Avatar billede brianlj Nybegynder
20. marts 2004 - 18:12 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp til fejlfinding på en Canon LBP-4 Lite printer

Jeg har en Canon LBP-4 Lite Priner som opfører sig underligt. Jeg har brugt den forleden dag og den virkede upåklageligt. Så da jeg skulle bruge den i går ville den ikke skrive tekst eller andet ud på papiret. Så skiftede jeg tonerpatron til en ny, og det med samme resultat. Da jeg havde en tusse gamme patron liggende også prøvede jeg med den også, og her kunne man se noget af udprintet. Så er det jeg gerne vil vide følgende: Kan en printerpatron bare sådan lige fra den ene dag til den anden ophøre med at virke ??, og hvor stor sansynlighed er der for at den nyindkøbte tonerpatron er defekt ??. Håber der er en der kan give et entydigt svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2004 - 10:49 #1
Jeg har aldrig oplevet at en patron holder op med at virke fra den ene dag til den anden. Der vil altid komme gradvist mindre toner ud af printeren, så udskriften bliver lysere og lysere, for til sidst helt at forsvinde (efter nogle hundrede sider). Det er langt mere sansynligt at laseren i printeren har et problem.

En helt ny patron bør også virke, omend det da hænder at defekte patroner kommer på markedet. Det er dog min erfaring at sansynligheden for at brugeren glemmer at fjerne plastictapen fra toneren er langt langt størrere.

Jeg kan ikke huske med 4lite printeren - men de fleste andre printere af samme årgang, har et lille hjul inde i selve printeren, der kan drejes på. Den stiller sværtningsgraden, og er den blevet skruet ned på 0, har du nok løsningen her. Den skal op og stå cirka i midten (en 3 stykker).
Avatar billede brianlj Nybegynder
22. marts 2004 - 11:04 #2
Til  Ole Madsen
Tak for dit svar. Jeg har fjernet tapen og den kom ud i hel tilstand. Sværtningsgraden er stillet som den bør, har også prøvet at sætte den helt op for at se om det ga resultat, men desværre ikke. Jeg mener ikke at laseren fejler noget når den på en meget gammel patron jeg havde liggende, kan lave noget skrift på papiret, men selvfølgelig ikke noget der kan bruges til noget seriøst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2004 - 13:53 #3
Man kan jo koge det helt ned til at sige, at der enten er problemer med laseren eller tonerpatronen.

Du kan stadig have fejl i laseren - f.eks. hvis det er den der er svag. Kombineret med en ekstra lysfølsom tromle i den gamle patron, KUNNE give fejlen. Usansynligt, men alligevel....

Fejl 2 - er patronen. I så fald har du både en "halvbrugt" og en helt ny patron der skulle fejle det samme. Usansynligt, men alligevel..... ;-)

For at være helt sikker, ville jeg prøve at få byttet den ny patron som værende fejlramt. Er der også fejl med den ny ny patron - så må fejlen simpelthen ligge i printeren.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2004 - 14:52 #4
Jeg har lige læste et issue et andet sted på nettet. Der beskrives at en ny toner godt kan være op til 50 sider om at komme op på normal styrke.

Meeeen - derfra og så ned til at den er helt blank.....
Avatar billede brianlj Nybegynder
25. marts 2004 - 13:03 #5
Til Ole Madsen
Tak for dine svar. Har lige fået byttet Den nye patron til en anden ny igen, med samme resultat.Hmmmm. Du skriver at det kun kan være printeren, og jeg er tilbøjelig til at give dig ret,,, men men men,,, jeg kan stadig ikke forstå at en gammel tonerpatron kan lave en udskrift, ikke pæn men den skriver trods alt noget ud, hvilket begge de nye ikke gør.
Endvidere har jeg nu prøvet at skifte stort set alle printkortene ud med reservekort... med samme resultat. Jeg har også haft fat i Canon og de forstår heller ikke noget, da der slet ikke kommer en eller anden form for fejlmelding fra printeren, så jeg er desværre ikke komme videre overhovedet endnu. Håber der er en der læser det her som har en printer magen til billigt til salg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. marts 2004 - 14:28 #6
Nej, det generer også mig.

Men den eneste konklussion der passer på dét, er at de ny patroner er konstrueret på en anden måde.

Prøv at sammenligne patronerne, og tjek at der ikke sidder et eller andet smart beskyttelse over den lysfølsomme tromle, som ikke sad på den gamle.

Ligeledes sidder der nogle kontaktflader på patronen, der glider ind mod nogle fjederbelastede kontaktflader i printeren. Tjek at disse er intakte, og prøv evt. at rense dem.

Ellers kan jeg ikke komme på andet...
Avatar billede brianlj Nybegynder
07. april 2004 - 00:57 #7
Tak for dit svar. Disse ting har jeg chekket, og kan ikke se forskel. Har nu købt en tilsvarende printer som kan køre med de nyere patroner jeg har, men den laver andre fejl. Hvis der skal skrives mere end en side ud, skriver den første side ud, efterfulgt af en blank side, hvorefter den går i papir error. Efter tryk på ERROR SKIP, kommer den næste side. Dette fortsætter så godt som hver gang når der er flere sider, f.eks 10-10 sider. Men men men jeg får da det ud som jeg skal bruge selvom det er besværligt. Har ellers haft flere samtaler med CANNON og deres serviceCenter InfoCare, og sidst nævnter er overhovedet ikke til noget som helst,,, desværre, så det er nok det sidste Cannon produkt jeg har købt.
Avatar billede lede Nybegynder
07. april 2004 - 10:10 #8
Min første tanke var enten at der var noget galt med Corona tråden, eller at selve laseren havde et problem, for det tyder på at tromlen ikke får nok varme til at optage toneren, og det plejer at være en af de to ting, og det kan sagtens ske fra dag til dag, dog er der ingen simpel kur som kan betale sig.
Nu kan jeg ikke lige huske så langt tilbage, men årsagen til at du vil have en tilsvarende, er det at den kørte CAPSL sprog ?, så vidt jeg husker var LBP3 en af de sidste printere der også kunne fås med det sprog. Hvis det ikke er tilfældet, er det måske lidt usikkert at købe en gammel LBP-4 da de jo har nogle år på bagen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2004 - 10:27 #9
LBP4´eren kører skam også CaPsl. Sågar også LBP8´eren...
Avatar billede lede Nybegynder
07. april 2004 - 12:58 #10
Sorry, skrev LBP3 mente LBP4, og jeg tror at LBP4 var den sidste med Capsl, LBP8 var deres første laser de markedsførte i Danmark og havde naturligvis CaPsl, også de efterfølgende modeller LBP8-MKII osv., LBP4 kom langt senere.
Dette ifølge min hukommelse.
Avatar billede brianlj Nybegynder
12. juni 2006 - 13:46 #11
svar lukkes da der aldrig kom en løsning der kunne bruges.