Avatar billede laumann Nybegynder
12. marts 2004 - 11:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

2 harddiske og backup

Jeg har lige en ny computer til vores lille 4 mands kontor som skal fungere som en slags "server" for vores CRM system.

Pengene er små og vi har derfor ikke råd til en DAT bånds backup løsning. Så derfor har jeg købt computeren med 2 40 gb harddiske. Min plan er at jeg vil lave backup på HD nr 2 på en eller anden måde. Kan man det? Kan man få noget Software/Freeware som kan hjælpe eller er der noget indbygget i XP Pro (som den er installeret med)? Eller har i et bedre forslag til backup på denne computer? Alle forslag velkomne :-)
Avatar billede Jman Praktikant
12. marts 2004 - 11:20 #1
Alle programmer - tilbehør - systemværktøjer - sikkerhedskopiering
Den virker fint for mig!!
Husk blot at have lavet en opstarts diskette - eller kan du ike trille en backup tilbage, hvis det hele brænder på
Avatar billede martinowitz Nybegynder
12. marts 2004 - 11:24 #2
Du kunne gøre noget endnu bedre - du kunne sætte det op i et RAID 1 - det betyder, at de data som der bliver lagt på disk 1, bliver kopieret over til disk 2 automatisk - du behøver ikke gøre noget.

Ulempen er så, at hvis du sletter noget på disk 1, så bliver det automatisk også slettet på disk 2.

/Martin
Avatar billede kraesten Nybegynder
12. marts 2004 - 11:25 #3
Drive Image 7.01 fra Symantec (tidl. Powerquest) kan lave et eksakt "image" af harddisken med styresystemet og jeres data. Pris ca. kr. 6-700,-
Fordelen ved et "image" er at I kan genskabe hele opsætningen hvis dette bliver nødvendigt eller enkelte filer.
Jeg bruger det selv og et "image" af drev C på ca. 8GB tager ca. 6 min. at udføre.
Avatar billede laumann Nybegynder
12. marts 2004 - 11:54 #4
Tak indtil videre, flere er velkomne, jeg kunne godt tænke mig noget automatisk hver dag, RAID løsningen lød ikke så tosset, men så er der jo ingen historik!?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
12. marts 2004 - 11:56 #5
Der er kun den historik, som du eventuelt selv laver - f.eks. at gemme dokumenter med versionsnr. osv.

/Martin
Avatar billede laumann Nybegynder
12. marts 2004 - 11:59 #6
Kender i noget til at Program der hedder Retrospect?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
12. marts 2004 - 13:17 #7
Nope, desværre :-(

/Martin
Avatar billede hamish321 Nybegynder
13. marts 2004 - 19:09 #8
Hej Lauman.

Du kan evt. anvende programmet "Stones Kopikontrol" Det er et godt lille dansk udviklet gratis program. Du kan finde programmet her:

http://www.stoneware.dk/

Det kan ikke klare opgaven automatisk (jeg har i hvert fald ikke hittet muligheden), men det er pålideligt og let at anvende. Det har endvidere muligheden for kun at kopiere filer der er nye/ændrede i forhold til eksisterende kopier. Med andre ord bliver de filer der allerede findes som sikkerhedskopi, ikke kopieret med mindre der er sket ændringer i dem siden sidste kopiering. Noget jeg selv har glæde af, da jeg har en ganske stor database, og derved er fri for at kopiere filer unødigt. Med hensyn til historik, er du desværre nødt til selv at hitte på et system. Men kan du leve uden den funktion (eller med dit eget system som supplement) kan jeg varmt ambefale programmet.

Med venlig hilsen

Hamish  :O)
Avatar billede hamish321 Nybegynder
17. marts 2004 - 09:30 #9
Hej Lauman (igen :O)

Nu har jeg kigget min egen XP igennem (ordentligt). Og fundet ud af, at den indbyggede backup i systemet faktisk kan klare alt det du søger. Hvis du kigger funktionen igennem vil du se, at du kan planlægge både tid, antal gentagelser (f.eks. hver dag), hvorvidt den skal medtage alle filer eller kun nye/ændrede filer o.s.v. Så det hele var lige for næsen af os  :O)

M.v.h.

Hamish.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
17. marts 2004 - 10:27 #10
XP's eget indbyggede backup program kan bare ikke tage backup af åbne filer, så du kan ikke få en komplet backup af dit system.

/Martin
Avatar billede hamish321 Nybegynder
17. marts 2004 - 11:28 #11
Hej Martin.

Det mener jeg godt du kan. Man skal bare sikre sig, at der ikke er flueben i "deaktiver øjebliksbillede af diskenhed" (via sikkerhedskopieringsguiden og frem til "fuldfører guiden sikkerhedskopiering eller gendannelse", vælg "avanceret", vælg "næste" og så er boksen der. Som jeg læser det (og her skal jeg skynde mig at sige, at jeg endnu ikke har prøvet det selv  ;O) vil et manglende flueben her, sikre at også filer der er åbne kopieres. Naturligvis kun til og med det øjeblik man foretager backup´en, men ikke destomindre.

M.v.h.

Hamish.
Avatar billede martinowitz Nybegynder
17. marts 2004 - 12:33 #12
Jeg vil næsten vædde en stor fadøl på, at NTbackup ikke kan tage backup af åbne filer, ud fra den betragtning af, at hverken Veritas Backup Exec eller ArcServe kan klare den opgave, med mindre at man har optionen installeret til det :-)

/Martin
Avatar billede hamish321 Nybegynder
17. marts 2004 - 18:26 #13
Hej Martin.

Og det er meget muligt jeg så kom til at skylde dig en  ;o)  for jeg har som sagt ikke prøvet. Men jeg kan ikke læse programmets/funktionens oplysninger anderledes. Så det må i givet fald komme an på en prøve. En helt anden ting er så, at det ikke er meget respons/deltagelse man ser fra spørger....!

Hilsen Hamish
Avatar billede laumann Nybegynder
12. juli 2005 - 15:10 #14
n
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2005 - 15:26 #15
uanset om man kan tage backup af åbne filer eller ej - så er jeg lidt skeptisk
overfor ideen med at gøre det !

De fleste vil gerne være sikre på at deres backup kan bruges til noget efter en restore !