Avatar billede sumokadet Nybegynder
23. maj 2004 - 00:31 Der er 4 kommentarer

Automatisk login-system til mobilos?

Hej folkens,

Har kigget lidt rundt omkring forummet omkring WML for at se, om der ikke var en måde, man kunne lave et smart login på, så man ikke skulle indtaste noget user/pass (højst én gang for alle) - men samtidig skulle være sikkert, så man vidste præcis hvem det var der kom ind - og ingen uvedkommende personer fik adgang.

Kunne ikke rigtigt finde noget på eksperten om det. Det lader også til at man ikke har lov til at tilgå brugerens mobilnummer, hvilket ellers kunne være en smart løsning. Jeg sad så og surfede lidt rundt, og stødte ind i:

http://br.wmlclub.com/docs/especwap1.2/SPEC-WTAI-19991108.pdf

Denne her indeholder specifikationerne for at man kan snakke med mobilos. Man kan bl.a. lave et link, der udfører et opkald direkte (<a href="wtai://wp/mc;+4512345678">Ring op</a>, og en hulens masse andre ting.

Men så slog det mig, kan man ikke få den til at lede i ens adressekartotek efter en imaginær person, der kunne hedde et eller andet unikt, og tilsvarende have et unikt telefonnummer. Hvis applikationen så fandt denne post i adressebogen - og det imaginære telefonnummer så stemte overens med det ønskede kodeord, havde man faktisk et altid fungerende login-system.

Man kunne så lave noget med, at man første gang man kom til siden, skulle oprette sig som bruger - hvorefter applikationen så oprettede denne unike og imaginære post i ens adressekartotek. Herefter ville applikationen bare kunne spørge direkte efter denne og dermed kunne give en adgang - hvis man ellers havde lov.

Så - det er min idé. Mit spørgsmål er så...
Hvordan skulle man lave det her... er meget i tvivl.

Hvis du er interesseret så prøv at kigge i PDF-filen i afsnit 8.4.1 "Write Phonebook Entry" og 8.4.2 "Read Phonebook Entry". Det er måske noget andet, der skal bruges, men det var ihvertfald hvad der lige slog mig. Syntes selv den PDF-fil indeholdt ok spændende elementer. Nogen der kender andre gode adresser til sådan noget?

Jeg beder ikke om at der er nogen der laver et komplet system til mig, bare hvis der var nogle der følte sig inspireret af noget af det jeg har skrevet, og måske kunne nogle flere tricks end mig, og kunne hjælpe mig lidt på vej.

På forhånd tak
mvh sumokadet
Avatar billede janegil Nybegynder
24. maj 2004 - 10:24 #1
Har du sett noen telefon som 'forstår' wtai:URL'er?
Avatar billede sumokadet Nybegynder
24. maj 2004 - 18:18 #2
Ja, min egen Nokia 6100. Har dog ikke prøvet det med andre, men går i hvertfald ud fra, at det er mindst resten af Series 40, der kan (da de er ens i programmel) og over.

Jeg har lavet det på følgende måde:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>
  <card title="wtai-test">
    <p>Herunder en test, om din mobil understøtter wtai-url'er:</p>
    <p><a href="wtai://wp/mc;+4512345678">Prøv et opkald</a></p>
    <p>Hvis ovenstående virker... er din mobil sej :-)</p>
  </card>
</wml>

Når man trykker på linket, beder telefonen om godkendelse til at ringe op til nummer +4512345678... så det virker cool nok.

Har lagt den kode op på
http://sumokadet.dk/eksperten/wtai.wml
så kan du prøve om din egen kan...
Avatar billede janegil Nybegynder
25. maj 2004 - 14:59 #3
Nokia 3410 sier "ukjent filformat". Det er nå ikke MIME-typen, men protokollen som er ukjent, det ER ingen fil bak en WTAI-url. (Hvis ikke det er WAP-gatewayen som sier det? For en WAP 1.1 telefon som min, er ikke direkte på TCP/IP, den er avhengig av hvilke URL'er gatewayen håndterer. Det kan godt være min telefon kan ta WTAI via din GW, og at din telefon ikke kan ta WTAI via min GW på Færøyene.)

I pur misunnelse vil jeg påpeke at WTAI er et grisete format: en URL burde informere om et telefonnummer med beskrivelse, og ikke blande seg opp i om det skal ringes, lagres, sendes til en annen telefon eller noe helt femte.

Men - til ditt hack er vel dette nettopp styrken til WTAI.

Jeg kan også gi deg et blindspor: Min Nokia 3410 har støtte for WIM: WAP Identification Module. Men det krever støtte fra operatøren, operatørenes interesse er så liten at SIM-kort for WIM tilsynelatende slett ikke produseres. Forretningsmessig er det fornuftig av dem: De har monopol på å identifisere telefoner via nummeret, mens WIM ville åpnet den funksjonen for konkurranse.
Avatar billede nitram30 Nybegynder
11. juni 2004 - 01:10 #4
Nokia 3510i kan også. ;-)