Avatar billede gotcha Nybegynder
15. april 2004 - 16:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Strukturering af databasen

Jeg har et ark fyldt med data i Excel, som jeg modtager hver dag (bliver genereret af en makro). Nu kunne jeg godt tænke mig at gemme disse data i en Access database, men hvordan strukturerer jeg den bedst? Det skal lige siges, at det er første gang, jeg arbejder i Access :)

Mvh Morten
Avatar billede hekla Nybegynder
15. april 2004 - 16:58 #1
Du er nødt til at fortælle noget mere om dine data. Ellers er det umuligt at komme med et forslag til struktur.
Avatar billede mugs Novice
15. april 2004 - 17:01 #2
Det er svært at svare på, da jeg ikke ved, hvilke data du har i dit regneark. Men een af de grundlæggende fejl ved en "første db" er, at denne ikke er normaliseret. Bl.a. betyder dette, at data kun må eksistere eet sted i databasen.

Det bedste råd jeg kan give er at søge på nettet, hvor der er utallige sites, der behandler emnet i forskellige sværhedsgrader.

Et andet råd er, at købe noget lekture om emnet. Der er de små hæfter fra IDG, selvom jeg ikke er speviel tilhænger af dem. Jeg har set at Fakta, har bøger om access på tilbud. Det er godt nok bøger omhandlende Access97, men det grundlæggende om bl.a. normalisering er det samme.

Hvis du kan sende mig dit regneark, kan jeg bedre give dig et bud iaften.

mugs@mail.dk
Avatar billede gotcha Nybegynder
16. april 2004 - 08:13 #3
Jeg har 8 kolonner, og hertil er der tilordnet 41 rækker. I hver celle står der så angivet en procentdel. Hjælper det?
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2004 - 09:51 #4
have you tried importing the data into Access using the import wizard?
In the File + Get External Data + Import menu (Access) Then from the files type drop down choose Excel and follow th ewizard from there!
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2004 - 09:57 #5
You can also use the DoCmd.TransferSpreadsheet method to do this in VBA code if you want to carry out the import often.

EXAMPLE:
DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, acSpreadsheetTypeExcel9, "tblExcel", "C:\YourExcelFile.xls"
Avatar billede mugs Novice
16. april 2004 - 14:21 #6
Til dels. Du kan jo gøre som Terry foreslår, og så importerer du Excel's data ind i en tabel i Access. Men det var jo sådan set ikke det du spurgte om. Spørgsmålet lyder: Hvordan strukturerer jeg min db i Access?

For at kunne svare på det, er det nødvendigt at vide, om data skal i specielle tabeller, hvilke felttyper det drejer sig om o.s.v.
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2004 - 14:28 #7
as far as I can see from 16/04-2004 08:13:23 it is very likely only need for one table, and if that isnt enough this can be used as a TEMP table whereafter it is split into the required tables.
Avatar billede mugs Novice
16. april 2004 - 15:55 #8
Terry > Helt enig. Men brugeren tilkendegiver endvidere, at det er første gang denne arbejder i Access. Derfor synes jeg det er vigtig at påpege nødvendigheden af, at det kan være hensigtsmæssigt at sende data til relevante tabeller.
Brugeren har nu 8 kolonner med 41 rækker, kommer der flere data til således, at for hver import kommer yderligere 8 kolonner med 41 rækker. Skal det evt. tilkendegives i Access hvilken dato disse data er importeret, så man tidsmæssigt kan lave f.eks en statistik.

Hvis det kun drejer sig om disse 8 kolonner med 41 rækker i een tabel, ser jeg ikke fidusen med at sende data til Access. Det kan Excel sagtens handle.
Avatar billede gotcha Nybegynder
16. april 2004 - 20:16 #9
Der skal bruges en dato som fordelingsnøgle, men har heldigvis fundet en gammel bog om ASP 3.0 frem, der klarer tricket (der er kun behov for en enkelt tabel) :)
Avatar billede terry Ekspert
19. april 2004 - 10:15 #10
and?
Avatar billede gotcha Nybegynder
23. april 2004 - 19:40 #11
Jeg fik løst problemet på egen hånd, og derfor lukker jeg nu spørgsmålet.
Avatar billede gotcha Nybegynder
23. april 2004 - 19:40 #12
Indskyder lige et svar, så jeg kan få lukket...