Avatar billede andersdp Nybegynder
02. marts 2004 - 20:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Firma sammensætning ved nyt projekt.

Hej.

Vi er 3 gutter som er ved at starte et større site på benene, som over tid gerne skulle generere en pæn indtægt til os.

Vi er:
1 idémand/markedsføringsansvarlig
1 grafiker/tekstforfatter
1 programmør

Idémanden skal i fremtiden stå for den daglige administration, grafikeren skal ind imellem re-designe og programmøren ind imellem lave ny funktionalitet til sitet.

Pt. har vi talt om en procentvis fordeling af overskuddet, fordelt efter arbejdsindsats osv.

Spørgsmålet er hvordan, vi bedst muligt får sammensat firmaet?
Hvis det da skal oprettes som et firma... Muligheden var jo også at idémanden indgår én kontrakt med hver af os, således der ikke oprettes et nyt firma.

Vi er alle 3 moms registrede hver for sig, og fungerer som freelancere i det daglige.

Er der nogen der har gjort sig nogle erfaringer indenfor dette? Eller kan komme med nogle gode råd...
Avatar billede peet-49 Novice
02. marts 2004 - 20:38 #1
Et ApS ville være en mulighed, der kan alle også være registreret i andent firma.
Avatar billede nse Nybegynder
02. marts 2004 - 20:56 #2
I kan gøre som Peet49 påpeger og stifte et ApS, det kræver dog at vi har en startkapital på 125000kr. Alternativet er at I laver et I/S (Interessentskab), og laver en I/S-kontrakt, hvor i definerer, hvor meget i hver især ejer..
Fordelen ved et I/S er, at der ikke er så meget administrativt arbejde, som ved et ApS..
På følgende side kan du downloade en I/S-kontrakt.. Læs evt. de forskellige guider på www.startguiden.dk godt igennem, de er rigtig gode og giver et godt indblik...
Avatar billede nse Nybegynder
02. marts 2004 - 20:57 #3
lol... Vi=I...
Avatar billede andersdp Nybegynder
02. marts 2004 - 21:52 #4
Ja, det er rigtigt. Det er imidlertid ikke så meget det, der er problemet.

Det er mere, hvordan vi sikrer os bedst muligt.
Her tænker jeg på, om det overhovedet er nødvendigt at oprette et firma. Om man ikke bare kan lave en kontrakt imellem os tre?
Avatar billede andersdp Nybegynder
02. marts 2004 - 21:53 #5
Jeg er vist egentlig ude efter forskellige løsningsmodeller.

Folk der har gjort sig nogle erfaringer i praksis.
Avatar billede nse Nybegynder
02. marts 2004 - 22:06 #6
Altså hvis I ikke regner med at have nogen udgifter som skal trækkes fra, så er der i realiteten ikke brug for CVR-nummer før til aller sidst. Hvis I skal samarbejde med andre virksomheder, er det tit en fordel med et CVR-nummer, men da I allerede alle 3 er momsregistreret kan I jo bare bruge et af dem.
I kan jo bare skrive en kontrakt imellem jer ligesom I/S-kontrakten. I kontrakten skriver I tydeligt, hvordan og hvorledes projektet/idèen opdeles ved evt. brud eller, hvis en ønsker at udtræde. Dernæst skriver I den under.
Men hvad mener du præcist med "Hvordan sikrer vi os"?
Avatar billede andersdp Nybegynder
03. marts 2004 - 10:03 #7
Med sikre os, mener jeg at der ikke er nogen der bliver snydt.

At vi passer på de eventuelle fælder der kan være i at indgå en kontrakt.

Ikke fordi der er nogen af os der vil snyde hinanden, men det er nu bedst at have helt klare linier og så ville det være rart hvis der var nogen der havde nogle erfaringer med et sådant samarbejde.
Vi er helt grønne på det område.

Men ja, den med at indgå en kontrakt imellem 3 selvstændige lyder som en fornuftig løsning.
Avatar billede andersdp Nybegynder
03. marts 2004 - 10:06 #8
Der er jo punkter som rettigheder til kode og grafik, procentfordelinger, ejerskab, juridisk ansvar i forhold til kunder der skal tages højde for.
Avatar billede nse Nybegynder
03. marts 2004 - 11:35 #9
Hvis I vil være helt sikkert på at få alle aspekterne med, er I nød til at tage kontakt til en advokat, og det kommer nok til at koster omkring 5000kr. Pengene er selvfølgelig givet godt ud, da der så er taget proffessinelt juridsk højde for alle de ovenstående aspekter. Problemet er jo at 5000kr er mange penge at bruge på det under opstart.
Hvis det var mig, ville jeg nok bare skrive en kontrakt, hvor I skriver, at I hver især ejer og er ansvarlig for 1/3... Også et punkt der beskriver forholdene for ophør og udtrædelse..
Avatar billede andersdp Nybegynder
03. marts 2004 - 12:31 #10
Ok, tak for rådene nse.

Jeg tror vores plan bliver at tage udgangspunkt i en standard interessent kontrakt (http://www.startguiden.dk/kontrakt_virk/26735/1/0) og tilpasse den vores formål og så lade en advokat godkende indholdet.

Men det kan også være vi lader en revisor komme ind over, blot for at undersøge hvad der kan være mest økonomisk fordelagtigt.
Avatar billede nse Nybegynder
03. marts 2004 - 15:33 #11
Ja, en revisor kan også sagtens vejlede jer, men prismæssigt bliver det nok det samme, hvis ikke dyrere.. Revisorer koster gerne over 1000kr i timen, mens advoktater kan gøres til omkring 600kr.. Det er min erfaring, men hvis I allerede skal tage kontakt til revisor med andre formål, kan I sagtens lade dem se på det..