Avatar billede martinm Nybegynder
24. marts 2004 - 12:47 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Eclipse vs IntelliJ

Hej alle,

Nu er jeg lidt nysgerring og interesseret i, hvilken IDEer folk benytter.

Jeg vil meget gerne have input fra folk, som både kender til Eclipse og Idea IntelliJ, men kender du bare et af dem er det også fint.

Kort sagt: Kan det ene IDE noget, som det andet ikke kan? Og hvorfor benytte det ene frem for det andet? Er der nogle problemer ved at benytte IntelliJ og Eclipse i et udviklingsprojekt sammen?

Jeg ved godt, at Eclipse er open source, så ja, det er noget billigere, end IntelliJ.
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 12:58 #1
Du kan bruge Eclipse gratis, mens IntelliJ er et betalingsprodukt.
Jeg kender mest til Eclipse, som er et fremragende udviklingsværktøj til kodning. Den har alle de features, man kan ønske sig når man koder, inkl. kontekst baseret code completion (den foreslår kun relevante metodenavne og variabelnavne).
Eclipse har ikke nogen grafisk GUI designer tool, men det er da også bedst at kode Swing i hånden hvis man vil have et præcist og gennemtænkt resultat.
Eclipse kører hurtigt og pålideligt, og kan udvides med mange plug-ins, som f.eks. en plugin til Tomcat, så man kan teste Servlets fra Eclipse. IBM's (meget) dyre WebSphere bygger på Eclipse, så ønsker man at tage første skridt til at lære WebSphere, er Eclipse vejen frem.
Herved ikke sagt at IntelliJ er frarådeligt, men ønsker man at komme hurtigt i gang, er Eclipse vejen frem. (Husk, at Sun's Java SDK skal installeres før Eclipse kan køre). Både SDK'en og Eclipse er gratis.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 12:58 #2
Jeg bruger primært JBuilder og Eclipse.

Men jeg kender folk som er meget glade for IntelliJ.

Eclipse er gratis og opfylder ihvertfald alle mine krav til
J2SE programmering.

(Jeg foretrækker JBuilder Enterprise Edition til JEE, EJB, Web Services etc.)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 12:59 #3
Jeg kan godt bruge JBuilder og Eclipse på samme projektved at have et
CVS arkiv imellem. Det virker fint. Det kan formentlig også
brunges til at virke med IntelliJ.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
24. marts 2004 - 13:01 #4
Det er vist som så meget andet smag og behag :-)

Jeg har ikke prøvet IntelliJ, men har brugt Eclipse i snart 2 år nu, og det har været en fornøjelse.
Eclipse er ganske vidst gratis, men trods alt også indmaden i IBM's WebSpere Application Developer (WSAD).

Jeg syntes (det er jo en personlig oplevelse), at Eclipse er væsentlig hurtigere end f.eks. Sun ONE eller JBuilder, og let at gå til, samt let at udbygge med flere funktioner/plugins.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 13:06 #5
Jeg har ikke særligt gode erfaringer med Eclipse plugins - mange af dem
er noget crap.

Men base produktet er glimrende.

Og ja det er hurtigt.

Hvis man skal dømme udfra Eclips eog NetBeans alene, så er SWT bedre end Swing.
Avatar billede martinm Nybegynder
24. marts 2004 - 13:08 #6
Jeg skal primært benytte IDEet til J2EE udvikling primært mod BEA WLS/WLI.

arne -> Fint at der er CVS tilgangsmulighed fra Eclipse - det er også et must for mig.

Hvilken muligheder er der for EJB og Webservice plugins til Eclipse? Og hvad med ANT og refactoring? Er alle disse plugins gratis og hvad er jeres erfaringer med deres kvalitet?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 13:15 #7
CVS, refactoring og ant er indbygget i Eclipse.

Jeg liggede på EJB og Web Services plugins til Eclipse for et lille års tid siden.

Og da var resultatet deprimerende.

Men der er sket fremskridt siden da.

Prøv og søg på Lomboz for EJB plugin.

Web Services ved jeg ikke. Men ant og axis virker fint sammen, så det er måske
nok.
Avatar billede martinm Nybegynder
24. marts 2004 - 14:00 #8
Glimrende. Andre, der vil lægge svar? Jeg er igang med at se på Eclipse nu - det lyder udemærket.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 15:21 #9
svar fra mig
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. marts 2004 - 19:30 #10
jeg bruger jbuilder og intellij og commandline
jeg er mest til jbuilder da det er det jeg har brugt længst, men intellij er også rigtig nice, der er flere funktioner som intellij har som først er kommet i jbuilder senere. Intellij er nok et af de pæneste programmer som er lavet i java jeg har set.
jeg sidder også i nogen java kanaler på irc og der er intellij helt klart favoritten, og man er næsten mærkelig hvis man bruger andet. Eclipse er iøvrigt et af hade produkterne, da den skulle være meget langsom.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 19:35 #11
Du skulle prøve Eclipse.

Der er mange som synes at den er rigtig god.

Og jeg kan slet ikke genkende det med at den er langsom.

IntelliJ har været foran på nogle områder og så er de det lille firma
blandt kæmperne hvilket altid giver lidt sympati.
Avatar billede simonvalter Praktikant
24. marts 2004 - 19:50 #12
>IntelliJ har været foran på nogle områder og så er de det lille firma
blandt kæmperne hvilket altid giver lidt sympati.

ja det er også mit indtryk, det virker også som om der er mange fights i "java scenen" så normalt dømmer jeg ikke noget før jeg har prøvet det

hvis i iøvrigt vil have lidt underholdning engang imellem så skulle i læse denne weblog fra en java udvikler som virker som om han hader alt og alle .. især jboss, men ellers er velskrevet ;)
http://www.jroller.com/page/fate
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 22:51 #13
JBoss og Marc Fleury kan altid sætte sindene i kog blandt java folk.

Alle har en mening. Og den er normalt enten meget positiv eller meget
negativ.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2004 - 23:24 #14
Avatar billede simonvalter Praktikant
29. maj 2004 - 15:04 #15
jep der er altid god underholdning på tss, slashdot og i javablogs ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2004 - 22:15 #16
Jeg tror at det her er lidt udover de sædvanelige "foo er great - bar sucks"
diskussioner.

Jeg tror at det kan skade JBoss alvorligt.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
25. marts 2006 - 18:20 #17
Hvis du primaert skal udvikle til BEA weblogic, oehhh hvorfor saa ikke bruge weblogic workshop?