Avatar billede hitengel Praktikant
07. juni 2004 - 13:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan reducerer jeg støjen?

Jeg er efterhånden ved at være lidt træt af min pc's støjniveau, men har dog ikke særlig meget forstand på, hvordan man reducerer det.
Mit system har følgende hardware:
Asus P4P800 Deluxe bundkort
Intel P4 3000 mhz CPU
nVidia Geforce 5900 Xt
Seagate 160 gb HDD
Chieftec Dragon DX-01-B-D-U kabinet

Én af disse ting giver anledning til en del larm, efter jeg f.eks. har haft det tændt i 3-4 timer, eller f.eks. har spillet UT2004 i et stykke tid. Mig bekendt er der ingen køler i mit system, men om det er sådan en, jeg skal købe, aner jeg ikke.
Kan I sige mig, hvor støjen sandsynligvis kommer fra, og hvad jeg kan gøre ved den?
På forhånd tak.
Avatar billede ird Praktikant
07. juni 2004 - 13:22 #1
http://www.studiedata.dk/productlist.asp?Fane=SILENT,SINRCC

Derudover kan du få en lownoise strømforsyning.
Blæser der er lownoise o.s.v.
Avatar billede ird Praktikant
07. juni 2004 - 13:24 #2
Hvilken køler har du på CPU?
Avatar billede luka Nybegynder
07. juni 2004 - 13:36 #3
man kunne også overveje VANDKØLING har jeg set et eller andet sted, det skulle vist nok minimerer det helt, men jeg ved ikke hvordan det fungerer og hvor dyrt det er, men det er sikkert ikke billigt.

Luka
Avatar billede egidiussen Nybegynder
07. juni 2004 - 13:36 #4
Hejsa
Umiddelbart vil jeg tro at det er dit grafikkort som larmer en del - du kan evt saette passiv koeling derpaa - dog vil jeg anbefale du du saetter et par kabinetblaesere i kabinettet for at koele ydereligere hvis du har passiv koeling.
Avatar billede ird Praktikant
07. juni 2004 - 13:38 #5
Jeg har kort magen til og mit larmer ikke
Avatar billede tubber Juniormester
07. juni 2004 - 13:38 #6
Det er korekt som Luka skriver at vandkøling redusere støjen fra computeren helt, men hvad med pumpen til vandkølingen ? har hørt de ikke skulle være helt lydløse....

Ville nok gå efter lownoise enheder hvis det var mig.....
Avatar billede ird Praktikant
10. juni 2004 - 16:32 #7
fik du svar nok??
Avatar billede ernst_himself Nybegynder
11. juni 2004 - 12:43 #8
hvis det er psu'en der larmer kan du med fordel lodde en tc-5oo modtand ind på + ledningen til dine blæsere... dvs klip ledningen over og lod en tc-500 imellem... en tc-500 kan enten købes i den lokale svagstrøms-pusher eller kan du jo smide en mail til mig..har et par stykker
Avatar billede ird Praktikant
14. juni 2004 - 07:46 #9
Fik du evt tid til at kikke lidt på dit spørgsmål???
Avatar billede hitengel Praktikant
14. juni 2004 - 16:00 #10
Jeg beklager den sene respons.
Jeg må nok hellere stille spørgsmålet på en anden måde; jeg er sikker på, at jeres svar er ganske gode, og jeg har da også forstået lidt af dem, men jeg bliver nødt til at understrege, at jeg er 100% grøn på dette område. Derfor ville jeg blive meget glad, hvis I kom med en idiotsikker guide til løsning af problemet. Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvad der larmer, men jeg mistænker stærkt grafikkortet eller CPU'en for at være synderen. Hvad er der størst sandsynlighed for? Og kan jeg (idiotsikkert, som sagt) gøre noget effektivt ved det uden at flænse min hårdt prøvede konto?
Håber, det er ok, at jeg "omformulerer" spørgsmålet til et niveau, hvorpå jeg kan følge med...
Avatar billede ernst_himself Nybegynder
14. juni 2004 - 16:14 #11
hey mester...den nemste måde at reducere støjen på er først engang at finde ud af hvad der larmer.... åben sadin-dåsen og lyt dig frem stik evt en finger i blæserne en for en så finder du hurtigt ud af hvilken der larmer
Avatar billede hitengel Praktikant
14. juni 2004 - 16:21 #12
>ernst himself
Jeg har jo udpenslet, hvad der larmer. Grafikkortet eller CPU'en. Men hvad der larmer mest, er jo spørgsmålet. Under alle omstændigheder kunne jeg godt tænke mig nogle forslag til forbyggelse af dette fremfor din perlehønselogik. Tak.