Avatar billede rossonero Nybegynder
16. februar 2004 - 10:14 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

DB login problem og tnsping problem

Jeg har netop været på et kursus i Oracle - men har ikke helt styr på tingene :)

Jeg har oprettet en database ved hjælp af "Database configuration assistant".

Når jeg logger ind i dos prompt via sqlplus, kan jeg logge på som sysdba uden problemer.

Jeg vil dog også gerne logge ind via "enterprise manager console" man der kommer en fejl, når jeg prøver at logge på som sysdba. Den kommer med fejl kode "ora-12545 - oprettelse af forbindelse fejlede, da målvært eller objekt ikke findes"

Derudover undrer jeg mig over at jeg ikke kan lave en tnsping på database navnet. Listener servicen er startet - men den kommer blot med en "tns-03505 kunne ikke tolke navnet".

Jeg har forsøgt at lave en listener.ora fil manuelt - ved dog ikke om det er korrekt. Derfor ville jeg forsøge at lave den via "net manager" men der sker intet når jeg prøver at åbne den -

Jeg ved ikke om de 2 problemer hænger sammen. Jeg har prøvet ovenstående lokalt på serveren.
Avatar billede teepee Nybegynder
16. februar 2004 - 10:29 #1
Har du installeret software fra flere versioner af Oracle. Måske lidt 8 og 9 og lidt 10 ind imellem hinanden? Prøv at søge efter "tnsnames.ora", du kan nok finde én i /admin både under /net80 kataloget og /network kataloget. Alle der ligger under /sample kataloger skal du selvfølgelig bare ignorere. Prøv at se om din tns entry ligger i bege/alle filerne. Jeg tro den mangler i én af dem. Bare copy/paste over i den anden fil.
Avatar billede rossonero Nybegynder
16. februar 2004 - 11:05 #2
Nej - der er kun en enkelt installation af Oracle og det er 9I versionen.

Jeg har kigget i tnsnames.ora og listener.ora - men de begge ser gode nok ud. Begge står til port 1521. Men ved ikke om der er noget galt med min listener.ora fil... her er lige hvad der står i den

LISTENER name = databasenavn
    (description =
    (address =
        (protocol = TCP)
        (host = databasenavn)
        (port = 1521)

Forstår dog stadig ikke hvorfor jeg ikke kan åbne "net manager"
Avatar billede teepee Nybegynder
16. februar 2004 - 11:48 #3
Kan det være noget alias sjov? Du kan have registreret et default domæne... eks. tdc.dk og så skal du, når du connecter skrive tnsalias.domæne, hvis det ikke er default domænet .... f.eks. orcl.sonofon.dk i stedet for kun orcl, for den vil så lede efter orcl.tdc.dk hvis du ikke skriver noget. Du kan også tilføje domæne til dine tns-entries.
Avatar billede rossonero Nybegynder
16. februar 2004 - 11:53 #4
Ja netop .. sidder og roder omkring domæne osv.

Når jeg prøver en tnsping på serverens hostnavn, samt efterfølgende domæne .. altså hostnavn.dm.dk så virker det.

Når jeg prøver at indsætte databasen foran Dbnavn.hostnavn.dm.dk så kan den ikke finde den.

Det er jo med 100% garanti noget med min listener og tnsnames som ikker stemmer ... arghh
Avatar billede rossonero Nybegynder
17. februar 2004 - 11:29 #5
Er der en der vil prøve at kigge på listener.ora og tnsnames.ora ? - jeg fatter ikke hvor fejlen er .

Jeg kan godt tnspinge hostnavnet på pc`en - men databasen kan jeg stadig ikke.
Avatar billede rossonero Nybegynder
22. februar 2004 - 20:30 #6
Ok .. jeg fandt sgu fejlen .. ret enkelt til ... havde kludret i det ...