Avatar billede simmel Nybegynder
06. juni 2004 - 12:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SATA disk eller ATA disk hvad er forskellen

Hej.

Er en SATA disk hurtigere end end ATA og er det meget og mørkbart, hvad er forskellen??
Avatar billede simmel Nybegynder
06. juni 2004 - 12:40 #1
mørkbart = mærkbart ;o)
Avatar billede miss-g Seniormester
06. juni 2004 - 12:46 #2
Avatar billede miss-g Seniormester
06. juni 2004 - 12:47 #3
ATA er standardtypen, og den mest normale for almindelige private brugere. Denne harddisk er billigst i forhold til dens kapacitet.

SATA er stadig ny, men kan godt siges at være den næste generation af harddiske for private brugere. Prisen på SATA harddiske er nogenlunde den samme som ATA harddiske.
Avatar billede miss-g Seniormester
06. juni 2004 - 12:48 #4
Avatar billede miss-g Seniormester
06. juni 2004 - 12:51 #5
Fra andet forum:

"Vælg SATA hvis du skal ud i størrere investeringer. Prisforskellen mellem ATA og SATA HD er minimal og det samme for controlleren.

Som det er nu får du dog ikke ekstra hastighedsforskel ud af at vælge SATA, men du får et bedre flow i dit kabinet fordi kablerne er tyndere, istedet for brede lakridskabler :) samt fremtidssikring."

Så den eneste større forskel er kablerne de bruger.
Avatar billede ird Praktikant
06. juni 2004 - 13:21 #6
Glem alt om det SATA det er i bund og grund kun PATA..

Nuværende SATA diske virker på samme måde som en pata. Mellem selve disken og bundkortet har interfacet/controlleren bare fået en chip der konverterer signalet fra standard pata til sata. Sata interfacet kan overfører data hurtigere, men disken er jo oprindelig en pata disk, så hastigheden når ikke derop.
Ydermere bruger cpu mere kraft på at konvertere signalet, hvilket giver et ydelsestab.
der findes endnu ikke findes en disideret SATA. Det er controlleren der gør det at man tror det er en SATA. Husker ikke det hele, men det var noget med controlleren forminskede CPU ydelsen et eller andet *G*

Men som jeg citere " En real SATA findes ikke endnu, men Raptor er det man i dag forbinder med SATA"
Western´s raptor er det tætteste, hvis ikke fuldt ud, SATA.
Avatar billede fcbayern Nybegynder
15. september 2004 - 20:22 #7
Er der sket noget nyt på dette de sidste måneder??

Efter at have fået ny pc med SATA disk i, overvejer jeg om jeg skal udskifte min "gamle" IDE harddisk 160gb til en tilsvarende SATA....men giver det mening?