Avatar billede oergaard Nybegynder
22. april 2004 - 09:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves et udtræk af statestik i Lotus Notes?

Jeg har et en database over hvor der er oprettet en eller flere sager på hver kunde.

Jeg er interesseret i at lave en eller anden form for program, som laver et udtræk over samtlige kunder, der har mere end 2 sager under sig.

Kunde data og kundesager er gemt i to forskellige tabeller, jeg ønsker, at trække mere end et felt ud fra hver tabel.

Jeg ved det er muligt i andre tabeltyper, men har ikke den fjerneste idé om hvor det skal gøres i dette tilfælde.

Kan du hjælpe?

//Oergaard
Avatar billede lrh Nybegynder
22. april 2004 - 10:09 #1
Lyder for mig som om det du har brug for er et kategoriseret view. Lav et view hvor du vælger begge forms og så en kat. kolonne hvor du bruger kundenr eller hvad du har som nøgle.
Avatar billede jogii Nybegynder
22. april 2004 - 10:13 #2
Skal det være et udtræk? Hvad med at forberede data i Notes først, måske er der ikke behov for udtræk?

Man kan lave en Mappe i Notes, som man via en agent fylder op med data. Agenten undersøger om der er kunder med flere sager og placerer så Kundedata og Sagsdata over i folderen, som så kun indeholder Kunde/Sagsdata for "storkunder".

Er sagsdokumenterne af typen "Response/Svar" og dermed knyttet til Kundedokumentet?

//Jörg
Avatar billede oergaard Nybegynder
22. april 2004 - 10:39 #3
Hvis det kan gøres direkte i Notes ville det være guld.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke er helt klar over om der er tale om "Response/Svar" sagsdokumenter. Jeg har ikke tidligere arbejder med Lotus Notes, men prøver, at gøre en kammerats arbejde en hel del nemmere, da han sidder med en database, med ca. 16.000 kunder, som han søger igennem manuelt.

Kan du evt. give et eksempel, så afprøver jeg det.

//Oergaard
Avatar billede jogii Nybegynder
22. april 2004 - 11:00 #4
Notes er lidt forskellig fra det du kender i andre systemer.
Glem alt om tabeller. De findes ikke i Notes. Istedenfor anvender vi Oversigter/Views.

Hvis du har et dokument (én gang kundedata eller én gang sagsdata), så gemmes disse i en dokumentkontainer, ikke ulig et Word-dokument med felter og/eller bogmærker. Disse dokumenter vises og sorteres så i oversigter. En oversigt kan sagtens vise forskellige typer dokumenter i samme oversigt, dvs. både kundestamkort og sagsstamkort og derudover tilhørende korrespondancedokumenter efter behov.

På en måde svarer oversigter til rapporter i Access, hvor man i Oversigtsdesignet angiver hvad man vil se hvordan. I Notes bruges disse oversigter ud over at skabe overblik også som navigeringselement, så man åbner dokumenterne via oversigten.

En måde at samle flere sammenhørende dokumenter på er at lave en kategori, som lrh foreslår. En kategori er en kolonne i oversigten, som "klappes sammen" til ét element for hver unik forekomst af den pågældende værdi i kolonnen. Kundens firmanavn ville være en passende værdi at kategorisere på. Så vil alle dokumenter, som har den samme værdi i pågældende kolonne, blive vist "sammenhændende" under en sammenfoldet kategori.

Dette er blot en lille indledning til et kursus i oversigtsopbygning og det er lidt besværligt at lave det kort uden at have en konkret database at snakke fælles om. Har din ven noget imod at "dele" databasen?
Avatar billede oergaard Nybegynder
22. april 2004 - 12:06 #5
Jeg tør ikke sige om han kan få lov til at dele databasen for sin arbejdsplads.

Er det muligt, at lave en fiktiv database som vi kan arbejde ud fra, så jeg kan overføre det til databasen på hans arbejdsplads?

//Oergaard
Avatar billede oergaard Nybegynder
22. april 2004 - 12:08 #6
<lrh>

Kan du hjælpe med et eksempel på hvor og hvordan det skal skrives ??

//Oergaard
Avatar billede jogii Nybegynder
22. april 2004 - 13:43 #7
Man kan lave en kopi uden dokumenter og så klippe/klistre dokumenter ind.
Avatar billede jogii Nybegynder
22. april 2004 - 13:45 #8
Har du databasen foran dig?
Avatar billede oergaard Nybegynder
02. juni 2004 - 07:58 #9
Jeg lagde mig syg og har derfor været væk i noget tid. Jeg beklager.

Jeg vil sige tak for hjælpen og så afslutte sagen, da det ikke længere er aktuelt.

//Oergaard