Avatar billede philipk Nybegynder
23. maj 2004 - 22:01 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er forskellen på harddisk type 47 og type 80?

jeg har en AMD 2000+ med et ECS GameUnion K7S7AG motherboard
Og en GENERIC IDE DISK TYPE 47 harddisk, varenavn på faktura: 60 GB Excelstor 7200RPM (kan ses i enhedshåndtering) med 100 i hastighed (læst i BIOS)
Og på samme ledning er der et CD-ROM drev CCD-52X6D
Styresystem: Win98,2 (genbrug, har ikke råd til at købe XP).

Jeg har købt en ny harddisk (hos B.J. Trading) - som jeg bad om skulle være den samme som den ovennævnte - men jeg kan kun se i den nye i enhedshåndtering som en: GENERIC IDE DISK TYPE 80 (læst i BIOS til hastighed 33 ?).
Problemet er at jeg ikke på nogen måde kan "se" den i Stifinder, ej heller med Fdisk, som kun viser min eksisterende harddisk.
Jeg har prøvet at sætte den som master og slave (i stik nr. 2, ved siden af stikket til 1 harddisk og CD-drevet)
Hvordan kan jeg "komme i kontakt" med den?
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
23. maj 2004 - 22:08 #1
Prøv at sætte din bios til at autodetecte drevene. Dernæst - hent partition magic og se hvad det kan gøre ved diskene.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. maj 2004 - 22:14 #2
For at Windows 98SE kan se den, skal du have den FDISK'et og formateret. Har du det?
Avatar billede philipk Nybegynder
23. maj 2004 - 22:15 #3
De står til autodetect (man kan slet ikke se tallene for størrelsen i BIOS pga. autodect), vil prøve det med partition magic (jeg har helt glemt at jeg har købt programmet - for 4 år siden - da jeg aldrig har haft brug for det siden!).
Er der andre forslag?
Avatar billede philipk Nybegynder
23. maj 2004 - 22:16 #4
Fdisk kan (som beskrevet øverst) ikke "se" harddisken
Avatar billede halifax Nybegynder
23. maj 2004 - 22:37 #5
Du kunne prøve at gå med "livrem og seler" ved at frakoble harddisk og cd-drev på IDE kanal et, og sætte den ny disk til her. Så undgår du at komme til at køre noget forkert fdisk på eksisterende harddisk.

Prøver du løsningen så husk at fdiske den som en udvidet DOS partition og opret det (eller de) logiske drev bagefter. Ingen partition skal sættes som Aktiv. Det er jo gjort på den første partition på din første harddisk.

Tag herefter disken fra på kablet til IDE kanal nr. et og tilslut den på IDE to som Master.

Tilslut opr. harddisk og cd-drev til kablet på IDE kanal 1 (Primary IDE). Kan den ny disk nu ses?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. maj 2004 - 22:39 #6
Ved ovenstående skal du boote på din 98,2 bootdiskette og køre Fdisk derfra.
Avatar billede philipk Nybegynder
23. maj 2004 - 22:53 #7
Tak for rådene, og nu da Halifax skriver sine, kommer jeg til at tænke på at det var - præcis - det min kammerat gjorde hos ham, så det ville nok have virket, men jeg tog nu PM og det program klarede hele molevitten i løbet af ca. 40 sekunder!
Incl. at ændre alle henvisninger i Win98 fra CD-drevet (forandre fra E: til D:), sådan at Win98 kan finde ud af at der er flyttet på CD-ROM drevets bogstav.
Det eneste der ærgerer mig ved at jeg har købt PM (for 4 år siden) er at jeg - umiddeltbart efter - fandt et freewareprogram, der kunne - næsten - det samme (kunne ikke flytte CD-drevet bogstav, så det kan kun bruges på "blanke" harddiske).
Smid lige et svar, da begge svar kunne bruges, synes jeg det vil være mest fair, at I deler point. Men er der ingen der ved hvad forskellen er på 47 og 80?
Så tak for hjælpen, den er - nogengange - snublende nær :)  (specielt her på eksperten :D )
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
23. maj 2004 - 23:00 #8
Tadaa :-)

Partition Magic er lidt sejt, hehe.

Det med type 47 vs 80 - vides ikke. Har søgt på google uden held...
Avatar billede halifax Nybegynder
24. maj 2004 - 00:02 #9
Disk type 80 = removeable (flytbar) disk. I dette tilfælde fordi disken ikek er blevet korrekt identificeret. Så vidt jeg har kunnet læse mig til efter Google søgning.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. maj 2004 - 00:24 #10
Disk type 47 er simpelthen User Definable.
Hvis man bruger Detect harddisk i bios til at sætte parametrene for sine harddiske, vil de blive fastsat til type 47 user, og parametrene (sector osv) blive skrevet af bios. Man vil herefter ikke umiddelbart kunne sætte en anden harddisk i på samme plads, uden at skulle i bios igen og bede den om at detekte harddisken.
Sætter man den til Auto, vil der ikke stå noget, og bios finder selv harddisken under næste boot.
Altså type 47 er "User".
Avatar billede philipk Nybegynder
24. maj 2004 - 00:51 #11
hm, jeg tror ikke jeg helt forstår Tony´s kommentar, for der står intet i BIOS om størrelsen GB, antal sector eller andre oplysninger på nogen af harddiskene (i BIOS), det er kun via Enhedsåndteringen at jeg kan læse oplysningen om type 47 og type 80. Alt - også CD-ROM - står til Auto.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. maj 2004 - 01:06 #12
Ok, jeg havde fået opfattelsen at det var i bios, du så type 47, men det er faktisk rigtigt hvad jeg skriver. Se her:
http://www.driverforum.com/harddrive/1698.html