Avatar billede avest Nybegynder
18. maj 2004 - 09:16 Der er 15 kommentarer

TIllad ikke værdier udenfor listen på "Dialogboksen Navne"

Hvis man benytter "Dialogboksen Navne" til valgmuligheder kan man ikke sætte kryds i "Tillad ikke værdier udenfor listen".

Ét sted vil jeg gerne benytte det til adgangskontrol på dokumentniveua

Ét andet sted skal den valgte person markere dokumentet godkendt/afvist og skal være den eneste som har denne mulighed.

Begge steder kræves der at navnet er stavet rigtigt. Det dur jo ikke hvis mine brugere bare skriver "Jørgen".

Gode idéer ?
Avatar billede avest Nybegynder
18. maj 2004 - 09:18 #1
Igen Version 5.0
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 09:20 #2
Marker "Use Addressbook for choices" på feltets andet faneblad, så er "Allow values not in list en option"
Avatar billede avest Nybegynder
18. maj 2004 - 09:31 #3
Har markeret "Brug dialogboksen Navne" hvilket må svare til Addressbook.
Jeg har IKKE st kryds i "Tillad værdier udenfor listen".

Resultat: Jeg kan skrive "Jørgen K", "Blabla" og stadig gemme dokumentet.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 09:37 #4
Har du sat "Look up names as each charakter is entered"? Den kræves vist også. Jeg mener det er R5 facilitet.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 09:42 #5
Og hvis du kombinerer det med "Look up addresses on document refresh" er den næsten hjemme.
Helt alternativt kan du lave en DialogList med dblookup/Column direkte mod adressebogen. Der er forskellige skjulte oversigter hvor du kan trække passende værdier fra.
Avatar billede avest Nybegynder
18. maj 2004 - 10:05 #6
Har sat kryds i "Slå navne op for hver tegn" og den søger ganske rigtigt. Det tager lidt tid men den søger da. Desværre kan man stadig gemme dokumentet.

De tog sidste muligheder "Opdater valg ved dokumentopdatering" og "Opdater felter ved ændring af nøgleord." er grå. SÅ det er ikke en mulighed.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 10:11 #7
Tryk retur, så søger den MEGET hurtigere. Det er et opsætningsspørgsmål vedrørende TypeAhead. Når du trykker <Return> så slår den op medevuns. Det er jo faktisk det samme som Mail Adressing. Under omstændigheder risikerer du at den smider et @Firma bag navnene.
Avatar billede avest Nybegynder
18. maj 2004 - 10:21 #8
Hastigheden er ligegyldig, det er ikke det der er problemet. Bare man ikke kan gemme dokumentet med et forkert navn.
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 10:31 #9
Så er en DialogList med direkte opslag mod adressebogen den bedste løsning. Du kan så kombinere det med et ekstra felt hvis du har brug for at angive forfatterrettigheder (AUTHOR) som henviser til det andet felt.
NAMES oversigten ($PEOPLE) har i anden kolonne navnene listet i kanonisk form.
Hvis det heller ikke er godt, så er der andre muligheder såsom "DialogList - Use View dialog for choices".
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 10:32 #10
Men kan brugerne ikke instrueres i at trykke <retur>?
Avatar billede avest Nybegynder
18. maj 2004 - 11:33 #11
Erfaringen siger at brugere ikke kan instrueres i noget som helst. ;-)
Så det vil give anledning til alt for mange fejl.

Jeg prøver et opslag.
Avatar billede avest Nybegynder
18. maj 2004 - 12:54 #12
@DbColumn("":"";ServerName:FileName;"($PEOPLE)";2)

Gav mig bare denne besked

"Opslag i den angivne database genererede resultater på mere end 65000 bytes. Dette er mere end Notes kan håndtere i denne sammenhæng."
Avatar billede jogii Nybegynder
18. maj 2004 - 22:26 #13
Ja den er risikabel når man arbejder i et stort firma.
Så er der DialogList og Use View dialog for choices tilbage.
Eller tilbage til den gamle og brug InputTranslation event til at lave opslag mod ($Users) for at se om der er indtastet et gyldigt navn.
Anvender I DirectoryAssistance (flere adressebøger)?
Avatar billede notes2c Nybegynder
22. maj 2004 - 23:06 #14
Brug QuerySave event'et og slå navnet på via view'et ($users), ved hjælp af method getDocumentByKey("<navn>", true) i NotesView klassen. Med det returneret dokument i hånden kan du trække common name ud og indsætte dette i dit navne felt. Ved multivalue felter skal listen af navne gennemløbets og testes på samme måde som ovenfor.
Avatar billede notes2c Nybegynder
22. maj 2004 - 23:10 #15
Jeg glemte lige at sige, at hvis man ikke fandt navnet sætte continue lig med false, hvilke forhindre at dokumentet gemmes.