Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 11:26 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Drev væk ved formatering- nye RAM

Jeg sidder med en PC hvor harddisken er formateret. Efter isætning af nye RAM (som den ikke talte rigtigt op) holdt den kort efter op med at starte op. Heller ikke i save mode. Harddisken blev formateret og jeg skal lægge OS ind igen.
XP fra CD-Rom drev kan ikke starte den op. Når jeg istedet booter fra floppy med en startdiskette får jeg invalid drive spec. når jeg vil gå til et af de to CD-Rom drev med kommando e: eller f: i prompten.

Hjælp! Jeg kan ikke komme nogen vegne.

Mvh Lotte Dahl
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2004 - 11:31 #1
Hvad med de ram, har du byttet dem ud?
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 11:31 #2
I opsætningen/opstarten kan jeg se at CD-Rom drevene er sat til secondary master disk og sec. slave disk.

/Lotte
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 11:32 #3
Nej. Ikke min pc.
Der skulle være sat 256 i men fik at vide at den kun talte dem til 199?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2004 - 11:40 #4
Hvilken startdiskette bruger du?
Prøv at pille et af drevene fra.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 11:42 #5
Jeg bruger en 'almindelig' bootdisk. Hvor der dukker en prompt op. Ved ikke hvad jeg skal kalde den. Har prøvet med forskellige - samme resultat.
Du mener fysisk - CD-ROM brænder eller læser?
Avatar billede friis3450 Nybegynder
31. januar 2004 - 11:44 #6
Det med at den tæller forkert.. Kunne det ik måske være pga et shared gfx kort?
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 11:49 #7
Tror bestemt det er onboard grafik. Ikke en gamerpc. Hvis det er det du mener. At de deler RAM'en.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 11:51 #8
Fromsej: Venter lidt med at lukke ned og pille fra hinanden i tilfælde af at nogen beder mig om at læse/ændre noget i setup'en.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 11:53 #9
Altså: Kan det være rigtigt at ROM-drevene optræder under hard drevene i CMOS'en? Er det normalt?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2004 - 12:01 #10
Fint nok Lottedahl.*S*
Ja, det gør de.
Found HD bla. bla. bla
Found CDRom
Found CDrom
Ca. sådan ser det ud.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 12:04 #11
Yippeee! Fandt en gammel bootdisk med en stor smiley på. Prøvede den og voila - indeholdt Fdisk og meget andet godt. Den oprettede en virtuel hard i RAM'en (tror jeg). Og nu kan jeg få fat i drevene.

Tak for jeres tid. Holder en pause og vender tilbage hvis RAM'en ikke vil spille...
OK?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2004 - 12:09 #12
Du vender bare tilbage, når du er på banen igen hvis der er noget du ikke kan klare selv.*S*
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 12:51 #13
Er her allerede. Bootdisken giver adgang til CD-ROM drevene. Men jeg kan ikke køre OS-setup: 'programmet kan ikke køres i DOS-mode'.

Kan jeg på en eller anden måde kopiere CD'en med OS over på HD?
Har fået lagt systemfiler ind på HD via en SYS C: kommando. Så jeg kan starte uden disketten (men også uden ROM drev). Det er en Win98 start diskette jeg bruger.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 15:42 #14
Er der stadig nogen der vil hjælpe derude?

Det håber jeg for nu er mine CD-drev tilgængelige. Jeg har et 98win og et XP OS liggende. Men ingen af dem reagerer på 'install' - dvs ingen install.exe fil på dem. Kun setup'er og det vil Dos ikke.
Hvad gør jeg?
Jeg fandt et gl. win95, det startede fint op -men har ikke længere min licenskode. Shoooot!!!
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 15:50 #15
Har sat bios til boot1=CDrom og boot2=cdrom (nr. 3 er nu floppy). Når den starter forsøger den:
Boot CDroom:  (tænker lidt og så skriver den) 'None...'
Det gør den så gladeligt to gange hvorefter der kommer dos-prompt.
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2004 - 16:40 #16
På din XP cd, finder du mappen I386, når du er i den skriver du Winnt og trykker på <Enter>
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 16:50 #17
Kan finde mappen men ikke åbne den.
Prøvet at kopiere den over i stedet. Kan godt kopiere filer til c: men ikke en mappe. ER der Promptkomm til det?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2004 - 16:53 #18
Du burde kunne åbne den med cd i386<Enter>
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 16:55 #19
Det er det jeg har gjort hundrede gange. Den er der - kan se den med dir. Kan heller ikke åbne andre direktorier. Mystisk.

Har i mellemtiden gravet en win95 med kode frem - forsøgte at installere. Gik ok. Manglede et par filer. Men under genstarten: Problem med installation af IOS (in/out: er det mon cd-drev) og så for beskyttelse af windows: genstart.
Samme sker ved safemode, safe m kun prompt.

Er så træt af den pc.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 16:57 #20
Vrøvl. Safe med prompt er ok. men ingen CDRomdrev der.
Er tilbage ved startdisketten.
Avatar billede fromsej Praktikant
31. januar 2004 - 17:08 #21
Er din HD Fat32 eller NTFS formateret?
Måske skal du helt ned og runde Killdisk.
www.killdisk.com , vælg ISOén og brænd en bootable skive.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 17:15 #22
Hmmm.. Altså formatere igen? Hvad skal jeg vælge af filsystem? Vil køre XP.
Avatar billede lottedahl Nybegynder
31. januar 2004 - 17:53 #23
Har nu:
Slettet en partition
Oprettet en ny til hele HD
format c:/s
fundet I386 (ny CD med OS)
og vupti: Den installerer

Det går herrelangsomt idet den ikke har smartdrive. Men jeg turde ikke stoppe. Bedre fortsætte i sneglefart.

Vender tilbage med point til dig fromsej når den er igennem.
På forhånd TAK!!! :-)
Avatar billede lottedahl Nybegynder
01. februar 2004 - 21:29 #24
Har opgivet!  :-/

Fandt licensnr. til w95 - men under genstart i løbet af installationen gik den i selvsving med medd: beskyttelsesfejl: genstart.
Havde ikke licens til XP (det troede jeg ellers) og kunne ikke komme til setup i W98 fra DOS - har søgt på nettet efter noget der ligner I386\winnt, kunne ikke finde noget.

Vil gerne give fromsej point for at tippet om I386 og winnt.
Lægger du et svar?
Avatar billede fromsej Praktikant
01. februar 2004 - 21:33 #25
Du skal ikke give mig 200 point for det, 15 er rigeligt, så læg et svar selv og tag de 185. ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
01. februar 2004 - 21:34 #26
Ups.*S*
Avatar billede lottedahl Nybegynder
01. februar 2004 - 21:36 #27
Allright