Avatar billede renehansen Nybegynder
25. februar 2004 - 00:39 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kort spørgsmål !

Jeg sidder her og er ved at oversætte en engelsk tekst omkring Unix til dansk, er der nogen der kan fortælle mig hvad Shell skal oversættes som, når vi taler UNIX Shell ?

ved godt jeg burde slå det op, men jeg er simpelthen for smadret og kan kun se at shell er skal, er det også det man vil sige om shell i forbindelse med Linux ?

håber en gider hjælpe
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
25. februar 2004 - 01:26 #1
Lidt et longshot, men kommandoliniefortolker måske?
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
25. februar 2004 - 01:27 #2
Eller term (terminal)...måske
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2004 - 02:18 #3
term eller terminal er ikke det samme som en skal. (Ja, man kan godt kalde det en skal på dansk.) Jeg kører normalt bash som shell i min terminal, men jeg kan også vælge en anden, selv om jeg stadig bruger samme terminal.

Jeg vil dog forslå kommandofortolker som det primære ord, og så eventuelt præcisere, at den hedder en shell på engelsk da den ligger som en skal over selve systemet, og at den derfor også kaldes en skal på dansk.
Avatar billede renehansen Nybegynder
29. februar 2004 - 20:31 #4
Læg lige et svar begge 2, pg tak for hjælpen
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
29. februar 2004 - 20:42 #5
svar
Avatar billede Slettet bruger
29. februar 2004 - 23:01 #6
Her er et fra mig.
Avatar billede renehansen Nybegynder
07. juni 2004 - 09:57 #7
Sry, der gik lidt tid. Har haft lidt "off time" fra nettet. Men her er jeres point og endnu engang tak for hjælpen. ;)
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
07. juni 2004 - 13:44 #8
Helt iorden, og det var så lidt :o)