Avatar billede 2kbo Nybegynder
20. marts 2004 - 10:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af Mandrake 9.2 til 10.0 - hvordan?

Som det angives i titlen så vil jeg gerne opgradere mit Mandrake. Hvordan gør jeg det uden download af ISO filer.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
26. marts 2004 - 08:41 #1
Mandrake holder styr på hvorfra den er blevet installeret. Før du opgradere skal du angive en anden kilde så den bliver brugt til at installere fra.

Først slettes den/de tidligere kilder med kommandoen:
'urpmi.removemedia -a'

Derefter skal den nye kilde angives, og der er flere muligheder. Nogle ønsker kun at kunne installere de programmere der er på cd'en, Denne kommando fortæller mandrake hvor fra den kan installere programmerne fra mandrake cd'erne, samt fra et kæmpe bibliotek af programmer som ikke kunne være på cd'erne pga. pladsmangel:
'urpmi.addmedia --distrib http://www.klid.dk/sw/Mandrake-devel/stable/i586/'

Hvis der skulle være kommet nogle opdateringer til mandrake, så vil de automatisk blive installeret hvis de har tilføjet denne kilde:
'urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.sunsite.dk/disk6/mandrake/updates/10.0/RPMS/ with ../base/hdlist.cz'

En anden kilder er også kan være rar at have hedder plf (Penguin Liberation Front). Den indeholder en del programmer, som ikke er med på mandrake cd'erne fordi de ikke er tilladte i nogle lande. Så ved jeg ved er de alle tilladt i Danmark. Jeg bruger den oftest til at installere video codec fra.
'urpmi.addmedia plf http://ftp.club-internet.fr/pub/linux/plf/mandrake/10.0/'

Hvis du er medlem af mandrakeClub, vil du også have adgang til en kilde som indeholder nogle kommercielle programmer, så så bliver lettere at installere. Disse programmer er fx. Macromedia flash, RealPlayer, nVidia drivere mm.

Når du har tilføjet alle disse medier, så er du næsten klar til at opdatere.

Det første der skal opdateres er programmet til at installere med. Dette program bliver opdateret med kommandoen:
'urpmi urpmi'
Den vil så downloade og installere de nødvendige rpm filerne.

Derefter opdateres selve systemet med kommandoen:
'urpmi ?auto-select'
Du skal måske køre kommandoen mere end én gang. Du kan se om den har taget det hele med ved at køre den igen. Hvis den skriver ?alting er allerede installeret?, så er den færdig.

Til sidst mangler du kun at opdatere linux kernen. Dette gøres således.
'urpmi kernel'
Den vil spørge dig hvilken kerne du ønsker at have. Det er ofte den der hedder 'kernel-2.6', uden fine ord som interprise, eller smp.

Så er det at man genstarter....

(_Intet ansvar_)
// JoeX2
Avatar billede JoeX2 Praktikant
06. april 2004 - 20:17 #2
Jeg ændre lige kliden til opdateringer til:

'urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.sunsite.dk/pub/os/linux/mandrake/updates/10.0/RPMS with ../base/synthesis.hdlist.cz'

Brug den i stedet.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
06. april 2004 - 21:18 #3
Hvis den første kilde ikke virker, kan denne også bruges i stedet.

'urpmi.addmedia --distrib http://ftp.fi.muni.cz/pub/linux/mandrake-devel/stable/i586/'

kommandoen tilføjer 3 kilder til mandrakes database over RPM installations filer.

Første hedder 'Installation CD' og indeholder alt fra mandrake community cd'erne.
Den næste hedder 'Contrib CD' og indeholder mange programmer, som ikke kunne være på cd'erne.
Den sidste hedder 'Jpackage' og indeholder mange javaprogrammer, som kræver at man installere suns java plugin.

Jeg lagde også mærke til at nogle af kommandoerne indeholer tilfældige spørgsmålstegn, hvilket de ikke skal. Kommandoen er fx 'urpmi --auto-select' uden spørgsmålstegn men med 2 bindestreger. Så skulle det vidst være på plads.
Avatar billede wolly Nybegynder
04. maj 2004 - 20:25 #4
Du kan bare downloade de to netværks disketter, så kan du gøre det online!