Avatar billede anden21 Nybegynder
22. april 2004 - 09:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

fm sender og modtager

Jeg sidder og skriver min teknik eksamensopgave pt(HTX 3.år), og har lavet en tyveri alarm som benytter sig af at sende og modtage seriel data over fm båndet 433MHz.
Jeg står dog lidt uforstående over for hvad sender og modtager indeholder (de forskellige blokke):
http://www.radiometrix.com/pics/diagrames/tx2block.gif
http://www.radiometrix.com/pics/diagrames/rx2block.gif
jeg håber på en forklaring af de forskellige blokke... ;)
På forhånd tak. Anders.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. april 2004 - 11:31 #1
det er kun principdiagrammer, skal du angive komponenter eller hvad?
Avatar billede anden21 Nybegynder
22. april 2004 - 12:52 #2
Ja, altså jeg kan forstå at der sidder et lavpasfilter på indgangsbenet på Transmitteren (TX2) - men hvad sker der efterfølgende?
Ligeledes i reciveren?
Så jeg skal ikke vide præcis hvilke komponenter der i, men bare hvad der sker inden i den og hvordan? -
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. april 2004 - 13:20 #3
jeg skal gøre det så godt jeg kan.

senderen består af en oscillator der er SAW stabiliseret. Modulering foregår via kapacitetsdioden, vist i osc. blokken i højre side. Modulering sker via TXD (5) over et filter.
Mellem oscilltatoren og RF out (2) er vist en buffer der skal sørge for at oscill. ikke bliver belastet. Efter bufferen og før RF out skal der være et 433 Mhz båndfilter.

Ser lige på modtageren
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. april 2004 - 13:37 #4
Jeg er ikke klar over hvad SAW står for.

Modtageren
Jeg begynder med RF in (1), her er et tilsvarende båndpassfilter, efter denne kommer der en hf-forstærker samt endnu et båndpassfilter. Det næste er en mixer der tilføres et 418 Mhz lokaloscill., så kommer der et mixertrin nr. 2 med en demodulator der ligeledes tilføres et oscill. signal, men med en lavere frekvens på 15.82 Mhz.
Det demodulerede signal føres igennem et lavpassfilter på 6 Khz til en forstærker.
På ben 6 har du lavfrekvens samt data out på ben 7.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. april 2004 - 13:41 #5
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. april 2004 - 13:42 #6
Avatar billede anden21 Nybegynder
22. april 2004 - 20:21 #7
Tak for hjælpen retaxes!
du oprettet bare et svar?
Avatar billede anden21 Nybegynder
22. april 2004 - 21:04 #8
*du kan bare oprette et svar* sådan ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. april 2004 - 22:01 #9
velbekommen ;o)

Jeg kan jo se at der er sket et fremskridt siden jeg beskæftigede mig med sendere og modtagere i slutningen af halvtredserne.
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. april 2004 - 00:10 #10
takker for pointene..