Avatar billede red_dwarf Nybegynder
06. april 2004 - 13:23 Der er 4 kommentarer

Samba installation

Jeg downloadede sourcekoden til Samba 3, og kompilerede den. Nu kan jeg ikke få swat til at virke, jeg har oprettet en swat fil i /etc/xinetd.d og tilføjet port til /etc/services + rebooted computeren, men når jeg forsøger connect til localhost:901 får jeg ingen forbindelse.

Jeg kører Kernel 2.6.4.
Jeg er ikke særligt god til Linux, så hvis du vil have noget uddybet, så spørg mig.

Nogen forslag?
Avatar billede strych9 Praktikant
06. april 2004 - 15:16 #1
Du kan jo starte med at se om der er en åben port. Installer lsof pakken, og skriv:
lsof -i
Avatar billede redhat9user Nybegynder
08. april 2004 - 18:02 #2
Næsten alle problemer med Samba skyldes at man glemmer at slå sin firewall fra...
Avatar billede red_dwarf Nybegynder
13. april 2004 - 08:30 #3
Jeg har dog slået firewall fra.
Paster her output fra lsof:

COMMAND  PID USER  FD  TYPE DEVICE SIZE NODE NAME
dhclient  866 root    5u  IPv4  1480      UDP *:bootpc
sshd      989 root    3u  IPv4  1709      TCP *:ssh (LISTEN)
xinetd  1004 root    5u  IPv4  1750      TCP *:swat (LISTEN)
xinetd  1004 root    6u  IPv4  1749      UDP *:756
Avatar billede strych9 Praktikant
13. april 2004 - 13:36 #4
ok så service er startet og lytter til den rigtige port.

Et par forslag:

Er samba compiled med tcpwrappers? I så fald går den ind og kigger på /etc/hosts.allow som er en form for simpel ip filtrering uden en firewall.
Er xinetd konfigureret? I mange distroer er der også ip filtrering på det niveau, og i de flestes tilfælde er der default lukket.
Er Samba konfigureret? :)  Siden du compiler selv og ikke benytter en redhat pakke så kommer du jo også til at komfigurere alt selv. Jeg mener at conf filen i redhat hedder smb.conf.