Avatar billede cjoensen Nybegynder
26. maj 2004 - 14:54 Der er 5 kommentarer

farv de største tal i et område

Hvordan får man excel til at farvelægge de fx 14 største tal i et defineret området?
Avatar billede kabbak Professor
26. maj 2004 - 15:03 #1
Ved betinget formatering

Celleværdien er =MAKS($A$1:$E$16)

hvis området er A1 til E16.

den vil markere den største, men hvordan du får de 14 største, må jeg vist tænke over, hvis det kan lade sig gøre.
Avatar billede kabbak Professor
26. maj 2004 - 15:09 #2
Hvis du ved hvor mange data der er, så
er der her regnet med 62

Betinget formatering

Formlen er =HVIS(PLADS(A1;$A$1:$E$16;1) > 48;SAND;FALSK)
Avatar billede kabbak Professor
26. maj 2004 - 15:10 #3
Men hvis flere har samme værdi får de samme plads nummer, så giver det mere end 14
Avatar billede cjoensen Nybegynder
26. maj 2004 - 15:33 #4
Men hvor skal jeg skrive det henne? Jeg har en tom tabel med 35 celler og idéen er at de 14 største skal farves når jeg putter tallene ind
Avatar billede bak Forsker
26. maj 2004 - 16:57 #5
Marker alle 35 celler.
Du skriver det ind i Formater / betinget formatering
I boksen hvor der står "celleværdi er" vælger du "Formel er" og indskriver kabbaks formel, men med reference til dine egne celler. Hvis dine data feks. er i cellerne A1:A35 skriver du
=HVIS(PLADS(A1;$A$1:$A$35;1) > 21;SAND;FALSK)
og vælger en farve til disse.

du kunne også skrive
=A1>= STØRSTE($A$1:$A$35; 14)

men det giver i princippet samme resultat.