Avatar billede vallemanden Nybegynder
06. juni 2004 - 04:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

paradox VS. interbase VS. MySQL

mener at have set en artikel om div databaser men kan ikke finde den :-/

Jeg står og skal lave et database program i delphi 7 -> database

Men ved ikke lige hvilken DB jeg skal vælge, hvad er fordelene og ulemberne i de tre

Vallemanden
prog@night.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2004 - 09:46 #1
Her er mit (korte) bud.

Paradox er en fil database. Det gør deployment langt nemmere. Men sætter
store begrænsninger på performance og scalability.

Det er mit klare indtryk at Paradox er forældet idag.

Interbase/Firebird og MySQL er begge database servere. De kræver at der
startes en server process, men kan til gengæld levere meget bedre
performance og scalability.

Interbase er jo et Borland produkt, så jeg vil forvente meget bedre
support for Delphi i den.

Interbase har en betydeligt rigere SQL dialekt end MySQL (3.x og 4.0.x).

Til gengæld er MySQL langt mere udbredt end Interbase og dermed er det
meget nemmere at få hjælp til MySQL.

Du må selv vurdere hvilke kriterier der er vigtigst for dig. Umiddelbart
synes jeg at Interbase lyder som et godt valg for dig.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
07. juni 2004 - 05:08 #2
Synes jeg har hørt noget om at interbase er gratis at sende med ens programmer, er dette rigtigt?

Jeg har ingen problemer med at programmere op mod MySQL da jeg har købt et produkt hos scibit.com
Jeg kan bare ikke finde ud af MySQL's licens om den nye database koster 220 € hvis køberen af mit program selv downloader det, og hvad hvis man har en 'gamel' version må man så bruge den
Avatar billede vallemanden Nybegynder
07. juni 2004 - 05:08 #3
-->arne v
kender du til en artikel om div databaser
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2004 - 07:00 #4
Så vidt jeg ved er MySQL altid gratis hvis slut brugeren selv downloader og
installerer det. Du kan bare ikke distribuere den sammen med dit software medmindre
din software er GPL.

Det kan godt være at man kan distribuere Interbase/Firebird.

Nærlæs licenserne !
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2004 - 07:03 #6
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2004 - 07:05 #7
Hvis du skal lave et seriøst valg vil jeg foreslå at du studere dokumentationen
for produkterne evt. laver en lille test med dem.