Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 10:45 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Svært problem med opstart

Er ved at starte et system op forfra men der er en del problemer hermed.

Systemet er et asus a7v133 med en amd xp1800 cpu, 512 mb 133 mhz sd ram, et msi TI 4400 geforce 4, SB live og netkort. Disken er en seagate 80 GB.

Alt hardware findes fint i bios under opstart, men når jeg starter på win xp disken så giver den problemer med ikke at kunne/ville installere enkelte filer. Det kan være lidt forskelligt hvilke filer den ikke vil tage men det er filer som msuni11.dll, iepeers.dll, msgina.dll

Jeg har så prøvet at kopiere de manglende filer ind manuelt herefter fra diskette og lykkedes også at få den til at boote på disken og var 5 min fra at installationen blev fuldført men den bluescreende efterfølgende kunne den starte installation op igen men gik i blå skærm hele tiden i forskellige faser af installationen..

Jeg har skiftet alle kabler og testet alle drev på en anden maskine. Jeg kan ikke finde ud hvilken hardware der giver konflikten - nogen der kan hjælpe med hvad jeg kan forsøge? Jeg antager det må være gfx, ram eller cpu?
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. maj 2004 - 10:49 #1
Jeg er overbevist om det er RAM'en. Har du testet det?
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 10:50 #2
Har du prøvet en repair af systemet?
Hent alle updates til windows som det første
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 11:09 #3
det er en ny installering.. har ikke testet RAM.. prøver at sætte nogle andre i
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 11:11 #4
Inden man overhovedet kobler sig på nettet efter en ny installering sørger man fr at få SP1 lagt ind inden!

Er man koblet til nettet under dette og inden man får alle updates installeret er det næsten 100% du har fået virus
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 11:15 #5
Jeg har desværre ikke nogle andre ram jeg kan teste med.. hvordan kan jeg ellers se om det er ram?
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 11:17 #6
Nu vil jeg i første omgang være glad bare for at få win xp til at kunne ligges ind :-)
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 11:17 #7
http://www.memtest86.com/ test dine RAM, men som sagt tror jeg det kommer fordi du var koblet på nettet da du formaterede og installerede
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 11:23 #8
jeg var ikke på nettet da jeg formaterede ? jeg kan ikke teste mem på nettet. computeren kan jo slet ikke boote
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. maj 2004 - 11:24 #9
Prøv evt. klodserne i en anden maskine, eller prøv nogle andre klodser i din maskine.
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 11:25 #10
har du evt prøvet at sætte bios til default
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 11:29 #11
ja men det er jo desværre en ældre maskine så har ikke noget at teste med. min egne ram passer ikke.. bios er sat til default flere gange.. har prøvet stort set alt.. skiftet gfx, diske, kabler osv.. det eneste jeg ikke har skifet er RAM
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 11:30 #12
så er det jo lidt svært
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 11:37 #13
men ram virkede lige inden.. det eneste der er gjort far sidste system til nu er en formatering, ny cpu og et tv kort og en scsi brænder er pillet ud.. ellers er der ikke blevet rørt ved systemet.. men nu har jeg snart skiftet alle dele for at teste, men står lidt uden løsningsmuligheder nu syntes jeg
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 14:55 #14
ok en lille update.. har nu testen en anden PSU.. stadig samme prob, har lige kørt en mem test (på 2 timer gaaab) heller ikke nogen problemer der.

Nu er det eneste der kan være galt MB -- nogen forslag til hvad der kan være galt.. problem er stadig at den enten går i blå skærm eller ikke vil installere enkelte filer i første fase af Xp installation
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 14:55 #15
Står der ikke en fejlkode??
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 14:56 #16
Avatar billede ird Praktikant
27. maj 2004 - 14:56 #17
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 15:02 #18
Godt svar.. prøver lige om det virker
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. maj 2004 - 19:43 #19
Prøv lige at tage netkort og lydkort ud af maskinen og prøv at installere igen.
Prøv også meget gerne med et andet cdromdrev, selvom jeg ud fra det du beskriver også ville hælde til at det var rammen.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2004 - 20:53 #20
Hej Krumbak

Jeg havde engang et lignende problem og det skyldtes ganske enkelt at min Windows XP Cd var nedslidt, hvorfor enkelte Windows XP installationsfiler ikke blev indlæst korrekt.

Jeg brændte derfor en kopi af Windows XP installations Cd'en og vupti så virkede installationen med den nye Cd.

IRD
Gider du godt læse et spørgsmål igennem inden du spammer tråden med alle mulige gætterier der ikke bringer spørger en løsning nærmere?
Avatar billede fwj Nybegynder
27. maj 2004 - 20:57 #21
Hvilken cpu havde du i før?

Tjek om dit motherboard er et revison 1, hvis det er det er den dårlige nyhed at du ikke kan bruge en Athlon XP cpu i det AFAIK, heller ikke selvom du laver en bios update.
Avatar billede krumbak Nybegynder
27. maj 2004 - 22:08 #22
jeg har prøvet en anden cd.. bundkort kan godt tage cpu. har selvfølgelig også prøvet uden netkort og det hele..

meen.... har fundet ud af det nu... en anden mem test viste at der var fejl på rammene.. så.. there u have it
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2004 - 22:23 #23
ok. Har du en 512 MB ramkreds eller to 256 MB ramkredse?
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 07:33 #24
schulze> Jeg deltager i trådende på min måde og du på din!

Jeg tvivler på DU kan lære mig noget om hardware *G*
At installationen stopper er da ikke ensbetydende med dårlig CD. RAM fejl giver tit BSD i opstart. Men stop med at kommentere min hjælp ok.
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 07:35 #25
Schulze>
Kommentar: ird
27/05-2004 11:17:31-->sjov nok VAR det åbenbart RAM der var årsagen hva *GG*
Så mit gætteri var ikke ved siden af hva!! :D
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 07:55 #26
PS...Det vil sige Steen allerede var indepå det i første indlæg og han bør derfor have point hvis nogen skal :))
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 09:49 #27
ird>Du skriver da:
"Har du prøvet en repair af systemet?
Hent alle updates til windows som det første"
Og efterfølgende:
"Inden man overhovedet kobler sig på nettet efter en ny installering sørger man fr at få SP1 lagt ind inden!
Er man koblet til nettet under dette og inden man får alle updates installeret er det næsten 100% du har fået virus"

Og det på trods af at spørger i sit spørgsmål skriver at han ikke kan gennemføre en installation. Hvordan skal han så kunne hente opdateringer m.m.???

Derfor min henstilling til dig om at læse spørgsmålet ordenligt igennem inden du svarer!
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 09:51 #28
Gider ikke diskutere med dig ok!
ER du utilfreds så anmeld mig til coadmins som du plejer.

Mvh Lars
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 11:37 #29
Det var ikke et oplæg til debat, det var bare et godt råd.
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 11:51 #30
Har ikke brug for råd - tror jeg har styr på det jeg skal

Slut for spam herfra
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. maj 2004 - 12:18 #31
krumbak, fik du løst dit problem? I givet fald lægger jeg et svar, håber du vil afslutte spørgsmålet :o)

Drenge, skal vi ikke finde kammertonen? Det er snart WEEKEND - ingen grund til sure miner over en lille debat :o)
Avatar billede ird Praktikant
28. maj 2004 - 12:24 #32
Fuldstændig enig

god weekend
Avatar billede krumbak Nybegynder
28. maj 2004 - 12:34 #33
Yep sorry.. syntes jeg havde accepteret..  så point tilfalder steen.. (btw så er det en klods 512 der er død.. træls)
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 13:32 #34
Hej Krumbak

Jeg havde en ramklods der ifølge fakturaen skulle være DDR 3200 men den fungerede ikke og jeg fik blå skærm m.m. jeg ændrede så lidt i BIOS så klodsen blev opfattet som en DDR 2700 ramklods. Det løste problemet.