Avatar billede x-pander Nybegynder
14. april 2004 - 19:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Win 98 og XP

Her er nok et halv let spørgsmål for mange af jer, men jeg er nu lidt usikker, here goes:

Jeg har i øjeblikket installeret Win XP på mit c-drev. Nu er jeg (som regnet) kommet til at savne mange gamle dos baserede spil. Ikke nok med de ikke vil køre særlig godt, men nogle af dem kan slet ikke starte. Derfor har jeg tænkt mig at installere Win 98 igen, mens XP ligger på min computer. Jeg vil dermed gerne have muligheden for at vælge når jeg starter op. (Er der et sted man kan justere tiden så den selv vælger et styresystem? - jeg vil jo gerne blive ved med at bruge XP og kan 98 i sjældne tilfælde, til spillene?)

Min nuværende konfiguration:

C-Drev    D-Drev    E-Drev
  |        |        |
NTFS      FAT32    FAT32

Kan i ikke beskrive det meget grundigt, så jeg ikke klokker i det? - Jeg vil helst ikke til at formatere, jeg tænker på, hvis 98 skal ligge på C-Drevet også. Det går jo ikke på et NTFS filsystem.

Så alt i alt: Hvordan får jeg valget mellem både XP og 98 når jeg starter op og hvordan kan jeg indstille tiden til meget lille så XP starter op uden for meget venten normalt? (3 sek eller noget)

Håber i kan hjælpe, hvis i mangler info, skriv endelig.

Hilsen X-PanDer...
Avatar billede zhark Nybegynder
14. april 2004 - 19:27 #1
Har du prøvet at h-klikke på et spil/egenskaber/hak i kombalitetstilstand Win98 - det skulle da vist gøre det!?
Avatar billede x-pander Nybegynder
14. april 2004 - 19:30 #2
nej desværre - spillet vil stadig ikke starte - ellers tak :/
Avatar billede zhark Nybegynder
14. april 2004 - 19:34 #3
Nu spiller jeg ikke, men det har da ellers virket på nogle af mine (andre) ældre prg.
- men den gik altså ikke :)
Avatar billede dover Nybegynder
14. april 2004 - 19:38 #4
Hvis det var mig ville jeg kigge på http://www.vmware.com/

men det er måske lidt nørdet....

ellers ville min ummidelbare indskydelse være at du skulle installere win98 først for derefter at installere xp. Men det er der jo ikke meget sjov i når nu du har installeret xp.
Avatar billede x-pander Nybegynder
14. april 2004 - 19:40 #5
Jeg vil lige vente og se dover. Men altså hvis ikke der kommer andre forslag, så skal jeg bare konvertere c-drevet fra NTFS tilbage til FAT32, installere win98 og så opgradere til win XP fra 98 eller hvordan for at jeg kan vælge under starten?
Avatar billede x-pander Nybegynder
14. april 2004 - 19:45 #6
btw - en af mine venner foreslår at jeg installerer win 98 på mit D-Drev. Vil jeg så få muligheden for at vælge ved opstart? - eller vil da evt. være muligt at starte det op seperat? ville jo også være fint nok :P
Avatar billede dover Nybegynder
14. april 2004 - 19:45 #7
du skal ikke opgradere, du skal foretage en selvstændig installation, evt. på en anden disk, XP laver så selv opstarts menu.

har kun selv gjort det w98 og w2k professional.
Avatar billede x-pander Nybegynder
14. april 2004 - 19:47 #8
så jeg kan godt bare installere win 98 på mit D-Drev nu så?
Avatar billede dover Nybegynder
14. april 2004 - 19:49 #9
du kan jo prøve, men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du vil kunne vælge operativ stystem i opstarten...
Avatar billede x-pander Nybegynder
14. april 2004 - 19:51 #10
Jeg prøver. Kommer tilbage og giver dig point Dover, hvis det virker...
Avatar billede resten Nybegynder
14. april 2004 - 20:04 #11
Der er 2 mulighedder som man kan gøre ang dual boot den som M$ siger og den som jeg har lært af John stigers *ss*
hvis du skal køre med 2 OS så skal man sørge for at enten win 95/98/me/2000 ligger på C drevet og win xp på D drevet
så kan du ved opstart selv vælge hvilket OS som du vil køre,men du kan også gøre sådan her så du kan lægge win 95/98/me/2000
på D drevet og xp ind på C drevet.og det er jo dejligt hvis man har lagt win xp ind og så finder ud af at man nok også gerne
ville have win 98 ind til evt spil.
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) -
skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini -
nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini -
næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det.
Spørger den nu om en tekst skriver du bare windows xp :) (venligst lånt at John stigers)
Avatar billede x-pander Nybegynder
14. april 2004 - 20:16 #12
lyder meget tæt på - jeg vil prøve. Jeg vender tilbage hvis der er problemer