Avatar billede bjawnie Nybegynder
30. marts 2004 - 14:48 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan har I lært at programmere/tegne i flash?

Hi,

Overskriften siger det hele. Hvordan har I lært at programmere/tegne i flash?

Jeg går ud fra at de fleste vil svare "Jeg har prøve mig frem", men er der så måske nogen der har taget kurser e.lign.

Findes der pt. mon en grafisk uddannelse hvor man lære flash?

Cheers
bjawnie
Avatar billede barklund Nybegynder
30. marts 2004 - 15:28 #1
Jeg har aldrig lært at tegne i flash - for jeg kan ikke tegne og kommer aldrig til det :)

Jeg har lært at programmere alle mulige sprog siden jeg var en purk, og kunne derfor nemt lære ActionScript - det er et meget simpelt scripting sprog.

Men at lære flash's opbygning og komplekse struktur samt at forstå sammenhænge mellem scripts og movieclips kræver erfaring - og masser af det.

Der er dog uddannelser, hvor der blandt andet undervises i Flash. Københavns Tekniske Skole har noget mediegrafiker linje. Den Grafiske Højskole har også Flash undervisning. Ligeledes kan du finde noget på Designskoler rundt omkring.

Dog vil jeg rekommandere DKMMUG (Dansk Macromedia Brugergruppe - http://dkmmug.dk) - der vil snarligt komme GRATIS seminarer om basic actionscripting.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. marts 2004 - 15:48 #2
Hvis man går ledig, er der en hjemmeside der hedder www.nyledig.dk, de har haft flash kurser, der er gratis (for ledige).
Avatar billede jakwag Nybegynder
30. marts 2004 - 16:32 #3
Hej

Der er tre ting i det.

1. At tegne: Du tegner med vektor grafik. Flash er et dårligt tegneprogram og også et dårligt program at lære koncepterne i vektor tegning med. Hvis du ikke har mulighed for kurser eller undervisning, anbefaler jeg at du bruger illusrator og køber en bog om det. "Classroom in a book" er en rigtig god serie fra Adobe press. (find den på amazon)

2. Strukturen i flash: Igen er en bog god, men jeg må absolut anbefale et kursus eller uddannelse. Jeg lærte det selv ved at prøve mig frem, og det tog Laang tid, jeg kunne have sparet oseaner med et kursus.

3. Action script: Ja, igen; bøger og masser af tutorials og eksperimenter. På dette punkt kan du nok godt sætte et par år til side hvis du vil være "selvlært".

I det store hele giver jeg altså barklund ret: Unervisning er en god ting.

Jeg underviser selv her: www.logicon.dk og vi har nogle gode flashkurser, men de er ment til firmaer og kan godt være lidt dyre for privat personer.

Held og lykke :D

Jakob
Avatar billede natsprinter Nybegynder
01. april 2004 - 00:55 #4
Jeg har været på kursus hos Jakob på Logikon, og jeg kan da varmt anbefale at starte der. Jeg er selv underviser i Flash på ErhvaevsAkademi Midtjylland i Ikast, og selv om jeg efterhånden er ved at være godt fremme i skoene, så er der kun en vej - øve øve øve.

Min bedste læremester (foruden Jakob) er disse skønne websites:

www.lynda.com samt www.friendsofed.com

Her kan du købe SUPERGODE bøger og CD'rommer, samt se toturials på din browser, hvis du altså har en hurtig forbindelse.

Den uddannelse jeg beskæftiger mig med, er Multimediedesigner - og på vores Akademi, er Flash højt vægtet - også tegnefærdigheder.

Hvis du vil lære at arbejde med vektorer og tegne i Flash, skal du sætte dig godt ind i den måde vektorer arbejder på, især den måde det foregår på i Flash, for det er MEGET forskelligt fra alle andre programmer.

Shapes kan agerer meget forskelligt med hinanden afhængig af deres properties, Strokes kan agerer forskelligt. Man bruger ikke så meget pen-tool i Flash som i f.eks. Illustrator, netop fordi man bruger shapes og strokes til at tegne med (klippe ud med) desuden kan du forme meget med Direct Select Tool - men men men - gå på kursus og læs bøger - det bliver man klog af :-))))

Jann
Avatar billede bjawnie Nybegynder
05. april 2004 - 19:31 #5
tak for alle de gode svar, men hvor pokker vælger jeg at give de points videre som jeg har udlovet?

Kan overhovedet ikke se nogen funktion til det!
Avatar billede mat Nybegynder
05. april 2004 - 20:20 #6
Den mulighed dukker først op når folk ligger svar - men det gør de nok nu så :)
Avatar billede bjawnie Nybegynder
05. april 2004 - 20:23 #7
Ahhh, på den måde. Tak!
Avatar billede jakwag Nybegynder
06. april 2004 - 09:04 #8
Dette er så et svar :D Vent med at give point til de andre osse har svaret, så får du muligheden for at dele pointene.
Avatar billede barklund Nybegynder
06. april 2004 - 09:37 #9
Et lille svar :)
Avatar billede jakwag Nybegynder
06. april 2004 - 09:50 #10
barklund > du skal trykke på "svar" ;D hehe
Avatar billede barklund Nybegynder
06. april 2004 - 12:31 #11
Iiiih :)
Avatar billede barklund Nybegynder
06. april 2004 - 15:41 #12
Tark for points :)
Avatar billede natsprinter Nybegynder
06. april 2004 - 18:12 #13
Lidt er altid godt, eller som den gamle altid sagde - krummer er også brød, bare det ikke er ostekrummer :-))
Jeg får nok del af kagen en anden gang ;-)
God fornøjelse med tegnearbejdet !!