Avatar billede mads375 Juniormester
28. maj 2004 - 10:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spørgmål om Skærmopløsning igen.

Hejsa Igen.
Jeg har skrevet et indlæg tidligere m.h.t skærmopløsning. Jeg er altså stadigvæk i tvivl om hvad jeg skal gøre.. Min skærmopløsning er jo som sagt 1152*864 pixel.. Det jeg gerne vil have er at enhver der går ind på min side kan se hele skærmen(I breden), det gør ikke noget at man skal bruge scrollfunktion lodret ned af siden, men jeg vil bare gerne sikre mig at man kan se hele siden i breden, hvordan skal min opløsning så være og som sagt vil jeg også gerne have at det fylder hele skærmen i breden, er det muligt????...
M.V.H
Mads.
Avatar billede keysersoze Guru
28. maj 2004 - 10:37 #1
hvis siden altid skal fylde 100% af bredden, så bliver du nødt til at bygge siden op i fx tabeller der er angivet i procent - fx;

<table width="100%">
<tr>
    <td width="10%"></td>
    <td width="80%"></td>
    <td width="10%"></td>
</tr>
</table>
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 10:37 #2
du bruger width="100%" :)
Avatar billede mads375 Juniormester
28. maj 2004 - 10:39 #3
Uha, det er vist lidt for svært for mig..
Det behøver ikke at fylde hele siden så, bare det ikke går ud over siden vandret, så man skal bruge scrollfunktionen den vej..
Kan man ikke bare sætte pixels standard for det??.
M.V.H
Mads
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. maj 2004 - 10:47 #4
Du kan jo gøre dit browservindue mindre, så du kan se hvordan det bliver for brugerne. der er et lille program der kan hjølpe dig, finder det lige ...
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. maj 2004 - 10:48 #5
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
28. maj 2004 - 10:49 #6
du kan lave dit layout i 800*600, så er du sikker på at, alle kan se det. Det er godt nok en fast str. der så ikke strækker sig over hele skærmen, men hvis du vælger en matchende baggrundsfarve, kan det måske være en løsning.
Der er stadig en del som hænger ved den opløsning (800*600). Så hvis du centrerer din tabel, vil den holde sig pænt i midten, uanset hvilken opløsning bruger har. På den måde undgår du vandret scroll.

ellers er keysersoze forslag løsningen.

lotten :)
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 10:53 #7
Du vil aldrig kunne angive i pixels, og så være helt sikker på at brugeren ikke behøver scroll vandret. Det kommer jo an på hans skærmopløsning som du selv siger, og samtidig om han har applikationer som ICQ til at køre i en af siderne, så browservinduet på den måde bliver mindre.

Derfor er du nød til at angive det i procenter hvis du vil være helt sikker.
Dog kan du jo angive f.eks. en brede på 700px hvilket vil gøre at de fleste vil kunne se siden på den måde du ønsker det.

Dog kan det anbefales at bruge procent til angivelse. Da du på den måde viser det bedste resultat til den enkelte bruger. Jeg sidder blandt andet med en opløsning på 1920*1200, hvilket gør at mange hjemmesider virker utrolig små.

Men det er jo i den sidste ende dig der bestemmer hvordan det skal være :)
Avatar billede lotte_holm Nybegynder
28. maj 2004 - 10:58 #8
cypermann - sorry, selvfølgelig har du ret mht 800px/700px
(det var da noget af en heftig opløsning) :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. maj 2004 - 11:06 #9
Jeg ville holde mig til en bredde på 755px; - så kan 99,9999999% af alle brugere se siden. Jeg benytter aldrig selv en bredde på 100% fordi man ikke kan styre visningen af indholdet. F.eks. kører cypermann med en meget høj opløsning, og det, som du gerne ville have skulle være et afsnit, bliver måske kun til én linie hos cypermann. Læs evt. også http://www.eksperten.dk/spm/486305
Avatar billede steen_hansen Forsker
02. juni 2004 - 22:11 #10
Kunne du bruge det til noget, Mads?
Avatar billede mads375 Juniormester
04. juni 2004 - 20:52 #11
Jo tak Steen, det kunne jeg.
Tak for hjælpen
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2004 - 21:20 #12
Takker for point :o)