Avatar billede edb-nørd Nybegynder
05. april 2004 - 19:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Jeg vil reindstallere XP men den bliver ved at starte fra CDen

Jeg har slettet mit C & D drev for XP og forsøgt (uden held) at indstallere W2000.

Nu vil jeg genindstallere XP på D, men når den genstarter - starter den forfra på CD-rommen - hvordan undgår jeg det?

Boot står i Bios til diskette, CD-rom, harddisk

Der er dualboot på - men nu kommer spørgsmålet IKKE "om jeg vil starte fra CD-ROM, den gør det bare - forfra og forfra

HJÆLP mig, jeg vil gerne kunne bruge min PC
Avatar billede peet-49 Novice
05. april 2004 - 19:53 #1
Den starter da ikke på cdrommen, hvis du ikke trykker på en tast.
Avatar billede busschou Praktikant
05. april 2004 - 19:55 #2
hmm prøv da i første omgang at bytte om i din BIOS så den starter fra din harddisk så du kan bruge computeren indtil videre
Avatar billede edb-nørd Nybegynder
05. april 2004 - 20:15 #3
busschou

sætter jeg den til at starte fra harddisken får jeg denne meddelelse: "Ugyldig partionstabel"

peet49

jeg får slet ikke vist noget - den starter direkte fra CD-rom
Avatar billede edbmongolen Nybegynder
06. april 2004 - 02:04 #4
Som jeg læser det så kan systemet ikke finde nogen disk, prøv først at starte op i fdisk og se om der er nogen disk. Kan din BIOS se diske og drev ??.
Avatar billede pureshit Nybegynder
06. april 2004 - 04:19 #5
Er det sådan, at du når og komme igennem det første trin af installationen? Altså: Kommer du igennem de trin, hvor du f.eks vælger at formatere harddisken, og den derefter lægger de installationsfiler over, som XP nu engang skal bruge til at fortsætte installationen med, efter den har genstartet. For hvis du kommer så langt, så skal du denne gang - efter den genstarter - IKKE trykke på en tast på at starte installationen af XP, selvom det står på skærmen! Er det det der er galt, eller er det noget andet?
Avatar billede edb-nørd Nybegynder
06. april 2004 - 06:26 #6
Fdisk fortæller at 1 er primær dospartion og resten er logiske drev

og min bios kan se diken - jeg har på 80 GB, der er delt op i 4 drev.
Avatar billede edb-nørd Nybegynder
06. april 2004 - 06:28 #7
pureshit

Der kommer ikke noget spørgsmål om jeg vil starte installation af XP - den starter forfra når den genstarter - efter at filerne er indlæst - og det bliver den ved med
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
06. april 2004 - 07:57 #8
hvor gammel er dit bundkort, og hvad er det for en disk.. Der er nogle ældre bundkort der skal have drivere til ex. ATA-100 controlleren for at den kan finde disken i installationen.. Kan det være det?
Avatar billede edbmongolen Nybegynder
06. april 2004 - 09:57 #9
Det lyder meget skummelt, Hvad skal man finde på.... JO.. prøv at tage Win XP CDén ud når du genstarter. Ellers var mcse henrik´s også et godt forslag..
Jeg trækker mig.. det ser ikke ud til jeg kan bidrage med noget genialt
Hej
Avatar billede venturer Nybegynder
06. april 2004 - 11:27 #10
Hvis C-drevet er slettet er det fordi at d drevet ikke er markeret som den aktive partition. Fordi CD'en ikke kan finde opstartes filer på den aktive partition (som jo er slettet) booter den fra CD uden at man første skal trykke på en tast. Dét stemmer også overnes med den besked du får når du boote fra HD'en.

Prøv på en anden XP maksine at formatere en diskette (IKKE som DOS diskette) og herefter kopiere ntldr, ntdetect.com og boot.ini over på disketten.
Starte så din egen maskine op fra denne diskette og se hvad der sker.

I boot.ini er der en linie som ligner nedenståeden. Det er muligt at du skal ændre partition(1) til partition(2).

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
Avatar billede edb-nørd Nybegynder
06. april 2004 - 15:37 #11
venturer - undskyld, men jeg har først haft tid til at kigge på det nu.
Det eneste jeg kan finde er : boot.ini.backup
Der er en linie:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partion(1)Windows = Microsoft windows XP Professionel" /fastdetect

Kan jeg bruge den.

Jeg har afvist dit svar, for at få svar på dette.
Bare skriv om jeg kan eller jeg kan kopiere den fra XP CD-Rom - som svar - så får du de point
Avatar billede edb-nørd Nybegynder
14. april 2004 - 21:11 #12
Nå nu virker XP da igen