Avatar billede acp Nybegynder
21. maj 2004 - 09:35 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

DHCP Script

Hej,

Jeg har brug for at have et script hvor jeg kan ændre min IP Adresse ud at skal til at have en helt masse manuelt?

Jeg vil bare kunne starte et script, så frigiver jeg min nuværende ip adresse, og modtager en ny ip adresse.

Nogle der kan lave sådan et script?
Avatar billede hanshenp Nybegynder
21. maj 2004 - 09:38 #1
lav en bat fil, med følgende indhold:

ipconfig /renew

Der kan tilkobles flere forskellige parametre, alt efter hvilket netkort det skal gøres på, men hvis du kun har et netkort virker den der fint
Avatar billede hanshenp Nybegynder
21. maj 2004 - 09:39 #2
doh, så er jeg havnet i Linux sektionen - my bad - er jo lidt tidligt :-/
noget lignende må dog kunne laves
Avatar billede mfalck Praktikant
21. maj 2004 - 09:40 #3
ipconfig virker ikke under linux - problemet er at du ikke kan tvinge dhcp serveren til at give dig en ny ipadresse.
Avatar billede acp Nybegynder
21. maj 2004 - 09:48 #4
hvis jeg flytter til et andet segment eller lign, hvis min lease tid ikke er udløbet så frigør den ikke automatisk min ip-adresse, nogle der har et bud på hvordan man laver sådan et script?
Avatar billede mfalck Praktikant
21. maj 2004 - 10:01 #5
muligvis kan du nøjes med at køre
/etc/init.d/network restart ?
Avatar billede mfalck Praktikant
21. maj 2004 - 10:06 #6
ellers hvis der er et dhcp-script i /etc/init.d kan du måske nøjes med at køre det med en restart ?
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2004 - 11:11 #7
Hvad er det for en dhcpd? Og hvad bruger du som dhcp klient? dhcpcd?
Avatar billede lap Nybegynder
21. maj 2004 - 17:25 #8
service network restart
Avatar billede the_email Nybegynder
21. maj 2004 - 19:49 #9
Prøv dette:

ifdown eth0
ifup eth0

Det stopper og starter dit netkort, som gør at det vil prøve at få en ny IP-adresse
Der er forudsat at dit netkort hedder 'eth0'
/TheEmail
Avatar billede lap Nybegynder
03. juni 2004 - 20:37 #10
lukketid?