Avatar billede vetterli Nybegynder
29. maj 2004 - 01:22 Der er 9 kommentarer

Sapphire Radeon 9600XT 256MB

Jeg stod så sent som i dag og savlede over et Radeon 9600XT 256MB kort nede i en af de utallige computer butikker i Århus' nørde-gade: VESTERGADE! Sammen med kortet fulgte en kupon med, hvorpå man skal skrive navn og adresse etc. og så får man kastet en kopi af Half-Life2 i fjæset, når Valve engang vælger at udgive dette spil. Men jeg har OGSÅ set et Sapphire Radeon 9800 PRO 128MB til samme pris!
Spørgsmålet er så bare:
Hvad dælen skal jeg vælge? Jeg ved ikke forfærdelig meget om grafikkort, udover at 9800 PRO'en på skrift skulle være bedre end 9600XT'eren. Men hvorfor pokker skulle de være til salg til samme pris?
På den anden side kan jeg gå direkte ned i butikken og klage/brokke mig over kortet hvis jeg køber 9600XT'eren personligt, men hvis køber 9800PRO'eren over nettet skal jeg til at lave klager via email, og det vil tage 50 år etc. og jeg er meget utålmodig mht. sådan noget!
Mig og min rigtige gode ven har dog endnu et lille spørgsmål til dette køb. Vores computere er ikke de nyeste skattebasser længere.
Min vens er den AMD XP 2400+, 512 DDR RAM etc.
Min computer er en AMP XP 1700+, 512 DDR RAM etc.
2. spørgsmål er så bare, om vores computere ville kunne mærke forskel på et 9800PRO og et 9600XT? Jeg fornemmer selv, at min vens computer vil kunne, men måske ikke min...?
Det vil være fantastisk, hvis I ville kunne komme med konstruktive svar til vore spørgsmål, og forklare det på dansk, uden gå ned i mikro detalje om at OC sit kort, fordi det fatter vi alligevel ikke en dej af...vi vil bare nørde!

På forhånd tak
Martín & Nicolas
Avatar billede lomse Nybegynder
29. maj 2004 - 08:00 #1
Hej Martin og Nicolas.

Der er ikke nogen tvivl om vilket kort der er bedst til pengene, det er abselut R9800Pro kortet. Hvis det er fordi, du vil spille spil som HL2 og andre nye spil, kommer det nok ikke til at ske på din PC, uden det vil hakke lidt. Men alt kan selfølgelig lade sig gøre , hvis man er villig til at gå på kompromi med opløsning og FPS (billeder per second).

Du skriver ikke hvad dit nuværende grafikkort er, men jeg vil gætte på det er et Gforce 3 ti200 eller der omkring, hvis det skal svare til dit andet grej. så ingen tvivl om at du vil kunne mærke det.

Du siger at prisen på det 9600XT er den samme som et 9800PRO på nettet, Det vil sige ca 2000 kr, og der kan alså få et rigtig godt kort.
Det her feks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541

Du skal ikke bekømre dig om det at handler på nettet, det er lige så hurtigt som at handle i en almindelig foretning, men selfølgelig, hvis du er uheldig og får et ødelagt kort, skal det sendes retur og de skal sende et til dig, men det burde dog kunne gøres på en uge ca.

Andgående, det at OC sit GFX kort, så er der flere forskældige måder at gøre det på og det er faktisk ikke til at forklare, uden at gå i detaljer. I skal også være klar over, at eventuel garanti, bortfalder hvis i begynder på dette, eller kortet kan blive ødelagt sammen andet i jeres PC. Nå det er sagt, så kan man faktisk vinde ret meget ved at gøre det på både sit GFX kort og sin CPU. Jeg vil andbefale dig at kaste et blik på denne side: http://www.overclocking.dk/. Der kan du få alle dine spørgsmål besvaret.

Men, hvis jeg var i dine og din kamerat`s sko, ville jeg alså vælge R9800PRO kortet.
Det er klart, at din kammerat, vil kunne få bedre udnyttelse af kortet da han har en støre CPU, men igen, er der jo spil som er mere GFX afhængig ind andre, hvor foreskelden vil være mindre eller slet ikke til stede.

Håber du kan bruge det til noget, og du skal bare spørge hvis du syntes at du mangler noget.
Avatar billede ird Praktikant
29. maj 2004 - 08:14 #2
9600XT får max numse af FC5900XT :)
Desuden kan 9600 kortet fåes til omkring 1000kr :)

Dette nytter sjældent at sætte en stor motor i en lille bil, det samme gør sig gældende for grafikkort!
En god regel er at grafikkort og computer skal følges ad
hvis man gerne vil have en optimale ydelse udaf sin investering, så nytter det ikke at indbygge et uttigt grafikkort ind i en langsom computer. Men omvendt er det heller ingen fordel at proppe en motor fra en mascot ind i en jaguar.

1500kr og derunder = fx5900xt
2000-2500kr = 9800pro

Skulle jeg selv vælge ville jeg tage 9800pro, 5900, 5900xt.
9800pro er hurtigst i de fleste test, 5900 kan moddes til 5950ultra og 5900xt er det bedste kort i mellemklassen (men det "sløveste" af de 3 du har valget mellem).
Men jo, fx5900xt er det bedste kort til prisen. Yder virkelig godt til de penge (ca 1500) hvor de andre ligger over på ca 2000 og derover.

Skulle jeg selv vælge ville jeg tage 9800pro, 5900, 5900xt.
9800pro er hurtigst i de fleste test, 5900 kan moddes til 5950ultra og 5900xt er det bedste kort i mellemklassen (men det "sløveste" af de 3 du har valget mellem).
Men jo, fx5900xt er det bedste kort til prisen. Yder virkelig godt til de penge (ca 1500) hvor de andre ligger over på ca 2000 og derover.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63494

Til mindre penge vil jeg sige det sådan

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20472

Et geforce 4 ti4200 yder mere end 5600 i de nuværende spil (dx 8.1 og derunder), men i kommende spil og dem der er lige på trapperne (dx9) er 5600 bedst.

Men ellers et godt indlæg lomse
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2004 - 11:28 #3
Lige en lille anekdote til det Daytona gf4ti4200 som ird linker til. Det vil jeg absolut ikke anbefale, idet jeg og en anden bruger her på eksperten har problemer med netop det kort !!
Og ud fra min og den anden brugers fejlsøgning hælder jeg til at det faktisk er kortet som er ved at brænde sammen.
En fejl som ikke er ualmindelig for præcis det kort.

Men ellers er jeg enig i at et gf4ti4200 kort er et smaddergodt kort hvor man får meget for pengene.
Avatar billede ird Praktikant
29. maj 2004 - 11:32 #4
Enig igen med Tony. Har selv haft 5stk af de kort og kun et lever endnu :)

Men til billige penge får du det ikke bedre
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2004 - 12:20 #5
ird >> gider du kaste et blik på http://www.eksperten.dk/spm/503429 I selve spørgsmålet øverst er et link til et skærmbillede af fejlen. Måske du kan genkende fejlen ?
Avatar billede ird Praktikant
29. maj 2004 - 12:30 #6
Hm den fejl kender jeg ikke til :)

Kunne tyde på VGA'en kan problemer med at vise pixel ordenligt evt?
Flere kort for også denne fejl når det bliver varmt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. maj 2004 - 12:43 #7
ird >> Ok, tak for forsøget.
Avatar billede ird Praktikant
29. maj 2004 - 12:47 #8
Any time
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 16:46 #9
Tror du ikke du fik tid til at give os der hjælper dig lidt feedback - så vi ved om vi fandt en løsning evt.

Har du ikke brug for mere support så luk spørgsmålet igen...