Avatar billede briller12 Nybegynder
13. februar 2004 - 14:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NFS eller SAMBA

Jeg overvejer at installere en box med freeBSD, her vil jeg have alt mit data, som jeg så vil share til min winbox.
Min erfaring med bsd er ikke så voldsomt stort.

Spørgsmålet er så, hvad performer bedst og hvilket er nemmest at at administrere.

Mvh
Mads
Avatar billede trajkovski Nybegynder
13. februar 2004 - 14:54 #1
Nu har jeg ingen erfaring med freeBSD, men jeg kører selv samba på min SuSE. Det var enormt nemt at sætte op, og der har ikke været nogen fejl med den siden.
Avatar billede trajkovski Nybegynder
13. februar 2004 - 14:56 #2
Synes klart du skal køre samba, for så kan du køre med reiserfs, hvilket er en del bedre end alt andet :)
Avatar billede mfalck Praktikant
13. februar 2004 - 15:09 #3
dertil kommer at der ikke er særligt mange NFS klienter til Windows - på et tidspunkt kiggede jeg efter det og kunne kun finde kommercielle.
Avatar billede skwat Praktikant
14. februar 2004 - 15:06 #4
reiserfs er ikke FreeBSD!

Men som der er sagt skal du nok vælge SAMBA, der er masser af dokumentation omkring emnet.
Avatar billede trajkovski Nybegynder
15. februar 2004 - 14:46 #5
Nej... Det er det ikke...

Som du sikkert allerede ved er reiserfs et filsystem. Jeg pointerede blot, at Samba kan køre med reiserfs, men efter mine erfaringer er nfs ikke videre glad for det - det gav i hvert flad mig en del problemer...
Avatar billede briller12 Nybegynder
16. februar 2004 - 10:00 #6
Er der nogen der ved hvordan NFS performer ifht. SAMBA, jeg har set hos en kammerat at SAMBA kun leverer omkring 2-3Mbyue til hans windoze. Jeg ved man kan "tune" SAMBA til at performe bedre.

Mvh
Mads
Avatar billede m_soender Nybegynder
19. februar 2004 - 22:41 #7
jeg har prøvet at få samba til at virke under FreeBSD, men synes ofte at det ender med noget bøvl når man skal kigge på rettighedder, især hvis du har et mixet netværk med f.eks. win98 og win2k maskiner. hvis du vil springe ud i det, det er ikke så slemt som det lyder til, vil jeg anbefale dig at kigge på disse to link:
http://www.devshed.com/c/a/Administration/Dancing-The-Samba-part-1/
http://www.devshed.com/c/a/Administration/Dancing-The-Samba-part-2/
når du først har fået netværket til at fungere mellem dine maskiner, kan pinge på boede ip og dns navn..ofte er det dns'en som driller lidt burde du ikke have nogle problemer tror jeg. kig lidt i håndbogen til freebsd www.freebsd.org/handbook om netværks opsætning, den burde kunne give et rimeligt billed af hvad du skal gøre
Avatar billede m_soender Nybegynder
19. februar 2004 - 22:43 #8
glemete lige at det kan være en meget god ide at installere samba fra ports collection, mener den er placeret under /usr/ports/net/samba ,men husk at du skal have lavet en cvsup inden da for at få de sidste nye ændringer med. men det står der også en del om i håndbogen

/
Martin
Avatar billede briller12 Nybegynder
20. februar 2004 - 08:19 #9
Hvis ikke nogen har noget indput på NFS, giver jeg m_soender og m_falk pointene.

Mvh
Mads