_mcrypt.dll.

Har tjekket at php_mcrypt.dll ligger i php's extension-mappe, så aner ikke hvad der går galt.

Bruger Win XP, hvis det interessere nogle.
Håber der er nogle der kan hjælpe...

M.v.h.

Søren C
Avatar billede htm Nybegynder
11. juni 2004 - 18:03 #1
Har du læst http://dk.php.net/mcrypt ??

Du skal bruge den dll fra http://ftp.emini.dk/pub/php/win32/mcrypt/ som der står i manualen. Læs readme på den sidste side også.
Avatar billede creationzone Nybegynder
11. juni 2004 - 22:34 #2
Ja, jeg har lagt libmcrypt.dll i både /windows, /windows/system og /windows/system32, stadig med samme fejl... Skal den ligge et andet sted? Er sikker på at php_mcrypt.dll ligger rigtig!
Avatar billede htm Nybegynder
11. juni 2004 - 23:28 #3
fra Readme

Make sure that you extension_dir php.ini option points
to the correct location. For example:

extension_dir=c:\php\extensions

Er den det?
Avatar billede creationzone Nybegynder
11. juni 2004 - 23:36 #4
Den er sat rigtigt, alle mine andre extensions virker også fint, det er kun når jeg sætter extension=php_mcrypt.dll ind jeg får fejlen. Jeg ved ikke om det kan være andet end nogle filer der ligger forkert, men selve php_mcrypt.dll ligger det rigtige sted.
Avatar billede htm Nybegynder
11. juni 2004 - 23:45 #5
OK - hvilken version bruger du? af php og apache? og hvilken windows version?

jeg har lige kopieret libmcrypt.dll til c:\windows\system32
Fjernet ; foran extension=php_mcrypt.dll
Genstartet apache og intet fejler.

Windows XP - apache 1.3.28 - php 4.3.4

Du har selvfølgelig også kopieret php4ts.dll ind i c:\windows\system32 (for Windows XP) (c:\winnt\system32 for 2k)
Avatar billede creationzone Nybegynder
12. juni 2004 - 00:07 #6
PHP, apache osv er installeret fra phpdev, det er en pakke der indeholder det hele og som er lige til at installere. Det virker fint, det eneste jeg ikke kan få til at virke er mcrypt.

Jeg har apache 1.3.27, PHP 4.2.3 og windows XP Home.

Jeg fandt ud af at der ikke lå en php4ts.dll i system32, jeg har lagt den der nu, men det virker stadig ikke =(
Avatar billede htm Nybegynder
12. juni 2004 - 11:14 #7
Det er muligt det virker fint, men vil du have mcrypt til at virke er du i hvert fald nød til at opgradere php. den dll med mcrypt er for 4.3.x.

Jeg vil klart anbefale dig at installere det hele fra scratch - så er du også sikker på at få nyeste distributioner. Og så er det ikke ret svært.

Her er nogle fremragende guider til at installere apache, php og mysql:
Apache: http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/
php: http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/
mysql: http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/installermysql/
Avatar billede creationzone Nybegynder
12. juni 2004 - 14:52 #8
Hmmm, oki, det kan jeg godt se. Jeg prøvede først at installere apache, men den ville ikke køre uden adgang til internettet, jeg skulle altså være på nettet for at se http://localhost, men det ved jeg at den kan hvis jeg installere den fra phpdev.

Så hvordan sætter jeg så apache op så jeg kan se sider på http://localhost uden at være på nettet, eller kan jeg bare smide den nye version af php oveni den gamle?
Avatar billede htm Nybegynder
12. juni 2004 - 20:43 #9
Det har ikke noget med apache installation at gøre, men dit internetindstillinger.

Men du skal self sørge for at sætte apaches ServerName til localhost.
Avatar billede creationzone Nybegynder
12. juni 2004 - 21:01 #10
Er du sikker på det, for jeg installerede apache almindeligt først, og der skulle jeg være på nettet for at få adgang til http://localhost. Så slettede jeg apache og installerede det hele via phpdev, og der virkede http://localhost med det samme uden jeg var på nettet.

Men jeg prøver lige at geninstallere apache senere i aften for at se om jeg kan få det til at virke.
Avatar billede htm Nybegynder
12. juni 2004 - 22:19 #11
Ja jeg har i hvert fald aldrig haft problemer :)
Avatar billede creationzone Nybegynder
12. juni 2004 - 22:47 #12
Det virker nu, også uden at jeg er på nettet... ved ikke hvorfor det ikke gjorde første gang, men har lige fået mcrypt til at virke!

Takker =)
Avatar billede htm Nybegynder
13. juni 2004 - 00:04 #13
Det er jo perfekt :-)

Så lægger jeg et svar.