Avatar billede swordcat Nybegynder
14. februar 2004 - 11:18 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Tryllekunst (David Blaine)

Hvordan bære David Blaine sig med at "flyve"? Det har altid været en gåde for mig, men jeg kan simpelthen ikke løse den.

Klik på linket: http://antigravitypower.tripod.com/DavidBlaine/

Jeg kan godt regne den ud når han svæver over jorden med et ben. Men når jeg så ser "Street Magic", så svæver han rent faktisk over jorden med begge hans ben.....men hvordan?
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. februar 2004 - 11:39 #1
Han svæver IKKE med begge ben. Jeg gravede lidt i det også, da jeg blev nysgerrig, og det er en stor gang bogus det hele. Han snyder med kameravinkler og har kun et par begrænsede antal vidner, som også står placeret korrekt for at hans "stunt" virker.

Prøv at søg på "levitation" og "david blaine" på google, så skulle du nok finde et hav af forklaringer... (det er længe siden jeg selv kiggede efter det, så har ingen specifikke url's længere desværre)
Avatar billede a_due Nybegynder
14. februar 2004 - 12:30 #2
I programmet "Behind Street Magic" siger de at forklaringen er at det er 2 forskellige situationer. Først laver han tricket med at stå på et ben, hvor de optager Folks reaktion. Derefter har de en statist til at stå i samme tøj (læg mærke til du aldrig ser David og dem han snyder samtidigt), mens David bliver hejst op af en kran.
Avatar billede swordcat Nybegynder
14. februar 2004 - 12:34 #3
Det har jeg også tænk mig frem til, men jeg troede at der lå mere i det!!!

Hvis man lægger rigtig meget mærke til det, så har statisten som de har brugt en skønhedsplet på sin arm, men når de så klipper til de "rigtige" så er den væk :(
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
14. februar 2004 - 13:09 #4
Der er forskellige situationener med det... i det som "a_due" nævner, er de gange hvor han "flyver" højt (snakker om ½-1 meter over jorden) men når han laver det med mindre højde, foregår det ved:

Han står med ryggen til de folk, mens de kigger på hans fødder, som han har slået sammen med hælene... det som så er synsbedraget er at han løfter sig selv, hele kroppen på spidsen af én fod.... mens han holder hælene samlet stadig

På den måde er synsbedraget fra dem bagved, at han letter fra jorden de ca. 10 cm eller hvor meget det nu er, pga han har hælene samlet, og folk kan ikke se at han står på den ene fod.
Avatar billede swordcat Nybegynder
14. februar 2004 - 13:43 #5
OK.

Har I nogle fede links hvor de afsløre nogle tricks. Det er enormt spændende, så det ville være kanon, hvis I havde nogle links.

4us.dk--> Det er jeg klar over(Det vidste jeg godt), men tak adligevel :)
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
14. februar 2004 - 19:10 #6
Ja det har jeg set nu, sorry ;)

Jeg synes også det er spændende... mest spændede at se det, og så prøve at finde ud af hvordan de egentlig "snyder" folk...
Avatar billede melange Nybegynder
14. februar 2004 - 20:17 #7
De fleste kender efterhånden "The Balducci Levitation" som det hedder når man står på et ben, så det gider jeg ikke gå ind i :)
Men den effekt som swordcat henviser til hedder "Elevator", og kræver lidt udstyr (Dog ikke en hel kran, som a_due påstår ;) ). "Elevator" er godt nok lidt smådyr, me kan købes hos de fleste magi-forretninger (mener jeg fik en mail om at http://magictricks.co.uk lige havde fået den hjem igen).

Om David Blaine generelt vil jeg lige gøre opmærksom på man skal være meget skeptisk. I "Street Magic" har de klippet alle risikable slieghts væk, og han laver en masse mentaltricks som kun virker 1/3 af gangene (men de klipper det sevfølgelig ud når det kikser). I han senere shows er hans pengepose eksploderet, så de er ikke engang sjove at se, da der bliver brugt *meget* dyrt udstyr (som man absolut ikke bare har med på gaden) og de laver research på alle personer før han går hen til dem og tryller :/

Nej, så er der mere stil over Cooperfield. Godt nok bruger han endnu dyrere udstyr :) Men han opfinder selv sine effekter, og der er ikke nogle aftaler uden for kameraet.

Det er bare min mening.

// Arvid Böttier
Avatar billede swordcat Nybegynder
16. februar 2004 - 11:58 #8
melange--> Det med Cooperfield skal du nu ikke være helt så sikker på. Jeg mener også at han får aftale fra folk inden kameraet kører :O) Men udover det, har du så nogle links om tricks man kan sidde og lærer?
Avatar billede swordcat Nybegynder
16. februar 2004 - 12:00 #9
melange-->Dit link virker ikke :(
Avatar billede melange Nybegynder
16. februar 2004 - 12:14 #10
swordcat: læs mit svar her: http://www.eksperten.dk/spm/459858
Avatar billede swordcat Nybegynder
17. februar 2004 - 15:52 #11
Hmmm......ok......venter lidt med uddellingen af points :)

tak "melange" :)
Avatar billede swordcat Nybegynder
23. februar 2004 - 14:25 #12
spotgun-->får kun 20, da jeg ikke rigtig kunne bruge dit svar til noget !

a_due--> får kun 30!!

melange--->Du får resten ;)