Avatar billede Slawomir Seniormester
20. marts 2004 - 01:35 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

IT uddannelse

hej

jeg sidder her og kigger alle mulige uddannelser inden for IT og der er rimmeligt mange.

derfor vil jeg høre jeres mening om, hvilket uddannelse indenfor IT tro I at der bliver brug for i fremtiden

på forhånd tak

//Burgerking
Avatar billede popsy Novice
20. marts 2004 - 01:53 #1
Jeg tror (håber) at datafagtekniker bliver stort i fremtiden. Er selv i gang med uddannelsen.

Jeg tror der bliver større efterspørgsel på alsidige pc "håndværkere", som ikke bare kan installere et program, men også installere komponenter, og endda lodde dem når de går i stykker, det eri store træk hvad en datafagtekniker kan.

Derudover må og skal de grafiske uddannelser vinde frem, dem tror jeg ikke man går fejl af, selv om det ser skidt ud lige nu. Der er ingen tvivl om at alle reklamer og spots bliver lavet/redigeret på pc fremover.
Avatar billede ird Praktikant
20. marts 2004 - 08:03 #2
Mit bud vil være sikkerhed.
Som du nok har læst/set den sidste tid er sikkerhed i virksomheder/offentligt steder lidt haltende, og jeg tror personligt at der vil komme en meget meget stor efterspørgelse på folk der besidder den viden der kræves for at gøre dette bedre.

Er selv igang med samme udd som popsy, men leder denne tid efter alternativ til en uddannelse omkring emnet sikkerhed. Desværer figurere de ikke helt inden for netop det jeg søger, men lader til dette emne er ved at blive overvejet flere steder :)
Synes datafagteknikker er en super udd, men igen tror jeg markedet vil blive fyldt op efterhåneden. Hvert år kommer der flere og flere til, og det bliver sværere og sværere at få en fod indenfor. Men jeg tror vi er ved at få vendt øtten til den rigtige side, og der i fremtiden vil komme flere muligheder for at komme til.

MEN mit bud er sikkerhed og en en udd indenfor dette *G*
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
20. marts 2004 - 08:27 #3
Mit bud ville være at satse på en af de gamle uddandelse, da der en tendens til at mange af de ny kommer og gå, uden virksomhederne nogen sinde finder ud af hvad de er for en størlse.
Så mine bud er datamatikker, datalog eller ingeniør!
Avatar billede ird Praktikant
20. marts 2004 - 08:42 #4
Datamatikkere er der vist ved at være nok af :)

Kender selv 5 somalle er uden job. Det er jo en relativt nem udd, og efter min erfaring ikke noget man mere kan finde job på :)
Self kommer der nye udd med de nye krav der kommer til hard/software.
Det gælder jo om at være med på beatet, og få en viden indenfor de nye områder der kommer nu og i fremtiden
Avatar billede kennith Nybegynder
20. marts 2004 - 09:23 #5
Burgerking du er nød til at starte med at finde ud af hvor lang tid du vil læse og om du vil være praktisk eller teoretisk.

Med forbehold for fejl og så videre sfå tror jeg nok at det cirka er sådan her det hænger sammen.

Datamatikere kan programere og det er vist det. De er mig bekendt ikke særligt højt ansete ude i den virkelige verden. Der er kun arbejde til dem der er virkelig dygtige.

Datalog er den store teoretiker og er vel den højeste it uddannelse du kan få. Meget groft sagt så er det vel en datalog der udvikler og analysere programmerne og så sætter han datamatikeren til at skrive koden. Det er en universitets uddannelse.

Datafagtekniker (som jeg også selv er i gang med) er den højeste praktiske it uddannelse du kan få. Du lærer om en masse teori om computeren's opbygning du lærer at betjene maskinen samle/servicere den lidt programering bliver det også til. du lærer at opsætte netværk og vedligeholde dem. Der ud over kommer du til at lære at fejlfinde på komponent niveau. En af de store fordele ved denne uddannelse er at du kan vælge at springe fra på halvvejen (2½ år) og så er du IT-supporter istedet for datafagtekniker. Som IT-supporter kan du i store træk arbejde med det samme som datafagteknikeren du kan dog ikke fejlfinde på komponent niveau og jeg mener at have læst at man stræber mod at IT supporteren kan administrer et netværk op til 30 maskiner (men det er jo bare et tal et eller andet sted skal grænsen jo gå) Datafagteknikeren skulle jo så kunne gå noget længere end det.

Det kan godt være at de grafiske uddannelser kommer til at vinde frem men det er meget meget svært at komme til at gennemfører dem lige nu. Virksomhedderne er ikke flinke til at tage eleverne og det var svært før at få skolepraktik pladser så efter regeringen har skåret 75% af skolepraktikpladserne væk vil jeg tro det nærmest er umuligt. Du skal være meget dygtig og engageret hvis du vil gøre dig håb om en brugbar grafisk uddannelse.

Du skal sætte et par dage af til at undersøge de muligheder du har grundigt der findes masser af oplysninger om alle uddannelser på nettet. Tænk dig godt om det er fanme surt at bruge fem år på at blive datalog og så finde ud af at men hellere vil være datafagtekniker. Snak med din studie vejleder på skolen, AF eller kommunen ring til f.eks. teknisk skole og hør nærmere hvad de kan tilbyde.

Det er vel klart hvad jeg mener er der er bedst fremtid i når jeg nu er igang med datafagteknikeren *S*. Der kommer flere og flere computere til og der skal jo være nogen der kan finde ud af at servicere dem og sætte dem op så det kan nok ikke slå helt fejl.
Og til sidst en advarsel. Der er rigtig mange tilbud om både grafiske og IT uddannelser men det er ikke ret mange af dem der rent faktisk giver dig en egentlig titel som kan bruges til noget bagefter.

Held og lykke med det

Kennith
Avatar billede cpnielsen Nybegynder
20. marts 2004 - 10:13 #6
En af de IT-uddannelser, der bliver brug for i fremtiden er givet Civilingeniør indenfor "Safe and secure IT-systems" eller indenfor matematisk modellering. Disse uddannelser rummer dog et kraftigt element af matematik, så det skal man altså ikke have et alt for anstrengt forhold til... Desuden tager uddannelsen 5 år, men der er tale om at man skal kunne kombinere den med en bachelor-grad, så man får en titel efter 3 år, og derefter kan vælge 2 års overbygning til kandidat.
Avatar billede nse Nybegynder
20. marts 2004 - 11:20 #7
Jeg må indrømme, at jeg selv er lidt skeptisk overfor, at der skulle være en stor fremtid for datafagteknikere. Man kan jo bare se, hvordan det ser ud for IT-supportere..
Ang. grafisk uddannelse er jeg yderst skeptisk, der er alt for mange til alt for få jobs, og alt for mange der ikke kan deres kram, det er præcist det samme med datamatikere..
Der er simpelhen for mange uddannede datamatikere, som faktisk overhovedet ikke kan programmerer mere end meget simple ting, men det vel også forståeligt nok, når uddannelsen kun varer 2 år. Hvis man skal være kompetent efter 2 år, så skal man også have det som hobby, og næppe være helt grøn, når man begynder..
en anden problematik er, at man ligeså godt kan ansætte en IT-ingeniør eller datalog, da lønkravet ikke er så forskelligt, ihvertfald ikke som startløn..
Der er også kommet en ny overbygning på universitet i spiludvikling, den er ret interessant. Det er helt sikkert et område i vækst i øjeblikket, men ikke sikkert om 5 år.
Sikkerhed er klart fremtiden, og også et job der er lidt svært at outsource. Der kommer helt sikkert en meget stor outsourcing de næste år indenfor IT-sektoren, så det gælder også, om at vælge en IT-uddannelse, der er svær at outsource..
Lige en sidste ting som du måske nok ved, men som jeg alligevel vil nævne, hvis du vælge en programmeringsuddannelse som fx. datalog, eller noget med sikkerhed for den sags skyld kommer du til mere eller mindre at arbejde uddelukkende med matematik...
Avatar billede Slawomir Seniormester
20. marts 2004 - 13:23 #8
jeg vil gerne sige tusind tak for jeres super input :-)

//Burgerking
Avatar billede ird Praktikant
20. marts 2004 - 13:25 #9
Any time
Avatar billede dover Nybegynder
20. marts 2004 - 13:35 #10
Alle skriver meget om hvad der er fremtid i og hvad der er behov for. Jeg må dog lige indskyde at skal man gennemføre en uddannelse på 2-3-5 år skal man altså lige overveje følgende:

1) hvad interesserer jeg mig for?
2) hvad er jeg god til?
3) vil jeg gøre det der nu er min hobby til mit fag/erhverv?
4) hvordan er studiemiljøet

Det bliver sgu meget trist at gennemføre en grafisk uddannelse hvis du ikke har en skid grafisk sans, og egentlig hellere vil opsætte netværk. eller omvendt.... pointen er, vælg noget du interesserer dig for, det er ofte også det du er god til.

ps: har læst Ha-dat på handelshøjskolen....
Avatar billede kennith Nybegynder
20. marts 2004 - 14:44 #11
Jeg har ikke hørt talne endnu fra 2003 men i 2002 var den gennerelle arbejdsløshed ifølge en medarbejder hos danskmetal knap 8% mens den var 6,8 for itsupportere og datafagteknikere så det er ok
Avatar billede Slawomir Seniormester
13. april 2004 - 13:19 #12
hej drenge

jeg spørger måske ikke så klogt :-) , man hvordan kommer man i gang med en uddannelse som itsupporter/datafagtekniker, hvor/hvem er det man skal henvende sig, er det teknisk skole eller andre?

på forhånd tak
Avatar billede popsy Novice
13. april 2004 - 13:27 #13
Teknisk skole kører de to uddannelser (egentlig den samme de første 2½ år)
Avatar billede Slawomir Seniormester
13. april 2004 - 17:49 #14
tak popsy, kigger på det
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
13. april 2004 - 17:58 #15
Hvis jeg lige må komme med et forslag...

Jeg gik selv og overvejede om det skulle være datafagtekniker eller it-supporter, men mit valg er faktisk faldet på elektriker!

Et mindre sidespring om man vil, men jeg tror på at en mere alsidig uddannelse, kan betale sig. Hvis du har en elektriker udd, kan du videreudd dig til mere specifikke ting indenfor IT (og meget andet). Uden at du må hænge mig op på det, mener jeg du bagefter kan tage en datafagtekniker hvor du får merit for en del af tingene (men er ikke sikker)

- Rasmus!